Jump to content

Målning av kaross.


Antas

Recommended Posts

Hur har ni målat era karosser?

Spruta, pensel(!) eller annat?

Vilken färg, 1K eller 2K?

Jag har funderat på att sätta upp partytältet som målarbox någon varm dag eller är det lämpligare låta ett yrkesmåleri att spruta?

Det som ska målas på min "rörhög" är skärmar, noskon, motorhuv och scuttle. Kulören jag tänker mej är BRG.

Antas

Konstnär ?

Link to comment
Share on other sites

Det finns i alla fall grundfärg för plast och grundfärg för aluminium.

På plasten brukar det gå bra ändå då färgen är en slags plast.

Plastgrundfärgen tror jag är kanske mer till mjukare spoilerplast

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Plast ska vara plastprimer just för att stänga in Oljor och liknande. Glasfiber behövs inget sådant.

På plåt och liknande en washprimer eller epoxy primer. t ex Ca primern som nämdes tidigare.

Alu ska man ha en etsande primer av dylikt slag. Ca primern sägs funka samt finns diverse andra som funkar

Sedan dra på en filler för att ha nåt att slipa på för en jämn och fin yta. Sedan på med 2k färg.

Link to comment
Share on other sites

Kan lägga till att Hagmans själva (som tillverkar CA-primern) rekommenderar den som underlag innan man spacklar aluminium, vilket annars kan vara ett aber. Silikontvätt, slipa med 180-papper, torka av med luddfri trasa, silikontvätt igen och CA-primer, sen vanligt karosspackel. Har inte testat själv, men kommer att göra det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...