FilipD Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Jag har försökt läsa mig fram genom olika trådar och liknande men tyvärr fattar jag inte. Jag vet att jag ska 16" och 108X4 i bultdelning. Men sen..... ET, har försökt förstå och kanske klurat ut det. scrubradie? Fattar inte. 60mm max? var mäter jag det? Quote
Jocke4U Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Kolla på nätet och sök på "scrub radius" och du hittar t.ex. detta http://www.familycar.com/Alignment.htm ET = Wheel Offset t.es. http://www.tirerack.com/wheels/tech/techpage.jsp?techid=101 Jag köpte fälgar från ImageWheels (UK) och där kan man speca exakt vilka mått man vill ha Quote
FilipD Posted September 2, 2011 Author Posted September 2, 2011 (edited) Kolla på nätet och sök på "scrub radius" och du hittar t.ex. detta http://www.familycar.com/Alignment.htm Sökte lite innan jag ställde frågan, men hittade inte din länk. Som för övrigt var klockren. Bilder och allt. Men Vilket mått skulle det max vara där mellan? ET = Wheel Offset t.es. http://www.tirerack.com/wheels/tech/techpage.jsp?techid=101 Här läser jag på mer och mer, men fortfarande inte riktigt hundra Jag köpte fälgar från ImageWheels (UK) och där kan man speca exakt vilka mått man vill ha Ja, det låter ju bra, men jag vet inte vilka mått jag ska ha. Tack för hjälpen! Edited September 2, 2011 by FilipD Quote
Jocke4U Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Scrub är ett mkt diskuterat ämne och SFRO's åsikt finner du här http://sfro.com/index.php/bil (längst ner) och i deras röda bok. ET = 0 anliggningsytan emot navet är i centrum av fälgen ET < 0 (negativt) anliggningsytan emot navet är närmare innersidan av fälgen, djupare utseende på fälgen ET > 0 (positivt) anliggningsytan emot navet är närmare yttersidan av fälgen, grundare utseende på fälgen Quote
Jocke4U Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Så scrub påverkas med ET och storlek av fälg. Givet en fälgs höjd och bredd så kommer större ET minska scrub Quote
FilipD Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 Fan, hur vet jag då vilka fälgar som blir lämpliga:S Quote
therealpinto Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Man får väl börja med att bestämma sitt utgångsläge. Har man valt spindlar, till exempel, så är det klokt att välja fälgar som ger vettig scrub tillsammans med de spindlarna. Är det Taunus så ska man alltså leta fälgar med så högt ET som möjligt (i praktiken brukar runt 52-60 mm vara vad man får tag på). Sitter man med rent papper och ska designa egna spindlar har man mer att tänka på :-) /Gustaf Quote
svante Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 ET-måtten är beroende på spindeln precis som Gustaf säger. Ett litet tips: model, årsmodell, bultdelning, ET, navhål Audi 100 75-91 4/108 45 57,1 80 87-92 4/108 45 57,1 80 92-95 15"- 4/108 45 57,1 80GT coupe & Quattro-96 4/108 45 57,1 CITROEN Saxo 4-bult 96 (org ET 20) 4/108 24 65,1 ZX 91-98 4/108 24 65,1 AXGti 91-97 (org ET 20) 4/108 24 65,1 BX 84-93 4/108 24 65,1 Berlingo 97> 4/108 24 65,1 FORD Ka 96> 4/108 37 63,3 Fiesta 83>(96> org ET 43) 4/108 37 63,3 Puma 97> (org ET 34) 4/108 37 63,3 Focus 98> 4/108 41 63,3 Escort >98(ej Cosworth) 4/108 41 63,3 Orion >93 4/108 41 63,3 Sierra >93 4/108 41 63,3 Sierra Cosworth 15"- 4/108 41 63,3 Sierra XR4 4x4 17"- 4/108 41 63,3 Sierra (ej v6 2,9 4x4) 4/108 41 63,3 Mondeo 4/108 47 63,3 Scorpio 95> 15"(org ET 49) 4/108 47 63,3 Cougar 98> 15" 4/108 47 63,3 PEUGEOT 106 92> 4/108 20 65,1 205 82-96 ( Gti ET 24) 4/108 28 65,1 305 83-88 (orig ET 24) 4/108 24 65,1 306 92> 4/108 24 65,1 305 85-93 4/108 24 65,1 206 98> 4/108 34 65,1 405 87-95 4/108 24 65,1 406 96> 4/108 18 65,1 Partner 96> 4/108 24 65,1 SAAB 900 88-93 4/108 39 65,1 9000-85-98 4/108 33 65,1 Hoppas detta hjälper lite. Quote
therealpinto Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 Värt att tillägga är att åtminstone nyare Focus MkI (som min 2005) har ET 52,5 på 15" plåtfälgarna. /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.