Krolleg Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 Behöver man ha en tank till vevhusventilationen eftersom jag inte planerar att koppla ventilationen till insuget. Och i så fall hur stor bör tanken vara? Quote
Thomas Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 Vid besiktning ska du ha sluten vevhusvent. sedan kan du hänga ut slangen eller hellre via tank så har du lite koll på om den trycker ut nån olja. Quote
LUPUS Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 Behöver man ha en tank till vevhusventilationen eftersom jag inte planerar att koppla ventilationen till insuget. Och i så fall hur stor bör tanken vara? 1- du MÅSTE ha den kopplad när du besiktigar , tro fortfarande det är krav på sluten vevhus ventilation 2- enkel lösning är lämplig PET flaska med slang från motorn , från PET flaskan lite mindre slang i borrat hål till insuget eller filtret ( jag hade tejpat fast min slang vid regbesiktning, fungerande och ack så fult) 3- 0.5 liter lär ju räcka om du inte planerar att köra sönder bilen på max varv på bana ( tror det i racing finns rekommendation på halva motor olje volymen eller ca 2 liter ??? ) Själv kör jag en 1.5 liters Loka Citron gömd långt ner vid ett motor fäste (jo citron är snabbare) , men det finns ju en del snygga alu burkar att köpa på blocket för små pengar. Själv tycker jag fördelen med PET flaska är kostnad 1 kr , lätt att byta och man ser direkt om man har olja i den. Bling versionen http://www.ridetech.se/tuning-motor/catch-tank/336 Quote
Tabac Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 Behöver man ha en tank till vevhusventilationen eftersom jag inte planerar att koppla ventilationen till insuget. Och i så fall hur stor bör tanken vara? Hallå! Nackdelen med att ha en plastflaska för vehus-ventilation är ju om det skulle råka bli brand i motorrummet. Den lär ju smälta då och kanske förvärra branden. Det finns som sagt färdiga burkar att köpa i aluminium som föregående talare nämnde. Annars kan ju den som är händig tillverka en egen burk. T.ex ett rör i Rostfritt eller Alumin. och ett lock underst och på ovansidan med nipplar för slang-anslutning. Och ev. nivårör för kontroll av nivån i burken. Och en dräneringsplugg underst kan ju också vara bra. Jag tror att kravet är minst 1,5-2 liters volym på den burken, på tävlingsbilar som kör på bana. Quote
Morty Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 Utdrag från Tekniska reglementet (Svenska Bilsportsförbundet): TR 5.18 Oljeuppsamlare Om motorn är försedd med öppen vevhusventilation ska den vara utrustad på ett sådant sätt att olja som läcker ut fångas upp i en behållare. Den måste ha en kapacitet på 2 liter för motorer med en cylindervolym upp till 2000cc och 3 liter om cylindervolymen överstiger 2000cc. Behållaren ska antingen vara av plast eller vara försedd med anordning för kontroll av oljenivå. Jag själv använder sluten cirkulation med catchtank efter ventilationen på torrsumpstanken. Med rätt utformning på returen i tanken och vakuum i vevhuset blir oljedimman minimal och jag är inne på andra säsongen utan att ha tömt catchtanken eller fått någon olja i den. Quote
Thomas Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 jag kör med plastflaska sedan 2år och har inte fått någon olja i flaskan. en tesked kondensvatten är allt. Quote
LUPUS Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 Hallå! Nackdelen med att ha en plastflaska för vehus-ventilation är ju om det skulle råka bli brand i motorrummet. Den lär ju smälta då och kanske förvärra branden. Börjar det brinna har du nog andra problem än en förhoppnings vis en i stort sett tom plast flaska ( man får ju kolla den då och då) Sedan tror jag alla "bling" alu burkar jag sett ändå har plast slangar och nivå rör så elden lär ju ta dem ändå. För egen del har jag flaskan där för att INTE tömma en massa olja på banan vid stor haveri, enda anledningen att jag inte kör sluten vevhus vent är att turbo motorer på lite högre ladd inte gillar olje dimma , blir lätt knack då och vill inte ta några risker. Annars ser jag väl ingen problem att köra sluten regleringen egentligen. Quote
Krolleg Posted May 25, 2011 Author Posted May 25, 2011 Det kommer bli en catchtank bling version. 250:- va ju inte så farligt :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.