Rohan Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 (edited) Nu töjer jag lite på reglerna men jag tänkte så här. :hypocrite: Cealm har projekt med tre hjul – mitt projekt har tre hjul. Cealm har projekt med alternativa bränslen – det har mitt projekt också! Så här kommer det. :prop: Jag bygger en recumbent trike. Det är en cykel där man sitter bekvämt i en stol och som i mitt fall har tre hjul, två fram och ett bak. Detta görs på grund av att konventionella cyklars felaktiga design, vem vill ha ett stålrör riktakt rakt upp i rumpan? Har också hört att motion ska vara nyttigt men är inte helt övertygad, brukar göra ont. Det egentliga syftet är att få plats i min locost även när den är färdigbyggd. Det finns många varianter och jag har alltså vart en tadpole. Två hjul fram och ett bak. De två framhjulen blir specialbyggda ISO 406 (20" BMX-hjul) med 20 mm genomgående axel och mekaniska skivbromsar. Dyrt men med delar från England och Tyskland blir det överkomligt. Bakhjulet kommer från en mountainbike jag hämtade hos föräldrarna, ett ISO 559 (26") hjul med kassettnav och vanlig 9 mm axel. Ramens material är från samma hög som locosten så det är 50x25x2,0 och 25x25x2,0. Runda rör kommer från min donatorcykel eller den lokala mekaniska verkstaden. Först en massa modellerande i SolidWorks. Sen blev det till att börja kapa och fila rör. 6 mm plåt till bakhjulsfästena, lite i överkant men det var vad som fanns hemma. Edited August 26, 2011 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Intressant :thumbsup: :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Mycket kul. Har själv haft funderingar på liggcykel. Men då med eldrift och kansle lite väderskyddad. Ska följas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Rohan: 3-hjuling-kompis, så klart du kan köra en 3-hjuling. (Obs ordvitsen). Den styrs förutom av styret (Obs en ordvits till) även av Vägtrafikförordningen samt säkert också av VVFS 2003:22 eller borde det åtminstone. Då skall det väl vara helt ok med en Gwaihir Jr. tråd. Fast kunde du inte hittat ett mer lättuttalat namn? Ja jag vet att din bil heter samma svåruttalade namn det hade väl kunnat räcka med Jr. på denna? Intressant i vilket fall och av en del olika skäl som säkert kommer fram rätt vad det är så har även CealmSeven Industries intresserat sig för denna typ av kaloridrivet fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 3, 2011 Author Share Posted August 3, 2011 Cealm, det är okej att kalla den för bara Jr. om du tycker namnet är onödigt svårt. Är inte mycket att tänka på förutom reflexer och ljus vid mörkerkörning. Det krävs en parkeringsbroms också, sen kan man göra som man vill. (Nu har väl Cealm nåt bra citat som motbevisar mitt påstående.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Gillar :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 (edited) Dagens övning har bestått i att bygga egna hjul, två framhjul blev det. Dessa måste mer eller mindre byggas eftersom jag vill ha grov hjulaxel, skivbromsar och 20" storlek. Det visade sig vara mest roligt och inte alls svårt. Tog runt 5 timmar för två så man behöver lite tid. Får en att tänka på ekrade hjul på bilar med hundratals ekrar. Först lite verktyg och material. Sen lite ekrar. Har man inget flashigt ställ att använda för att räta hjulet tar man en framgaffel och monterar hjulet i. Med ett par buntband kan man sedan hålla koll på hur snett och vint det är. Det färdiga resultatet. Svart fälg och lila ekrar. Tyvärr har jag nav med Shimanos centre lock – proprietär skitteknik. (Det är alltså splines till bromsskivan.) Detta betyder att ena bromsskivan måste monteras åt fel håll vilket jag tycker ser lite tråkigt ut. Skivan på bilden ovan är vänd fel, då blir det inte plats till bromsoket mellan skivan och ekrarna. Edited August 9, 2011 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Går det inte att lossa skivan och nita om den på navet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Det borde gå att vända skivan. Ser ut att vara 6 nitar runt om. Stod i garaget och funderade på hur jag skulle kunna pressa ur dem utan att de blir förstörda. Kanske man kan använda ett torx-bits på ena sidan och en hylsa på andra sidan och pressa ut niten i skruvstycket? (Då går väl mitt skruvstycke sönder igen, kan jag tänka mig.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Du måste slipa ner stukningen på niten. annars knäcks öronen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 (edited) Efter att ha tittat mer på nitarna har jag lagt planerna på att vända en skiva på is. Typsikt att man ska vara dumsnål och köpa centerlock-nav istället för de dyrare med IS-fäste (6 skruvar). Finns fina adaptrar men de kostar 220,- styck. Då skulle jag kunna använda bromsskivorna jag fick med till bromsoken. Jaja, får väl bli när det bevisats att cykeln funkar. Var och hämtade de svarvade delarna till styrningen. Två uppsättningar finns. Blir spännande att se om jag kan svetsa det yttre röret till ramen utan att det blir väldigt ovalt. Kunde inte vänta med att testa monteringen så två lagerkoppar är pressade i det inre röret. En lagerbana pressas fast nere på det yttre röret och sedan spänns det hela med en stjärnmutter i andra änden. Säkras dessutom med en utvändig klämma i överkant. Nu har jag alla delar som behövs för att få en fungerande cykel. :) Edited August 11, 2011 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Fick ställa cykeln på sina tre hjul efter att ha byggt ihop styrlederna. Om det inte dragit sig när jag helsvetsade så ser det riktigt bra ut. Mina skisser och modeller har ingen camber men i verkligheten blev det ungefär 6 grader negativ camber. Måste ha missat lite vid kapningen av ramrören. Egentligen inte önskvärt men det ser lite tuffare ut om inte annat. Styrledernas axlar skär hjulets och markens kontaktyta så jag ska nog inte behöva få brake steer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Du tar fram mitt "vill ha" begär :lol: Jag cyklar till jobbet året runt och den skulle passa mig perfekt :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 r Anders: --- Du tar fram mitt "vill ha" begär ---- Bara ett ord att justera..... Du tar fram mitt "vill göra" begär . Sedan har du snart en 3-hjuling också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 (edited) Har inte hunnit uppdatera sedan jag fixade med cykeln senast, slut på semester och mycket stök med jobbet. Började med lite fästen och till slut hade jag en hel stol. Eftersom jag ska ha möjlighet att flytta stolen 10 cm så blev det en hel del hål att borra. Min stackars lilla 10V skruvdragare från Makita fick jobba en hel del för att åstadkomma det. Tror 8 mm i metall är på gränsen eller strax över. Totalt är det 8 fästpunkter. Två fram, två på mitten och fyra till ryggen och stagen som sitter där. Fästpunkterna i framkanten hänger under ramen för att få ner tyngdpunkten några extra centimeter. Eftersom det var svårt att få till stolen i ett stycke så sågade jag itu mitt försök och gjorde den riktiga stolen av tre bitar. De två gamla och en ny böj i huvudändan. Tycker att jag lyckades få till ganska bra symmetri och i profil är det väldigt svårt att avgöra om de två sidorna är olika. Antar att det är ett tecken på att de är ganska lika. Tog ett par spännband och spände med och svetsade sedan ett par korta sömmar för att böja till det allra sista i rören i ryggsektionen. Förmodligen svetsar jag i ett par små plåttrianglar på stolsramen vid det mellersta fästet. I morgon ska det byggas vidare. Förhoppningsvis är avståndet mellan sätet och vevpartiet lagom så att jag (som är 185 cm) kan använda det bakersta eller näst bakersta läget. Har jag "gissat" för mycket fel får jag bygga om framänden och flytta vevpartiet. Edited August 26, 2011 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted September 10, 2011 Author Share Posted September 10, 2011 Nu kommer en liten uppdatering av läget. Det börjar närma sig färdigt. Jag och en kompis byggde ihop triken tillräckligt för att provcykla och vi testade lite med styrningen och fick till det rätt bra. Tyvärr och som väntat är vändradien inte förskräckligt bra men länkaget fungerar. Hjulen tog inte i styret (och inte fingrarna heller). Lagom med ackerman. Eftersom vi experimenterade lite blev det provisoriska fästen till styrstagen. Nu är de riktiga fästena tillverkade tillsammans med fästen till bromsoken. Värt att notera är att det behövs två olika fästen till bromsarna för att kunna ha dem i ungefär samma position. Som styrstam hade jag tänkt ha två flänslager i ett 20x2 mm rör men det kändes lite för vekt med bara stöd i underkanten så jag tänkte om och har nu tagit styrstammen från min donatorcykel. Tyvärr gängad men det får gå. Styrstammarna på moderna cyklar utan gängor är riktigt smidiga. Fick korta ner styrstammen en hel del och har även flyttat fästen (korta röret på tvären) ett par gånger. Fästena till styrlänkagen är här svetsade på styret. Eftersom det ska bli ett säte med textil så fick vi hitta på något till provkörningen. Det blev silvertejp och sopsäckar. Material till sätet är på väg, blir ett tjockt nylontyg och lite andra finesser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Rohan: Projektläget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted April 13, 2012 Author Share Posted April 13, 2012 (edited) Ursäkta den något långsamma responsen. Genomfört sedan senaste inlägget: Sätet är sytt. Blev ruskigt bra. Ett lager med nät och ett lager med grov, plastad nylon. Dras på som en säck överst på sätet och snöras sedan i ryggen. Köpte helt nytt växelpaket eftersom min donatorn delar var rätt slitna och trötta. Särskilt växelväljaren bak, mekanismen för att spänna kedjan var riktigt slapp. Blev grejer för 3x9 växlar. Inköpet innefattade även växelreglage av vridtyp och skivbromsar. Eftersom mina rullar som ska föra kedjan var lite klena har jag uppdaterat till inlineshjul av UHPW som jag körde ner ett spår i med skruvdragaren och vinkelslipen. Innan var det ~5 mm axel, nu har jag 8 mm och det är betydligt mer stabilt. Förstärkning av styrstagen. En provrunda visade att M8-gängstång inte var tillräckligt utan att de kröktes lite. Nu har jag dessutom ett 10x1-rör på varje styrstång, ser lovande ut. Kvar att göra: Ska sy fast ett band i framkant av sätet så jag får bra stöd i framkant. Detta ska kombineras med ett par enkla fästen i sätesramen så att inte tyget kan glida bakåt. Bakhjul med nav gjort för 9 kransars växelpaket. Hjulet jag har nu har ett nav för 7 kransar så mina 9 går inte att använda (kör utan det näst minsta så går det att montera men minsta hjulet är obrukbart, fel offset). Kransen fram är även den för en 3x7-växlad cykel och som ett resultat vill kedjan gärna följa med runt. (Dreven är lite tjockare än vad kedjan är anpassad för.) Lack. Byta sätesfästena längst fram till en konstruktion som tar mindre plats. Nu krockar sätet med styrningen om man flyttar fram det. Och ja, jag vet. Inga bilder och det har inte hänt. :) Edited April 13, 2012 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.