Jump to content

Blinkers och varningsblinkers


Jocke4U

Recommended Posts

Halloj,

Skall göra om blinkerskopplingen till standard-reläer istället för SAAB'ens original.

Men jag får inte till det bra och behöver inspiration..

- Blinkers skall endast funka med tändning på

- Varningsblinkers skall alltid funka (med huvudbrytaren tillslagen)

Så då behöver jag ju ett relä som switchar mellan olika matningar men hur skall jag styra detta på bästa sätt?

Brytaren har 2 x 3 poler

1-3 är sluten knappen overkad, öppen verkad

1-2 är öppen knappen overkad, sluten verkad

Har även en indikatorlampa och denna slinga har en diod så inte den blinkar vid vänster blinker

Har gjort nedanstående kopplingsschema.

- Hur kan jag styra matningen?

- Går det göra bättre och/eller enklare?

post-3181-0-68811800-1310569859_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Klarar blinkersrelät att driva alla blinkers sammtidigt

utan att frekvensen blir tokig?

Jag använde en knapp från en Volvo 960 någon gång där är relät

inbyggt i knappen så inkopplingen blir mycket lätt.

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Det är tveksamt då relät är specat till 42-92 W och jag ligger nog på 96W totalt. Om det blir ett separat relä för varningsblinkers så skall jag se om det finns ett något lite kraftigare.

Christer: Nej, har denna knapp

savage-sw3005-eng-push-button-with-red-led-latching-hazard_659454_250.jpg

SavageHazardLightSwitchWiringDiagra.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har nu testat en inkoppling som nästan fungerar...

Kör på 2 olika blinkersreläer, ett för normal blinkers och ett för varningsblinkers. Till detta några dioder för att förhindra backström, t.ex. mellan +30 och +15 när varningsblinkers är på.

Men har ett problem. När varningsblinkers är på och spaken står i t.ex. vänster-läge så lyser vänster sida i fast sken (nästan, lite flimmer kan ses). Det är väl inte en jättegrej men tänker ett växlande relä som bryter 49 när varningsblinkers är på så borde det vara fixat.

Jäkla komplext med denna skitsak ;)....och ja, jag vet att varningsblinkers inte är ett krav :D

PS. Att det bara blev 2 dioder på ena stället var för att Kjell o Co inte hade fler (var ändå i Göteborg på ställen nästan bara för detta)....skulle beställt via internet stället ;) DS.

Nuvarande schema:

post-3181-0-74122100-1310666767_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Nu när du valde två reläer så behövs inte dioderna. Men konstigt om det lyser fast sken på en sida, har du kollat två gånger så att du kopplat så som du ritat? Ta ur det vanliga blinkreläet och kolla ev skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Vaknade tidigt som attan idag och tänker blinkers....upp till "ritbordet" och nu har jag varit ute och testat det senaste. Allt funkar som det skall :)

Tack Christer för samtalet igår och lite idé-bollande. Så här blev inkopplingen (möjligt att det går att förenkla men inte nu :) )

Har ett växlande relä som styr matningen. Olastat/normalt så är det +15 och blinkers styr över på +30 när knappen för varningsblinkers trycks in (via ena polen). Den andra polen bryggar mellan blinkersrelä och lampor, tillsammans med några dioder för att inte lampan i varningsblinkersknappen skall blinka vid vänster/höger blink.

Genom det växlande relät så spänningssätter jag inte +15 med tändning avslagen och varningsblinkers på.

Nu skall det bara kopplas ordentligt och SAAB'ens stora säkringsbox skall tas bort.

post-3181-0-46183800-1310709324_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...