Jari Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Detta har säkert varit upp tidigare, men jag hittar inget bra svar. Är ute efter en aeroscreen till min Caterham kopia, men vill inte lägga £384 för glasfiber (eller £690 i kolfiber) som Caterham tar eller £237 som Fluke motorsport tar för sina varianter. http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=3006 http://www.fluke-motorsport.co.uk/carbon-fibre-contoured-lip-aeroscreen-suitable-for-caterhams-p-30.html Tycker inte heller att denna som carbonmods säljer är speciellt snygg: http://www.carbonmods.co.uk/Products/Carbon-Fibre-Aero-Screen__CMWSTAEROSC.aspx Det behöver inte vara i kolfiber, utan duger med en i glasfiber. Vill helst att man ska enkelt byta mellan stora rutan och aeron, eftersom jag troligtvis bara har aeron på bankörningar. Så in med era tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Klipp till och böj en aluminiumplåt eller plasta ett fäste som passar i de ordinarie rutfästena, så som den nedre bilden på Fluke-länken. Köp sen plexiglas och forma till en lagom vindavvisare och popnita eller skruva fast den med små alu-vinklar i aluminiumplåten eller limma fast i plasten. Denna varianten brukar sitta på tävlingsbilar: http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=3910 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Finns det ingen på forumet som är bra på plast som kan gjuta upp ett gäng -eh "Vädigt vädigt väldigt lika" (en mindre seriös person skulle kanske kopiera) caterhams vindavvisare? Borde vara ett gäng intressenter bara här på forumet. jag kan tänka mig att betala en hacka för en, fast kanske inte riktigt Caterhampris. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Finns det ingen på forumet som är bra på plast som kan gjuta upp ett gäng -eh "Vädigt vädigt väldigt lika" (en mindre seriös person skulle kanske kopiera) caterhams vindavvisare? Borde vara ett gäng intressenter bara här på forumet. jag kan tänka mig att betala en hacka för en, fast kanske inte riktigt Caterhampris. /Peter Jag skulle kunna tänka mig betala en slant också för en "väldigt lik" vindavvisare. Annars får man väl kolla på att tillverka en egen. Men det skulle ju vara kul med en som ser seriös ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Det kostar kanske en hel del att ta fram pluggen, men annars kanske de kan hjälpa till här: http://www.yourvismawebsite.com/a-composite-motor-ab/glasfiber-kolfiber Prisexempel: Motorhuv i glasfiber Volvo 240 1500:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Jag råkar som av en tillfällighet ha en gjutform liggandes till en vindavvisare som är väldigt, väldigt, väldigt lik den ni söker. Ursprung okänt.Jag kan gjuta upp om intresse finns.Pris uppskattningsvis ca 950:- ( måste kolla tidsåtgång ). MVH // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Jag är köpare på en sådan, om det är den som ser ut som orginalet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Om det inte är en sånhär utan en som är väldigt väldigt väldigt lik så köper jag en också. Gör du kolfiberprylar också? /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Nej, det är ingen sån, men den är väldigt, väldigt, väldigt lik. Jag håller på att flytta just nu, så jag har lite ont om tid just nu. Jag kommer dock att kasta mej över gjutformen så snart jag kan. Jag brukar hålla mej borta från "kundjobb" i kolfiber, men om tiden räcker till kan jag göra ett försök. För snabbare kontakt kan jag nås på 070-5453065 MVH // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Nej, det är ingen sån, men den är väldigt, väldigt, väldigt lik. Jag håller på att flytta just nu, så jag har lite ont om tid just nu. Jag kommer dock att kasta mej över gjutformen så snart jag kan. Jag brukar hålla mej borta från "kundjobb" i kolfiber, men om tiden räcker till kan jag göra ett försök. För snabbare kontakt kan jag nås på 070-5453065 MVH // Peter intresserad oxå om de enkelt går att stretcha lite i efterhand. har för övrigt en http://www.saturnsportscars.co.uk/store/index.php?_a=viewProd&productId=35 som är delad i mitten om någon vill titta på som mall för avgjutning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esther Posted February 1, 2012 Share Posted February 1, 2012 intresserad oxå om de enkelt går att stretcha lite i efterhand. har för övrigt en http://www.saturnsportscars.co.uk/store/index.php?_a=viewProd&productId=35 som är delad i mitten om någon vill titta på som mall för avgjutning Hur har det gått med detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted February 2, 2012 Share Posted February 2, 2012 Esther: Inget vidare faktiskt. Jag har gjort några gjutningar, men problem med luftblåsor och gelcoatsläpp i den skarpa kanten vid anliggningsytan. Vaccumbaging skulle lösa problemet, men min pump "försvann" vid senaste firmaflytten och har ingen lust att köpa en ny då verksamheten ska läggas ner. Jag försöker att få fram grejer till de som redan beställt, men sen hoppas jag att nån annan tar över. Om jag hittar nån som övertar formarna så hänvisar jag vidare till honom. MVH // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Hej Kan man värme forma lexan mot formen? Då skulle man kunna göra en genomskinlig aeroscreen? Det skulle jag tycka vara ballt! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Jag skulle också vilja veta om det går att forma Lexan (e.likn.) med t.ex. värmepistol. Tänker göra "sidescreens" (vet inget svenskt ord!) och böja de något bakåt i partiet under scuttlen - övre delen följer rutramen. Antas Söker lä. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Hej Kan man värme forma lexan mot formen? Då skulle man kunna göra en genomskinlig aeroscreen? Det skulle jag tycka vara ballt! /Fredrik Jag har aldrig jobbat med lexan,så jag kan inte svara på det. Kanske nån annan på forumet kan hjälpa till. Formen på vindavvisaren är ganska komplex i all sin enkelhet. Lexanen måste välvas samtidigt son den måste ner i det där j***a vecket. MVH Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esther Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Hej. Har du någon bild på formen? Mått? Forma polycarbonat det går men man måste ha en stor ung. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Hej. Har du någon bild på formen? Mått? Forma polycarbonat det går men man måste ha en stor ung. Jag ska försöka hinna förbi verkstan under dagen och ta ett par bilder. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Nåt nytt? Är sugen på en vindavvisare till min Caterham. Kan kanske köpa formen av dig annars? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Jag har tagit över alla Peters formar. Jag kommer börja i nästa vecka att gjuta upp vindavvisare. Finns här på forumet eller på mail henrik(schnabel-a)hjcc.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Helsingborg är ju nära och bra... Hör gärna av dig när du har en färdig så att man kan komma och titta/klämma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Troligen har jag första färdig på måndag/tisdag. Ska gjuta upp ett gäng. Verkar vara eftertraktade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Hej Vad har du tänkt dig för pris på dem? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Jag kommer ta samma pris som Peter gjorde vilket är 950.- ex frakt. Det kliade för mkt i fingrarna så jag var tvungen att provgjuta idag. Observera att detta är en provgjutning för att se hur formen är att jobba i. Gelcoaten kommer vara heltäckande och man kan välja vit eller svart gelcoat. Jag lägger 2x300g/m2 matta vilket gör att den är väldigt flexibel men ändå inte sladdrig. Jag har fått en del förfrågningar angående måtten 94cm är måtten när de är "rak". Sen går den strecha 5 cm hit och dit. Jag kan göra bredare och smalare mot tillägg men de är bara att maila mig eller skicka PM så tar vi de där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts