Matz Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 (edited) Här kommer lite info och bilder på min Se7en som jag har ägt sedan 2005 (efter annonstips av Jonte på forumet). Bilen är byggd 1997, ramen är "avjiggad" och har samma mått som en Lotus Seven S3 (tror jag modellen heter) dvs. den är smalare på passagerar sidan. Noskon, skärmar, båge och lite annat smått och gott kommer från Caterhams lagerhylla. Fiat Mirafiori har fått släppa till motorn, växellådan, styrning, fram- och bakvagn är jag inte helt hundra på att allt fram och bak kommer från denna modellen, men Fiat är det i alla fall. Det mesta av dessa delar var nya när det monterades på bilen enl. dom uppgifterna jag har luskat fram. Har funnits lite småsaker att fixa med sedan jag köpte den nått kul att nämna är att det inte fanns någon laddlampa kopplad till generatorns D+ vilket gjorde att laddningen inte var så bra. Även dimensionen på kablaget från generatorn var alldeles för klent. Har massor med idéer och planer för bilen men som vanligt är det ont om fritid att lägga på bilen. Har en nästan helt komplett motor i lådor som jag skulle vilja fixa med. Även skissat på en annan aeroscreen och en venturi men inget färdigt eller bestämt än. Då detta inte är en ren byggtråd kommer det att uppdateras lite då och då. Edited August 3, 2021 by Matz Quote
cealm Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Det bra och trevligt med "läse-trådar" om våra bilar oavsett om det är en byggtråd eller om det är en fortsättningstråd efter regbes mm. Alltid är det något på gång. Quote
Pac Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Grattis, jag såg den på blocket och jag förstår att du slog till fort. Det ser ut att vara en trevlig bil. Quote
Matz Posted August 13, 2011 Author Posted August 13, 2011 Grattis, jag såg den på blocket och jag förstår att du slog till fort. Det ser ut att vara en trevlig bil. Det är en trevlig bil! Kommer fortfarande ihåg att jag bestämmde mig direkt att jag skulle ha den den när jag såg annonsen på tradera motor (tror det hette så). Fortfarande efter 6år tycker jag att den är lika snygg och rolig att köra. :prop: Quote
Jocke4U Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Snygg!! Vi får ta en västra-götaland-meet :) (skall bara fixa några sista pusselbitar...såsom regskyltar ;) ) Quote
gka Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Kul att se lite större bilder på din bil, den verkar riktigt fin. Spännande motorval också, är det en sån som brukar kallas Fiat "Twin Cam" kort och gott?. Quote
Matz Posted August 14, 2011 Author Posted August 14, 2011 Motorn är som du säger en TwinCam, en trevlig lite maskin som med sina Weber 45:or gör sitt jobb mycket bra! Insugsljudet är rätt okej oxå :) Quote
Thomas Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Jag tycker också de är vackra och likaså Alfa Romeos TC . Quote
joaba Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Jag tycker också de är vackra och likaså Alfa Romeos TC . :thumbsup: Quote
Matz Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 (edited) Jepp håller med att det är vackra motorer. Ett projekt till vintern är att byta ut dom något klumpiga fästena till dom främre blinkersarna (stavas det så?) mot nått lite mera nett. Hoppas även att frugan skall kunna ta sig tid och sy färdigt sittbrunnskapellet som påbörjades för något år sedan. Finns lite annat på listan oxå men brukar gå ut försiktigt :) Edited August 15, 2011 by Matz Quote
Matz Posted August 21, 2011 Author Posted August 21, 2011 Var hos bilprovningen för någon vecka sedan, tyvärr hade jag lite hög CO-halt och mina bromsar tog lite ojämnt bak. Efter lite klurande och studerande av tidigare protokoll från bilprovningen så kom jag på varför CO:n var hög. Hade lite lågt tryck till mina Weber tyckte jag och inför förra säsongen(2010) så en Facet Red Top pump monterades gjorde inga större justeringar på förgasarna utan bara regulatorn så blien har gått lite fett kan man säga :prop: Att detta kom fram först vid detta besöket hos bilprovningen berodde på att förra året gjorde dom inga mätningar alls på bilen :) Vet att jag hade en djupt samtal med platschefen och tekniska avdelninge på bilprovningen ang. avgasvärden på min bil 2007... Bromsarna ska jag se över till veckan så den eventuella resan till Kinnekulle på Fredag går säker :) Quote
Matz Posted November 25, 2011 Author Posted November 25, 2011 Igår var min jobbarkompis förbi Gunnars Garage och hämtade en vänster bakskärm till min bil :notworthy: Imorgon blir det att skruva bort den gamla och modifiera den nya innan den skickas iväg på lack för att få rätt färg på sig. Samma gäller min noskon som åkt på en parkeringsskada (i garaget), länge sedan jag var så här motiverad att skruva bil :) Quote
Matz Posted September 5, 2016 Author Posted September 5, 2016 Nästan 5 år sedan jag plitande ner nått här! Kanske inte så mycket som hänt sedan dess mera än att efter 11 år har jag plockat hem bilen till mitt egna garage istället för att behöva åka 7mil för att meka eller köra. Började i alla fall med att byta ut lite brytare och lampor i instrumentpanelen. Nått jag tänkt göra sedan bilen blev min! Har även märkt att dom senaste två åren att motorn hackar till lite vid gaspådrag men inte gjort nått åt det då bilen inte varit besiktigad utan bara rullat då och då för att stilla abstinensen under vår husrenovering och lek med dottern som snart är 2år. Men med bilen hemma så plockade jag ner förgasarna och renoverade dessa ihop med min sambos morbror som skruvar dragracing motorer och har mera kunskap än mig av detta. Vi rättade även till en annan rolighet att någon pajsare hade "stelopererat" förgasarna dvs tagit bort synk möjligheten. Detta va en baggis att fixa och man kunde använda "original" grejor som MISAB hade på hyllan. Då jag tänkte att detta skulle ta lite längre tid så passade jag även på att plocka ner mitt något speciella oljetråg då detta läcker olja efter alla i skrapningar under alla år. Tanken var att laga det men efter att lämnat in det på kolsyra- och isblästring hos IS-AB i Göteborg. Kompisen som skulle svetsa det sedan tyckte det var för dåligt så han Cadade en ny underdel och vattenskar sedan nya delar i lite tjockare materiel och svetsade ihop. Vi passade även på att flytta oljepluggen från undersidan till ena sidan istället då tråget är bilens lägsta punk. Han tvingade mig även att läck testa det fastän jag vet att han är ruggigt bra på att svetsa. Just nu är tråget på ytbehandling!! Bild på under läcktestet. När ändå bilen var obrukbar så bytte jag olja i diffen och växellådan. Det var allt annat än lätt att fylla på olja i lådan, fick såga upp ett hål från passagerarsidan. Fick sedan hjälp av Morty (Magnus Mårtenson) här på forumet att skriva ut passande lock i 3D, det blev riktigt bra och jag väldigt tacksam för denna hjälp! :w00t2: Passade även på att beställa en ny Caterham grill från Demon Tweeks när dom hade Happy Hour. Snubblade även över en vidavvisare i kolfiber på Rejsa för 500:- vilket kändes helt överkomligt tyckte jag :P Mest fix och trix med lull lull på bilen sedan jag plockade hem den i Påsk men det ska göras det också. Bilen står fortfarande på pallbockar men hoppas att kanske köra med den någon runda innan vintern och kanske justera förgasare och ställa CO-halten och lite annan! Quote
Matz Posted September 19, 2017 Author Posted September 19, 2017 En sommar där bilen mest stod på pallbockar och mekades med då barn No.2 dök upp 1 April av alla jäkla dagar på året. Justerat ventiler och gjort små grejor. Funderat på att skaffa en en racingbil eller någon annan sportbil men dottern bara älskar den så får nog tänka efter en xtra gång.  1 Quote
Matz Posted February 28, 2019 Author Posted February 28, 2019 Är egentligen en "Keeper" som jag haft sedan -05 men med för litet garage för två bilar och två små barn går tankarna mot en klassisk 911 med plats för "alla". Quote
Matz Posted October 7, 2020 Author Posted October 7, 2020 Efter att varit intresserad av en Porsche som Palle på Bilteknik i Katrineholm hade till försäljning men "tyvärr" var tingad när jag kontaktade honom så slutade det med att jag lånade Fredrik Boivies (Super Tack) släp och drog upp min Seven till Katrineholm för lite översyn över vintern. När jag hämtade den var det en helt ny bil. Förutom justering av ventiler och förgasare så hittades en por i insuget (drog tjuvluft) som åtgärdades, kamremen byttes, blev uppdatering till ny tändning istället för en gammal klasisk. Bromsar och annat kollades över och byttes. Hade nämt att jag hade för avsikt att fixa T12BF framöver oxå, så en dag kom ett sms från Palle att dom fixat detta av bra farten, och att deras verkstad brukar vara fylld till bristningsgränsen med dyra sportbilar men att min Se7en troligtvis bland det roligaste han hade kört i hela sitt liv! Alltid kul när folk får upp ögonen och inser hur underhållande våra bilar är. Har ägt min Se7en sedan 2005 men denna säsongen har jag nog kört mer än dubbelt så mycket som jag gjort under alla tidigare år tillsammans. Som exempel blev det en spontan runda på 24mil en förmiddag efter jag lämnat kidzen och innan jag började jobba vid lunch. Detta blev bästa lösningen för mig då dagarna är fyllda med jobb och fritiden går åt till mina två små ungar. För en gångs skull insåg jag mina begränsningar tidsmässigt och lät någon annan göra jobbet och ångrar mig inte en sekund då Bilteknik verkligen levde upp till mina förväntningar. 4 1 Quote
Morty Posted October 8, 2020 Posted October 8, 2020 Trevlig uppdatering 👍 Det släpet känner man igen. Quote
Matz Posted October 9, 2020 Author Posted October 9, 2020 Den kärran var väl utprovad, där hade du gjort ett bra jobb under många års tid Magnus 👍 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.