Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej min 7a rycker vid jämn fart när varvtalet är under 2000 varv. så fort jag gasar går den fint. Jag har även orolig tomgång bilen dör efter en stund och om jag skruvar upp tomgången så blir den jättehög när jag släpper gasen för att efter en stund gå ner. När bilen står stilla och man gasar märker man inte att den går dåligt på något sätt. Tidigre gick motorn felfritt

Jag har en pinto med delorto 40 större ventiler och vasare kamm. Jag har rensat förgasaren 3 gånger provat med andra munstycken kollat efter kyvluft kollat kompretionen bytt boxen till tändningen bytt tändstift.

Jag glömde en sak den börjar rycka först när den kommit upp i normal driftstempratur och hur längre jag kör ju värre blir det.

Några kloka tankar??

Michael Wänström

Edited by Michael
Posted

Som du förklarar så tyder det på att den går magert.

typ tjuvluft eller om du har för litet lågfartsmunstycke

Har du även kollat ventilspelet?

Posted

Ventilspelt är kollat och jag har provat med större lågfartsmunstycke. Vidare har jag kollat noga efter tjuvluft.

Jag glömde en sak den börjar rycka först när den kommit upp i normal driftstempratur och hur längre jag kör ju värre blir det.

Michael W

Posted

kollat nålventilerna och flottörnivån? Tankavluftning. Bränslepump.

Har Dellorto inbyggda filter som Weber har?

Har du gjort något med motorn strax innan felet uppstod?

Det som tyder på mager blandning är att tomgången blir jättehög för att sedan sakta gå ner till normal.

En annan sak som du skriver är att den går normalt tills den blir varm tyder på fet blandning eller en spricka i toppen.

Blir det nån skillnad om du ger liiite choke? om den blir bättre av det så är den mager.

Posted

Nålventilerna och flotörsnivåerna är kollade likaså filterna i förgasarna. Jag har inte gjort ett jota det kom bara en dag. Jag hade samma problem förra året men då försvann det efter regöring av förgasarna då hade jag en annan topp. Tankavluftning och bränslepunp är jag tveksamm till då bilen går perfekt så snart jag gasar. Choken påverkar inte gången ett jota. Jag har mer känsla att min går lite fett för den har alltid dragit typ 20 % mer soppa än Bosses

Jag har slut på ider.

i morgon skall jag byta tändspole och koppla förbi bränslefiltermojen (filter king) och sedan ta ner förgasarna igen och byta packningar. Jag tror inte på något men får försöka i alla fall.

Michael W

Posted (edited)

Mätt bränsletrycket nyligen?

Kan du strypa den på tomgångsblandningsskruvarna?

har du blåst i nålventilerna så det är fritt.

Edited by Thomas
Posted

Kör Dellrorton lösa emulsionsrör på lågfarten som Weber? Hade ett smärre h*lvete att hitta rätt kombination på mina Weber 40or.... Där räckte det inte att bara byta lågfartsmunstycke.....

Posted

Har du kollat synkroniseringen mellan förgasarna så att de går lika? Har själv råkat ut för att det ändrats med liknande resultat som följd.

Thomas

Posted

Ja det har du rätt i .Och särskilt på tomgång är det väldigt känsligt.

Posted

Kolla synkningen och kolla även tätningarna mellan förgasarna o insuget, jag hade en plastbricka med en o-ring på var sida o dom kröp så jag den drog tjuvluft ibland. Bytte till Misabs plåtplatta med vulkade tätningar sen gick den perfekt.

Det konstiga var att o-ringarna hade svällt och passade inte i spåren längre detta var ändå helt nya o originalgrejer..

Posted

Bränsletryck ok hela förgasarna nogrant rengjorda tre gånger emulsionsrör tror inte det då bilen gick bra innan. Synkringen kollar jag typ 10 gånger. Jag har en svag mistanke om tjuvluft mellan toppen och insugningsröret men jag brukar kladda ordentligt på packningen med klet. O ringarna är bytta och jag har provat med startgas utan resultat.

En förvirad Michael W

Posted

Janne E vilka packningsar menar du jag var inne på Misabs sida och hittade bara dom vanliga plastmojarna med o ringar

Undrar Michael

Posted

Konstigt att Misab inte visar dem på sin hemsida. De är stämplade "Misab"

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Kör du fördelare eller fördelarfritt?

Jag tänkte på lock och rotor.

Posted

Där började jag med nya grejor

Det måste blivit lite fel har datorn fått hicka. :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Jag har tänkt kan det vara fel på på något i fördelaren det finns ju en sensor där som känner metallplupparna som åker förbi. Jag tror mer och mer på elfel Jag provkörde tidigare i dag bilen gick perfekt ca en mil för att sedan börja hacka på låga varv under 2000 och få en osäker tomgång.

Michael W

Posted

Hallgivaren. ja den är där

Du har även tändspolen som kan bråka när den blir varm.

Men om du stänger av motorn varm och ska starta igen efter 5-10 minuter hur beter den sig då?

Posted (edited)

10-15 minuter ger ingen skilnad den får nog stå minst en timme den måste bli helt kall.

Anledningen till att jag inte tror helt på elfel är att motorn går jättebra så snart jag gasar. Det är endast vid gassläpp och jämn gas under typ 2000 varv som det rycker

Michael W

Edited by Michael
Posted

Har du stroboskop så kan du sätta den på en cylinder i taget och se om du ser några missar.

Posted

Det har jag oxå provar allt ser helt perfekt ut men man märker inte att motorn rycker när bilen står stilla.

Michael W

Posted

Om du hade haft Lambda mätare så kunde du sett om bränslet verkar fel.

Men värdena blir knas också om man har tändmissar. kan visa mager blandning fast det inte är det för att det inte tänder.

Men mät upp tändkablarna och rotorn.

Hade du kollat bränsletryck? och flottörnivån?

Är det mässingflottörer så kolla att de inte har läckt in bensin inuti.

Den går när du ger gas? då ger du också mer bränsle.

Funkar avluftningen till flottörhuset? Dellorto har väl en "ventil" uppe på flottörhuset? Weber har mot luftfiltret och sätter man luftfilterplattan upp och ner så täpper man de hålen o då blir den roligt.

Det var hemskt så många inlägg jag har gjort som är samma?

Det var nog när forumet var så segt att inget hände så tryckte jag nog massa ggr i ren frustration. hi hi :stupid:

Posted

Någon mätare har jag inte.

Jag har kollat allt utom tändkabeln och eventuell avluftning av flotörhuset

Nu har jag något att göra i morgon :)

Michael W

Posted

Både spole och stift är bytta.

Jag grejade härom dagen och 4 cylinderns stift var svart och gäggigt mednas de andra hade korrekt färg. Det spottar även då och då ur den förgasaren men det har det gjort då och då tidigare och det måste häröra från förgasaren då det har varit samma med alla motorer nummer tre tror jag det är. Det är inte skeciellt krafigt utan låter typ fjutt ett kort ljud son återkommer då och då utan någon skönjbar anledning eller någon speciell intervall. men det är mycket oftare nu. Denna cylinder får med andra ord mer soppa grenröret är oxå kallare när man mäter tempen. Det har varit på detta viset i viss mån hela tiden men nu märks det mer.

Michael W

Posted

Poffa brukar det göra när det går magert.

Kallare kan det också bli för det tänder inte som det ska där.

Påverkas den något av blandningsskruvarna?

Posted

prova att byta 3:ans tändkabel och har du ingen att byta med så prova om det går att byta plats med någon annan och se om felet byter cylinder.

Posted

Jag ahr provat med andra kablar. Spotandet och det kladiga stiftet har jag alltid haft med dessa förgasarna men problemet är mycket värre nu sedan bilen börjat rycka och jag inte kan få till någon vettig tomgånng.

Jag edar snart upp skiten :banghead:

Michael W

Posted

Jag undrar fortfarande om den reagerar på tomgångsblandninsskruven?

En del skruvar i den för hårt så sätet skadas.

Och har du blåst i alla kanaler? Och spolat med t.ex. bromsrent så du ser att alla kanaler är öppna?

Posted

Den fungerar som den skall på skruven och blir fetare om man öppnar desamma. Och ja jag har blåst alla gångar jag kan hitta dock med luft och inte med bromsrent. Jag funderar lite på att köra hela härligheten i ultraljudstvätten men grejerna får nog inte platts.

Jag försöker med bromsrent i veckan

Michael W

Posted

Reagerar den som den ska så verkar det vara tändningsrelaterat.

Har du förkopplingsmotstånd på spolen?

Om inte så kanske det ska vara? och då kan spolen bli kass eller funka dåligt.Och tvärtom ifall man har motstånd och det inte ska vara.

Har du Tändmodul? De kan spöka.

Posted

Reagerar den som den ska så verkar det vara tändningsrelaterat.

Har du förkopplingsmotstånd på spolen?

Om inte så kanske det ska vara? och då kan spolen bli kass eller funka dåligt.Och tvärtom ifall man har motstånd och det inte ska vara.

Har du Tändmodul? De kan spöka.

Posted

Reagerar den som den ska så verkar det vara tändningsrelaterat.

Har du förkopplingsmotstånd på spolen?

Om inte så kanske det ska vara? och då kan spolen bli kass eller funka dåligt.Och tvärtom ifall man har motstånd och det inte ska vara.

Har du Tändmodul? De kan spöka.

Posted

Hej!

Igår läste jag på det engelska Lotus 7 forumet om en kille som hadde misständningsproblem, det visade sig vara generatorn som orsakade det. Så det kan vara värt att hänga av fläktremmen och prova.

Per-Erik

Posted

Svart och geggigt stift leder tankarna till olja som kommer in kanske via ventilspindlen.

Det är Pinto du har va? De är ju ganska ökända på oljeförbrukning me3n den borde inte missa men om oljan kommer mitt på stiftet kan det göra det.

Jag har en AUDI 100 tidig -70 talare och den gjorde så och jag satt i ett kortare stift och då försvann det. Olja kom väl inte upp på stiftet då.

Du kan ju prova det. Nu har väl Pinto inte så långa stift för det är gjutjärnstopp men det finns nog kortare eller lägg nån bricka under ditt egna stift. men inte för många så det inte sitter riktigt.

Ventiltätning går att byta på plats om man trixar lite.

Jag har ett Pinto verktyg som kanske kunde säljas.

Posted

Jag har bytt tändspole och tändmodul samt rotor lock och kablar likaså tändstift. Jag utrycke mig klantigt stiftet är inte oljigt utan svart och blött.

Förgasarna går just nu i utraljudstvätten och den brukar ju göra underverk med modellmotorerna så vi får se.

Generatorn skall jag prova vid tillfälle

Lev väl

Michael W

Posted

Har du tagit komp-prov? Eftersom du gjort så mycket med förgasarna och även lokaliserat problemet till en cylinder så kan man börja misstänka en bränd ventil. Att stiftet är svart och blött tyder ju på att förbränningen inte är som den ska på den cylindern. Att den skulle gå magert låter långsökt, snarare möjligen tändningsproblem. Inläckage av olja i sådan mängd att den går orent måste visa sig i blårök.

Vad har du för tändstift? Byte till resistortändstift kan i vissa fall hjälpa.

/ Peter

Posted (edited)

Tvättningen gav inte ett skit blåste rent med bromsrent sedan i ultraludstvätten.

Jag har kollat kompet och det är lite lägre på den cylindern men det skiljer sträckets tjocklek om ni förstår. Jag får mer känslan att den går rikt än magert. Jag har bestält en omgång munstycke från burton då jag har fel emisionsrör hur det nu stavas men igen så har bilen gått bra med den gamla bestyckningen.

Sedan jag köpte förgasarna har det puffat ur 4 an då och då och detta med 3 olika motorer jag blir mer och mer inne på något fel på gasarna men jag kan inte hitta något. Det finns ett likadant par på blocket och jag skall bestämma mig i morgon om jag skall ta en rövare och köpa dem. Jag är utan ideer och det är absolut inte ett dugg skojigt att köra en bil som hackar även om det går. :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

En fundersam Michael W

Edited by Michael
Posted (edited)

Knas eftersom du får den att reagera på blandningsskruven.

är det ute 1-1,5varv?

Kan man se om alla munstycker ser ut som de ska mot varandra så ingen har borrat i dem?

Du kan byta hela innanmätet mellan förgasarna och se om spottandet flyttas.

Kan du se så spjällena stämmer mellan portarna i förg. till 3-4 cyl.?

Så bägge verkligen stänger 100%.

Edited by Thomas
Posted

Erkänner att jag är dålig på denna typ av förgasare, men går det inte att flytta om dem, dvs. byta plats på 1-2 och 3-4 fuggarna?

Om felet verkligen är i 3-ans förgasare så borde ju då felet flyttas med till 1-an, och då kan du glömma alla andra ev. felkällor.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...