Antas Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Idag kom jag över en aluplåt 3 mm. Tänkte använda den till hållare av rutan. Väl hemkommen och lycklig i sinnet blev jag snabbt återbördad till verkligheten, i lite olika böcker om Locost står det skrivet att ruthållare ska (bör?) tillverkas av 5-6 mm alu. 3 mm borde alltså vara otillräckligt. Har tidigare sökt 5-6 mm men det tycks vara omöjligt att få tag på. Funderade ett tag på rf men det är så förb...svårbearbetat. Vad har ni för mtrl i ruthållarna och vilken tjocklek på mtrl? Antas Vill inte hålla fast rutan med kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 27, 2011 Share Posted May 27, 2011 Anledningen till att det rekommenderas så tjockt är nog för att vissa använder ovankanten av rutan som handtag för i och urstigning. Hävstångseffekten blir ju rätt hög och det blir lätt att knäcka fästena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 27, 2011 Share Posted May 27, 2011 Anledningen till att det rekommenderas så tjockt är nog för att vissa använder ovankanten av rutan som handtag för i och urstigning. Hävstångseffekten blir ju rätt hög och det blir lätt att knäcka fästena. Har sett bilder där man har använt ett rör "cirka 25mm?" som man har bockat efter rutans form - därefter har man kört ett spår med en rondell i hela rörets innersida - i detta spår har man sidan "stoppat" in rutan och fäst den med någon form av silikon eller något annat "klibbigt" material. Om det är bra eller inte vet jag inte men personligen så tycker jag att det blev mycket snyggt. Vi har en medlem här på forumet som har gjort denna montering - han heter lars torstensson och är från örebro - jag kommer inte ihåg vilket användarnamn han har. kenneth ps jag skickar ett pm till dig antas med lars telefonnummer så får du avgöra om du vill gå vidare med denna kontakten ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 28, 2011 Share Posted May 28, 2011 Anledningen till att det rekommenderas så tjockt är nog för att vissa använder ovankanten av rutan som handtag för i och urstigning. Hävstångseffekten blir ju rätt hög och det blir lätt att knäcka fästena. Det är inte bara det. Luftmotståndets kraft på rutan i 200km/h är inte så liten den heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 29, 2011 Author Share Posted May 29, 2011 Har sett bilder där man har använt ett rör "cirka 25mm?" som man har bockat efter rutans form - därefter har man kört ett spår med en rondell i hela rörets innersida - i detta spår har man sidan "stoppat" in rutan och fäst den med någon form av silikon eller något annat "klibbigt" material. Om det är bra eller inte vet jag inte men personligen så tycker jag att det blev mycket snyggt. Vi har en medlem här på forumet som har gjort denna montering - han heter lars torstensson och är från örebro - jag kommer inte ihåg vilket användarnamn han har. kenneth ps jag skickar ett pm till dig antas med lars telefonnummer så får du avgöra om du vill gå vidare med denna kontakten ds Jag har talat med Lars idag. Hans konstruktion hördes mycket intressant, han kommer att skicka bilder. Antas Klarsynt, åtminstone genom rutan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Hej! Jag har min ruta sittande i 1 mm aluminiumplåt! I och med att både ruta och list är välvda så blir det mycket stadigt trots att det är tunnt gods. Jag är osäker på hur tjock rutan är, men jag har för mig att den är 5 mm. Kan mäta om du vill veta. 2000 mil på mätaren och även körd på bana utan att rutan lämnat bilen. Visst blir man orolig när passagerare tar tag i rutans överkant, men det är rutan som flexar då och inte fästet. (Möjligen scutteln också, gjord i 1,5 mm aluminiumplåt). /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 30, 2011 Share Posted May 30, 2011 Hej! Jag har min ruta sittande i 1 mm aluminiumplåt! I och med att både ruta och list är välvda så blir det mycket stadigt trots att det är tunnt gods. Jag är osäker på hur tjock rutan är, men jag har för mig att den är 5 mm. Kan mäta om du vill veta. 2000 mil på mätaren och även körd på bana utan att rutan lämnat bilen. Visst blir man orolig när passagerare tar tag i rutans överkant, men det är rutan som flexar då och inte fästet. (Möjligen scutteln också, gjord i 1,5 mm aluminiumplåt). /Bengt Tämkte göra nåt liknande nu vid moddning, men hur får man till den rundade formen på listen? krymp/sträckmaskin?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 30, 2011 Author Share Posted May 30, 2011 Hej! Jag har min ruta sittande i 1 mm aluminiumplåt! I och med att både ruta och list är välvda så blir det mycket stadigt trots att det är tunnt gods. Jag är osäker på hur tjock rutan är, men jag har för mig att den är 5 mm. Kan mäta om du vill veta. 2000 mil på mätaren och även körd på bana utan att rutan lämnat bilen. Visst blir man orolig när passagerare tar tag i rutans överkant, men det är rutan som flexar då och inte fästet. (Möjligen scutteln också, gjord i 1,5 mm aluminiumplåt). /Bengt Har du rutan i Lexan e.likn och hur hög är din ruta? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.