Jump to content

Sikaflex


Jonte

Recommended Posts

Vad kan man använda för lim till glasfiberpanelerna.

Läste på engelska forumet och alla verkar använda Sikaflex, men det har jag ännu inte hittat här i Västerås.

Så jag söker liknande alternativa produkter.

Link to comment
Share on other sites

Sikaflex har jag för mej att det finns på Beijer i Uppsala... I sådana tuber som man har spruta för att få ut något ur. Kan kolla på måndag om jag har sett helt galet:)

Link to comment
Share on other sites

Vad kan man använda för lim till glasfiberpanelerna.

Läste på engelska forumet och alla verkar använda Sikaflex, men det har jag ännu inte hittat här i Västerås.

Så jag söker liknande alternativa produkter.

Åk ut till båttillbehörsaffären. Det ligger en nere vid hamnen i Västerås och en på utfarten mot Köping. Har använt sika till båtdäcket.(ca 800 meter fog). Det har kommit ut en ny mer flexibel massa som jag tror skall passa. Bostik har en liknande nåtningsmassa som jag åxå har använt. Den kan bli lite kladdig när den blir varm är min erfarenhet.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Jag tror märket heter bara Sika och limmet heter Sika Flex eller så.

Vad fyndiga dom var när dom kom på det namnet... :)

Finns nog massor med lim som har samma egenskaper som sikaflex. Fråga någon som vet!

Link to comment
Share on other sites

Finns nog massor med lim som har samma egenskaper som sikaflex. Fråga någon som vet!

Det låter som Beijers slogan... den ger jag inte mycket för kan jag säga. Jag skulle nyligen ha ett lim till trä som gav en elastisk fog. Dom gav mig någon slags tätningsgegga (Sika Supermastic tror jag det var) som limmade ungefär lika bra som kiselfett! :whip: Det var väl nån som hade en dålig dag.... Givetvis upptäckte jag inte vad det var för skit förrän ett dygn efter jag limmat upp nästan hela patronen och prylarna fortfarande inte satt ihop. :icon_angry:

Sensmoral: testa först, använd sedan. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Jo visst finns det människort som jobbar där som inte har en anning om hur en hammare ser ut:)

Pl 400 limmar på det mesta och är också elastiskt:) det skulle jag köra på!

Fick du lämna tillbax tuben?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag fick en skruvmejsel som kostade lika mycket istället, så det var ju bra. Men träplattorna fick jag spika ihop också för att de skulle sitta ihop lite iaf. :-P

Link to comment
Share on other sites

Jo visst finns det människort som jobbar där som inte har en anning om hur en hammare ser ut:)

Pl 400 limmar på det mesta och är också elastiskt:) det skulle jag köra på!

Fick du lämna tillbax tuben?

PL 400 funkar bra! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sika Flex är kalasbra ! Har använt det till allt möjligt och omöjligt.. Men det är fruktansvärt kladdigt att hantera, får du det på händerna så är det endast att tvätta sig i bensin som gäller för att få bort det. Men det fäster på allt och tät blir det... och håller hur länge som helst. En mycket bra produkt !!

Link to comment
Share on other sites

Sikaflex är helt överjävligt, men det kladdar och är svårt att få bort när det har härdat.

När man inte behöver täta kritiska bordsgenomföringar under vattenlinjen :-) så kan man använda nån av biltemas polyuretantätningsmassor t ex den för vindrutor (svart och motsvarar nästan sika tycker jag) eller den vita för marinbruk 80 :- tuben har jag för mig. En liten varning om nån emot förmodan tänkte använda typ våtrumssilikon, man kan få rejäla problem vid ev lackering.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Sika Flex är kalasbra ! Har använt det till allt möjligt och omöjligt.. Men det är fruktansvärt kladdigt att hantera, får du det på händerna så är det endast att tvätta sig i bensin som gäller för att få bort det. Men det fäster på allt och tät blir det... och håller hur länge som helst. En mycket bra produkt !!

ot när man nittar alu plåtar på flygplan används ett tätningsmedel som kallas smack mellan plåtarna. fy f_n va klibbit och fick man det på händerna så gick det inte att få bort. en kille testade med tinner men det hjälpte inte ett dugg. :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Låter verkligen som försvarets....

Vi hade ett rengöringsmedel som kallades för snowclean, en kille tappade en dunk och det rann ut ett par dl. Medans han sprang och hämtade torkdukar frätte det ner i betongen så där blev en centimeterdjup grop.... Undras vad som hade hänt om han fått det på sig??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Prova att handla av Veidec

köp en patron S-bond seal

så ska ni få se på F*n

det är inga leksaker...

biter på allt jag stött på och kostar inte skjortan

88:-/ patron

funkar kalas och är siliconfritt ättiksfritt och överlackeringsbart på ett ögonblick.

rekommenderas starkt

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...