Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har startat min Ford V6 2,9-88 med hydrauliska ventillyftare.

Kom på att ventiler och säten är slipade. I min tankevärld flyttas då ventilen längre upp i topplocket och ventilspelet minskar.

Har också för mej att man måste göra en grundinställning av ventilspelet.

Någon som kan beskriva hur det går till?

Antas

Posted

Finns det nån justering? att göra grundjustering med.?

Jänkarna brukar ha det (Chevy) men inte alla.

Om ventilen går lite högre upp så justeras det per automatik.

Din motor vet jag inte? har inget minne av hur det är men tror inte du har nån justering.

Posted

Jodå, det finns justering. Ser ut som andra ventiljusteringar (mutter-skruv).

Det ska göras en grundjustering - men hur?

Posted

Har startat min Ford V6 2,9-88 med hydrauliska ventillyftare.

Kom på att ventiler och säten är slipade. I min tankevärld flyttas då ventilen längre upp i topplocket och ventilspelet minskar.

Har också för mej att man måste göra en grundinställning av ventilspelet.

Någon som kan beskriva hur det går till?

Antas

Hallå ! Jag tycker du ska prova med att kontakta Kjell på Elwa Motors.

www.elwamotors.com

Posted

Jag ska kolla i min Ford-manual om det nämns något i den hur det funkar, för om jag minns rätt så är det typ "halv-hydrauliska" lyftare du har när man har justerskruvar. Egentligen ska man inte pilla på dom, för oljetrycket gör att dom justerar sig själva, knackar det och dylikt så betyder det mest att dom är dåliga och bör bytas... Men när du har slipat om dom kan det ju ändå vara en bra idé...

Jag vet att på lite äldre bilar så justerade man upp dom till så att dom låg utan någon spelrum och sen drar man bara åt skruven 3/4-dels varv, så brukar det vara en bra tumme att sikta in sig på...

Men jag kollar i manualen under dagen om jag kan finna något till dig...

Posted

Jag är mycket tacksam om du kan kolla detta.

Väntar med intresse och spänning på vad du finner.

Antas

Posted

Det var ack en så svår nöt att knäcka... Efter att ha lusläst manualen så kan jag enbart finna att p.g.a. hydrauliska ventillyftare så behövs ingen justering, toleranserna är inte ens angivna då det inte behövs :banghead: Står också att vid dålig funktion så behövs lyftarna bytas/kammen kontrolleras, sen står det inget mer...

Har försökt att kolla runt lite på nätet men kan inte hitta något alls... Såg att du skrivit ett inlägg på fmcs, men inget svar där heller än så länge...

Rent generellt skulle jag nog gjort som så att jag spänner upp lyftaren mot kammen så att den ligger tajt, inte för hårt, men 0mm i tolerans så att säga, efter det hade jag släppt på skruven 1/4 - 1/3 varv och sedan spänt låsmuttern... Med tanke på att du har självjustering så tajtar dom ju till sig själva mot kammen, men en grundinställning kan ju vara bra så att spelet inte är för stort...

Hur mycket har du slipat av?

Posted

Inget är slipat på kamaxel och lyftare, ventilerna är slipade och ventilsätena är frästa.

Har hittat en beskrivning i Haynes bok.

Grundinställning ska göras enl detta:

-justera tills inget märkbart spel känns därefter drar man åt justerskruven 1+1/2 varv. Dessa varv ger en nertryckning av lyftaren på ca 1,5 mm.

Jag provstartade motorn igår, resultat:

-ingen tomgång. Borde vara någon givare någonstans som inte fungerar.

-missljud från kopplingskåpan (lyssnat med stetoskop), har ingen aning om vad det är. Det hörs som ett skrapande eller skärande ljud. Kopplingen är bytt (kopplar normalt).

Håller på att demontera allt för att lyfta ur motorn (puh......) för att kolla vad det kan vara.

Tips och idéer efterfrågas

Antas

Posted

1,5varv låter klokt. kolven måste ju ner en bit för att kunna justera sig.

Skrap= inte kul.

Stödlager har du i ing.axeln i veven?

Annars för det väl gno till sig. spela in en ljudfil får vi höra.

Posted

Stödlagret bytte jag inte, det kan ju tänkas att det har skadats vid monteringen.

Posted
-missljud från kopplingskåpan (lyssnat med stetoskop), har ingen aning om vad det är. Det hörs som ett skrapande eller skärande ljud. Kopplingen är bytt (kopplar normalt).

Försvinner ljudet när du frikopplar?

Posted (edited)

Nej, ljudet försvinner inte. Kopplingen tycks fungera normalt.

Urtrampningslagret är bytt.

Edited by Antas
Posted

Stödlagret bytte jag inte, det kan ju tänkas att det har skadats vid monteringen.

Ja och kolla om det är rätt diameter på det. eller har du lådan som hör till motorn?

Posted

Vattenpump?

När jag lyssnar med stetoskopet kommer ljudet från svänghjulskåpan. Iofs kan ljud förflyttas på de mest förunderliga sätt men det är tydligt från kåpan.

Vattenpumpen hörs normalt.

Posted

Ja och kolla om det är rätt diameter på det. eller har du lådan som hör till motorn?

Växellåda och motor är från donatorn och hörde ihop.

Posted

Det kan vara tryckplattan som ligger nära.

Ford brukar ha en distansplåt mellan motor och låda. har du den?

Posted (edited)

Jo, den sitter där den ska mellan motor och svänghjulskåpa.

Den plåten har ett halvcirkulärt "veck" (troligen förstyvning). Trodde ett tag att jag hade vänt den fel dvs vänt "vecket" mot svänghjulet. Efter koll på några bilder jag tog på motorn vid demonteringen såg jag den inte gick att vända fel, startmotorns hål går igenom plåten på förarsidan.

Edited by Antas
Posted

Kan du inte kika in på nåt ställe?

Det kan vara startmotorn och då är det onödigt att hinka ur möllan.

ta ur starten och putta igång bilen.

Posted

Min Fordmekaniker lyssnade på startmotorn och kom fram till att det inte var den. Jag gjorde samma procedur med stetoskopet och kunde inte höra att ljudet kom därifrån. Vi kopplade också bort kabeln till solenoiden men ljudet kvarstod.

Posted

Nja nu menar jag inte att den ligger eldragen men ibland är drevet lite slappt i returfjädern och då kan drevet åka ut en liten bit och skava.

Posted

Nja nu menar jag inte att den ligger eldragen men ibland är drevet lite slappt i returfjädern och då kan drevet åka ut en liten bit och skava.

Måste ta loss startmotorn innan jag kan lyfta motorn, ska se hur startdrevet ser ut i morgon.

Posted (edited)

Det behöver inte synas. det bästa vore om du kunde få igång motorn utan starten på plats. men isolera kabeln.

Du kan kika in i hålet med spegel också och se om nåt skrapat i kåpan

Edited by Thomas
Posted (edited)

Efter mycket jobb med urlyft av motor tror jag att jag har funnit orsaken till det skärande ljudet.

Skyddsplåten mellan motor och svänghjulskåpa har tydliga skrapmärken som inte fanns vid monteringen av svänghjulet, plåten var då nymålad.

Skrapmärkena kommer av rotation och är tydliga.

Nu är det bara att hoppas att det var detta som är orsaken!

I mitt huvud har snurrat många, många tankar om skurna vev- och ramlager, felvänd lamell, fel koppling (köpt på postorder från England), problem med reklamation (juridik!), allmänt djävelskap osv.

Ska efter att ha lyssnat färdigt på "Sommar" med Lars Ohly börja montera tillbaka motorn igen.

Antas

Lever på hoppet och köper snart en "skraplott"!

Edited by Antas
Posted

Har kollat det och det ser/känns bra.

Det ser ut som att trågpackningen har tryckt plåten mot svänghjulet ca 1 mm.

Ska skära bort överskottet från packningen och ev kapa bort en bit på plåten.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...