Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Ska byta i till lite vassare kammar i min Zetec med mekaniska lyftare. Om man läser på Pipers hemsida ska man alltid byta lyftare när man sätter i en ny kam annars riskerar man att den nya kammen går ner sej i förtid. Jag har inte lyft av kamkåpan ännu så jag har inte sett hur det ser ut där under i verkligheten men om man kikar på sprängskisser så verkar det som att kammarna inte trycker direkt på på lyftarna utan på shimsbrickorna som ligger uppe på tryckarna och då har jag lite svårt att se varför tryckarna ska behöva bytas? Helt nya shims överallt känns mer rimligt. Någon som kan hjälpa mej att räta ut frågetecknen så att jag inte byter ut tryckarna i onödan?

Per

Posted

Hej Per.

Vad är det för kammar du tänkt montera dit,

har du redan köpt nya eller? eventuellt så har

jag 2 st NH kammar till salu.

Lyftarna behöver du inte byta ut, dock så lär

du behöva nya shimms.

//Nisse

Posted

Kamtillverkarna brukar skriva rent generellt att lyftarna7tryckarna ska bytas. Men de med schims på ovansidan räcker det med schimsen. det är ju anliggningsytan som ska vara rätt.

Posted

Då var det ungefär som jag trodde! Tackar för svaret :thumbsup: Kammar ligger redan i garaget så du får försöka sälja till någon annan!

Per