Ragge Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 Nu var det dags, första steget taget på bygget av en 442. Första bitarna till chassiet är kapade ska försöka hinna resterande innan helgen är slut sen ställer vi in siktet på chassie bänken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 (edited) Välkommen Ragge till LocostSweden forumet. En 442, bra val. Hur har du specat resten av bilen? Klart jag är nyfiken! Förresten en bra start du har på tråden med en bild. Bådar gott för framtiden. Edited September 24, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted September 24, 2011 Author Share Posted September 24, 2011 Tanken är att jag bygger med Volvo lättrycksturbo, bra för framtiden. Växellåda blir troligen en 4 växlad med 1031 axel bakom i fyrlink. Framvagnen ska jag knåpa ihop med 140 spindlar, geometrin tänkte jag lösa med Casim (behöver nog övningsköra LITE först) Bromsar blir blandat volvo & VW och lite hemknåpade delar. Chassiet blir i 25x25x2 även om rundrören såg lockande ut, blir även fullbur om man får lite för bråttom. Eftersom jag kapar till chassiet hos en Ford freak (iofs USA) var vi ju tvugna att lägga ut lite delar för känslans skull. Tror dock att det kan bli lite trångt med Ford 460BB och C6 automat!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Kommer bli en bra kombination. ---- Ford 460BB och C6 automat --- Är du helt säker på att det är 460BB och C6? Tycker det där liknar mer ett helt vanligt grenrör-system till en B20. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted September 25, 2011 Author Share Posted September 25, 2011 Tänk vad fort en dag tar slut, först ishockey med familjen men sen blev det i alla fall några timmar i verkstaden så nu börjar det i alla fall likna något. Dagens uppdrag, kapa några profiler till och sedan upp på bänken för att börja punkta ihop rörhögen. Egentligen är det torkställningen till sämsskinnen och inga grenrör..... Nu siktar jag mot sängen för ett par timmar innan klockan ringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted September 29, 2011 Author Share Posted September 29, 2011 En liten rapport om vad som hänt med projektet idag. Nu sitter alla profilerna i ytterramen på plats, nästa steg får bli att lyfta i motor / låda osv för att börja bygga en kardantunnel och bakdel. Tyvärr ville inte kameran leverera några bilder till datorn idag så det får bli en annan gång. Första riktiga provsittningen avklarad och det finns nog hopp att jag får plats trots både väl tilltagen längd och bredd på kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted September 30, 2011 Author Share Posted September 30, 2011 Tillslut gick det att övertyga datorn & kameran att dom skulle funka tillsammans. Så här ser det ut i nuläget. Är det någon som roat sig med att räkna hur många svetsar det blir på en sevenram, blir ganska många meter tillsammans trots att varje inte är så lång. Nu blir det till att gå ut och jaga fram ett block och låda i röran så det är klart till nästa byggafton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Tillslut gick det att övertyga datorn & kameran att dom skulle funka tillsammans. Så här ser det ut i nuläget. Är det någon som roat sig med att räkna hur många svetsar det blir på en sevenram, blir ganska många meter tillsammans trots att varje inte är så lång. Nu blir det till att gå ut och jaga fram ett block och låda i röran så det är klart till nästa byggafton. Njut av varje steg - det är resan som är det roliga. En vacker dag är du klar och då kommer du att sakna alla dessa steg. Personligen så är jag snart i mål - det känns bra på ett sätt men det känns också tungt på andra sätt. Jag trivdes nog bäst i det steg som du nu är. Jag är så gott som klar - skall fylla i bensin och ställa in bränseltryck - sedan koppla in insprutning och starta - jag får nästan ångest av det - kommer det att fungera?? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 ---- En vacker dag är du klar och då kommer du att sakna alla dessa steg --- Ingen fara grabbar. Hör av er så kan jag ställa upp som "personlig mentor" när bil nummer 1 är klar. Jag vet exakt vad ni behöver göra då. Undrar just hur jag vet detta exakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted October 1, 2011 Author Share Posted October 1, 2011 Kul att ditt bygge börjar bli klart Kenneth, det är ju då man får lite utdelning för allt slit. Det är klart att det kommer fungera och gör det inte det direkt får man klia fram lite nya gråa strån på knoppen så brukar det alltid lösa sig Jag kan nog hålla med om att en stor del av nöjet med ett sånt här projekt är att planera och bygga ihop delarna och se om det blir så bra som man trodde från början. Det kan nog var bra att ha dig som mentor cealm när det närmar sig version 2....3osv, hur många byggen har du hunnit få på ditt samvete? Detta är ju mitt första sevenbygge men man är ju delaktig i lite andra mer eller mindre tokiga skapelser. Idag sköter jag och juniorerna servicen i Nora när frun är ute och läser karta i rallybilen, får väl hoppas att dom håller sig på vägen så man kan lägga garagetimmarna på projektet istället för att rikta rallybil!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 Sen uppdatering denna gång med, verkar bli en ful ovana att hålla på halva nätterna. Måste bero på att det är sjukt svårt att lägga av när man har skoj. Idag blev motor/växellådans läge bestämt, punktat fast lite rör vid torpedplåten och kompletterat med lite mer svets på redan fastsatta rör. Har även bestämt första ändringen av byggplanen efter lite övertygande av min nattliga kamrat Jonas att det blir delad bakvagn med a-armar. Så nu blir det till att skaka fram en difflump innan man kan fortsätta med kardantunnel och bakdel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted October 7, 2011 Author Share Posted October 7, 2011 Så var det dags för lite uppdatering igen. ¨ Delarna till bakvagnen blev efter en del turer inhandlat i veckan som var, tur man har bra polare som ligger ute på jobb så man slipper fara land och rike runt mer än man gör ändå. Diffklump hämtad i Filipstad, resterande delar fick man ju hemkört från Lidköping (smidigt).Delarna kommer från en BMW bara för att krångla till det lite extra men det känns som det är ganska smidiga delar att få på plats. Sen är det ett tacksamt ämne när man ska montera bromsar, fälgar osv Så här ser det i alla fall ut i nuläget, skall dock i en hel del rör på diagonalen innan jag känner mig nöjd. I bakgrunden skymtar Jonas i full färd med att tillverka tank konsoller till sin lastbil, alla har vi ju olika nöjen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Lite info om vad som hänt under senaste veckan. Nu sitter diffklumper på sin rätta plats efter lite pysslande med att svarva fram fästen och svetsa dit fästplåtar. Framvagnen har jag så gott som färdig i teorin skall bara finjusteras lite, har även gjort en högteknologisk cad modell av framvagnen för att få lite mer känsla hur hjulen rör sig i verkligheten. Om någon vill spara en stunds letande efter övre leder (till Volvo 140 spindlar av senare utförande) kan jag rekomendera Toyota 4-runner, passar rakt i konan med lagom lång och grov gänga. Har även börjat smida på kardantunneln, blir tillverkad i domex 650 känns skönt med något stadigt mellan fötterna och kopplingen när det är så pass nära. En liten fundering som jag tänkte be er om lite råd med innan jag bygger bakre delen av ramen, hur långt bakom hjulen tycker ni bakdelen ska sluta för att det ska se vettigt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted October 20, 2011 Author Share Posted October 20, 2011 Gårdagens pyssel blev att skära rent hjullagerhusen från BMW bakvagnen och börja planera hur jag ska konstruera upprightsen för att det ska bli vettigt. Nu är det i alla fall färdigklurat runt framvagnen så det är väl dags att lägga tankeverksamheten på bakvagnen istället. Sen får man vässa ritkunskaperna och göra lite skisser skisser att lämna iväg för laserskärning av fästena för bärarmarna (kan knappt rita en streckgubbe) Så här ser det ut vid bakvanen i nuläget, måste nog till lite längre drivaxlar om det inte ska bli jätte offset bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Hej Du skrev att Toyota 4 runner spindelled passar i 140 övre kona. Har du lite mer info om den spindelleden som tex art nr och var man köper till bäst pris. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 Hallå Ang frågan i tidigare inlägg Leden är köpt på Auto Experten, passande när man känner folket så det går att smyga runt bland hyllorna och leta delar ifred. Deras art nr är 16-3162, finns även ett nummer på kartongen som är art to-es-2508 (moge). Priset är jag osäker på men jag tror strax under 300:- Hoppas att detta är till hjälp för dig Micke och er andra med för den delen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Det blir styrled när jag lägger in numret på autoexp.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 Stämmer bra att den sitter som styrled på Toyotan, kan dock vara ett alternativ till Transitleder som verkar vara ett vanligt alternativ. Denna är kraftigare än en vanlig personbilsled som nog är lite för klent byggd för detta ändamål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted November 7, 2011 Author Share Posted November 7, 2011 Nu var det allt ett tag sedan man uppdaterade tråden sist, har varit på studie besök hemma hos Thomas (tulu) och tittat på hans MK. Tack för en trevlig visning av ett roligt bygge, tur att man valt att bygga ett större chassie annars hade man nog fått nöja sig med att sitta brevid för ont om plats är det gott om på förarplatsen i en seven!!!!! Det har hänt en del sedan sist i alla fall, nu sitter motor & låda i alla fall i sina fästen och har även börjat lite smått med att triangulera ramen. Idag blev det även lite kompletterings beställning av rör till chassie och bur. Sen är det nog dags att beställa uniballsen och rören till bärarmarna, har kollat på Mecmove dom verkar ju ha vettiga grejer. Är det någon erfarenhet av dom och vilka leder har ni i så fall använt er av? Ha det gött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Ingen egen erfarenhet av MecMove. Jag har använt: Bärarmsrör från Hydroscand, med rätt kvalité. Bärarmslagring från Sellholm med tillhörande svetshylsa. Ref inlägg #71 i denna tråd som sedan hänvisar till min CealmSeven V8 tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted November 10, 2011 Author Share Posted November 10, 2011 Kalas bra tips Cealm Kan ju mycket väl vara ett bra alternativ att använda i bakvagnen, fram vill jag nog använda uniballer (kanske mest för att det ser bra ut!!!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Sakta men säkert ramlar bitarna på plats. Nu har bygget fått en rattstång på plats, ett stort steg på vägen att kunna kallas för en bil en vacker dag. Sen kan den vara bra att ha när man ska sitta och torrköra och fundera fram nästa lösning. Här kommer även en bild på hur det såg ut när jag lämnade verkstaden idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted November 30, 2011 Author Share Posted November 30, 2011 Nyss hemkommen efter en ny upplevelse, jag har varit på bromsningsäventyr till doktor Ernie med Jonas och Hans Ford BB. Det blev två spännande och mycket lärorika dagar i bänken (tänk vilken kuskap som finns i denna branch) Äventyret slutade med drygt 700 hp och knappt 900 nm så det ylade på ganska gött. Kul att allt fungerade efter en hel del funderande för att få elektronisk tändning och Metanol insprutning att fungera på en v8. Så nu är det väl dags att sätta lite fart med bygget igen, har i alla fall varit och hämtat fästen för bärarmarna från laserskärningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 En liten bild på hur det ser ut nu när fästena för bärarmarna börjar komma på rätt plats. Tyvärr så har min cadritning i form av en spånskiva hamnat i pannan så jag fick tänka till en gång extra men det var kanske bra, då fick man ju lite extra träning inför bakvagnsbygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted December 26, 2011 Author Share Posted December 26, 2011 Hoppas alla haft en lika trevlig Jul som jag haft, tyvärr har man ju inte lärt sig att äta med måtta än men det kanske kommer när man blir gammal (fast jag tvivlar). Liten uppdatering av vad som hänt sedan förra gången, förutom allt som har med helgerna att göra. Lagerhusen bak börjar anta sin rätta form. Ska måtta in det övre fästet nästa gång jag är i verkstaden, jiggen är i alla fall klar. det som sticker fram nu skall användas som fäste för stötdämparen. Får väl även passa på att önska er ett gott nytt år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted January 23, 2012 Author Share Posted January 23, 2012 Nu var det länge sedan jag uppdaterade tråden, det har hänt lite sedan sist om än inte så mycket som man skulle vilja. Pratade med stålhandlarn idag och nu har äntligen rätt rör kommit till bärarmarna så de ska hämtas i morgon. Här kommer även en bild på hur hubbarna blev till bakvagnen, ska lämnas iväg på blästring innan jag snyggar till dom. Har även börjat smida till bakänden, tror det borde funka, dock lite chansning när jag inte fått hem plastdelarna än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Får nog bli skärpning med uppdateringen av tråden i fortsättningen, har en förmåga att gå rätt länge mellan gångerna. Har väl inte hänt så mycket som man önskat med bygget sedan sist utan dagarna har gått åt till lite semesterresa till värmen, svenska rallyt och lite andra tokigheter. Men nu är i alla fall delara till bärarmarna fram svarvade och klara, jiggen svetsad och rören tillfilade, dvs dags att börja svetsa lite. Hoppas det inte ska behöva dröja lika länge innan nästa uppdatering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Idag har familjens minsting varit med till verkstan och grejat lite (flyttar mest saker så man inte hittar dom igen) Men det är ju skoj att han uppskattar pappas tokigheter. Första bärarmen är i alla fall punktad och provmonterad, den undre bra på gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragge Posted March 10, 2012 Author Share Posted March 10, 2012 Idag blev det ett par timmar i verkstaden efter att jag och lilleman varit och kollat på snöserien i enduro (skulle kanske ha kallats lerserien istället). Nedre bärarmen under tillverkning. Provmontering för att se om det stämmer i verkligheten. Tröttnade på att bygga bil med gasmask för idag var det stora lackeringsdagen hos Jonas då lastbilen skulle få en ny look, så det fick bli en kall och TV´n istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.