Antas Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Hur har ni målat era karosser? Spruta, pensel(!) eller annat? Vilken färg, 1K eller 2K? Jag har funderat på att sätta upp partytältet som målarbox någon varm dag eller är det lämpligare låta ett yrkesmåleri att spruta? Det som ska målas på min "rörhög" är skärmar, noskon, motorhuv och scuttle. Kulören jag tänker mej är BRG. Antas Konstnär ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 kaross sprutad 2K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Alltid 2K, min färg går att använda som 1K också men då är den inte beständig mot lösningsmedel i samma utsträckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Behöver man olika grundfärg på plasten och aluminiumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 (edited) Det finns i alla fall grundfärg för plast och grundfärg för aluminium. På plasten brukar det gå bra ändå då färgen är en slags plast. Plastgrundfärgen tror jag är kanske mer till mjukare spoilerplast Edited September 8, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Precis, till glasfiber behöver man ingen speciell plastgrundfärg. Jag gillar Hagmans CA-primer. En epoxiprimer som funkar på aluminium, stål, glasfiber m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Plast ska vara plastprimer just för att stänga in Oljor och liknande. Glasfiber behövs inget sådant. På plåt och liknande en washprimer eller epoxy primer. t ex Ca primern som nämdes tidigare. Alu ska man ha en etsande primer av dylikt slag. Ca primern sägs funka samt finns diverse andra som funkar Sedan dra på en filler för att ha nåt att slipa på för en jämn och fin yta. Sedan på med 2k färg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Kan lägga till att Hagmans själva (som tillverkar CA-primern) rekommenderar den som underlag innan man spacklar aluminium, vilket annars kan vara ett aber. Silikontvätt, slipa med 180-papper, torka av med luddfri trasa, silikontvätt igen och CA-primer, sen vanligt karosspackel. Har inte testat själv, men kommer att göra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts