Jonte Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Vad kan man använda för lim till glasfiberpanelerna. Läste på engelska forumet och alla verkar använda Sikaflex, men det har jag ännu inte hittat här i Västerås. Så jag söker liknande alternativa produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Sikaflex har jag för mej att det finns på Beijer i Uppsala... I sådana tuber som man har spruta för att få ut något ur. Kan kolla på måndag om jag har sett helt galet:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Hmm.. är inte sikaflex bara ett märke ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Vad kan man använda för lim till glasfiberpanelerna.Läste på engelska forumet och alla verkar använda Sikaflex, men det har jag ännu inte hittat här i Västerås. Så jag söker liknande alternativa produkter. Åk ut till båttillbehörsaffären. Det ligger en nere vid hamnen i Västerås och en på utfarten mot Köping. Har använt sika till båtdäcket.(ca 800 meter fog). Det har kommit ut en ny mer flexibel massa som jag tror skall passa. Bostik har en liknande nåtningsmassa som jag åxå har använt. Den kan bli lite kladdig när den blir varm är min erfarenhet. Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 5, 2004 Author Share Posted June 5, 2004 Hmm.. är inte sikaflex bara ett märke ??? ingen aning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Jag tror märket heter bara Sika och limmet heter Sika Flex eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Hmm.. är inte sikaflex bara ett märke ??? Här hittade jag lite info om Sikaflex.... Tillverkare = Sika http://www.sika.se/index.com?get=files&act..._id=154〈=se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Jag tror märket heter bara Sika och limmet heter Sika Flex eller så. Vad fyndiga dom var när dom kom på det namnet... :) Finns nog massor med lim som har samma egenskaper som sikaflex. Fråga någon som vet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 5, 2004 Share Posted June 5, 2004 Finns nog massor med lim som har samma egenskaper som sikaflex. Fråga någon som vet! Det låter som Beijers slogan... den ger jag inte mycket för kan jag säga. Jag skulle nyligen ha ett lim till trä som gav en elastisk fog. Dom gav mig någon slags tätningsgegga (Sika Supermastic tror jag det var) som limmade ungefär lika bra som kiselfett! :whip: Det var väl nån som hade en dålig dag.... Givetvis upptäckte jag inte vad det var för skit förrän ett dygn efter jag limmat upp nästan hela patronen och prylarna fortfarande inte satt ihop. :icon_angry: Sensmoral: testa först, använd sedan. :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 Jo visst finns det människort som jobbar där som inte har en anning om hur en hammare ser ut:) Pl 400 limmar på det mesta och är också elastiskt:) det skulle jag köra på! Fick du lämna tillbax tuben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 6, 2004 Share Posted June 6, 2004 Ja jag fick en skruvmejsel som kostade lika mycket istället, så det var ju bra. Men träplattorna fick jag spika ihop också för att de skulle sitta ihop lite iaf. :-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Det var ju generöst:) Det var kanske meningen att du skulle skruva ihop dom ist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Jo visst finns det människort som jobbar där som inte har en anning om hur en hammare ser ut:) Pl 400 limmar på det mesta och är också elastiskt:) det skulle jag köra på! Fick du lämna tillbax tuben? PL 400 funkar bra! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Sika Flex är kalasbra ! Har använt det till allt möjligt och omöjligt.. Men det är fruktansvärt kladdigt att hantera, får du det på händerna så är det endast att tvätta sig i bensin som gäller för att få bort det. Men det fäster på allt och tät blir det... och håller hur länge som helst. En mycket bra produkt !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Sikaflex är helt överjävligt, men det kladdar och är svårt att få bort när det har härdat. När man inte behöver täta kritiska bordsgenomföringar under vattenlinjen :-) så kan man använda nån av biltemas polyuretantätningsmassor t ex den för vindrutor (svart och motsvarar nästan sika tycker jag) eller den vita för marinbruk 80 :- tuben har jag för mig. En liten varning om nån emot förmodan tänkte använda typ våtrumssilikon, man kan få rejäla problem vid ev lackering. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Sika Flex är kalasbra ! Har använt det till allt möjligt och omöjligt.. Men det är fruktansvärt kladdigt att hantera, får du det på händerna så är det endast att tvätta sig i bensin som gäller för att få bort det. Men det fäster på allt och tät blir det... och håller hur länge som helst. En mycket bra produkt !! ot när man nittar alu plåtar på flygplan används ett tätningsmedel som kallas smack mellan plåtarna. fy f_n va klibbit och fick man det på händerna så gick det inte att få bort. en kille testade med tinner men det hjälpte inte ett dugg. :D :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Låter verkligen som försvarets.... Vi hade ett rengöringsmedel som kallades för snowclean, en kille tappade en dunk och det rann ut ett par dl. Medans han sprang och hämtade torkdukar frätte det ner i betongen så där blev en centimeterdjup grop.... Undras vad som hade hänt om han fått det på sig?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 jag gjorde lumpen som flygplan vapen mekaniker... snowcleanern ska spädas med vatten. men konsentrerad är den nog inte så kul att få på fingrarna. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Köpte lim igår men två sorter... Ett rör med PL-400 och ett nytt från Plastic padding montagelim X-treem Vilket ska jag använda?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 dom montagelim jag testat har ju inte vart nån hitt. så jag skulle satsa på pl-400 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 6, 2004 Share Posted September 6, 2004 Prova att handla av Veidec köp en patron S-bond seal så ska ni få se på F*n det är inga leksaker... biter på allt jag stött på och kostar inte skjortan 88:-/ patron funkar kalas och är siliconfritt ättiksfritt och överlackeringsbart på ett ögonblick. rekommenderas starkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Trådlyft om man säger så... Vill gärna prova Arrowsmiths magiska gegga, någon som vet var man köper Veidecs grejor? Hittar inte återförsäljare på deras hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Du har SIKA Sika bond också plus andra Polymer limmer. Veidec tror jag såldes av Berner eller Wurth bl.a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts