Pac Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Jag har letat och letat men går bet på att hitta info och bra byggtrådar på locost/seven/Cobra med BMWs uprights/bromsar/... i framvagnen. Det jag framför allt är intresserad av är E39. Jag är intresserad av geometrin i den uprighten, vilka (ovre-, undre-, styr-)leder man bäst använder till den samt vikter på bromsok/upright/. Men som sagt, det verkar väldigt sparsmakat med locostbyggen som använder E39-delar? Eller jag kanske misstar mig? Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig? Quote
TonysGarage Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Jag har letat och letat men går bet på att hitta info och bra byggtrådar på locost/seven/Cobra med BMWs uprights/bromsar/... i framvagnen. Det jag framför allt är intresserad av är E39. Jag är intresserad av geometrin i den uprighten, vilka (ovre-, undre-, styr-)leder man bäst använder till den samt vikter på bromsok/upright/. Men som sagt, det verkar väldigt sparsmakat med locostbyggen som använder E39-delar? Eller jag kanske misstar mig? Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig? Jag som trode jag var den enda som letade... verkar vara svårt att hitta info om BMWs delar, har själv sökt med ljus å lykta efter både motor, fram och bakvagns info för att få starka grejer att passa i ett Sevenprojekt. Vad planerar du för något? /Tony Quote
Pac Posted May 21, 2011 Author Posted May 21, 2011 Jag som trode jag var den enda som letade... verkar vara svårt att hitta info om BMWs delar, har själv sökt med ljus å lykta efter både motor, fram och bakvagns info för att få starka grejer att passa i ett Sevenprojekt. Vad planerar du för något? /Tony Hej Tony! Tja planerar och planerar... :icon_oops: Jag fick hålla i en kompis E39 Spindel+hub och bromsok för några veckor sedan och det har satt griller i huvudet på mig. Så jag har alltså inga riktiga planer än utan försöker bara inhämta info. Quote
AlfaRonny Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Jag kan hjälpa till med info då jag har uprights liggandes. Jag baserar ju mitt bygge (roxgt.se) på bromsar och nav från e39 men uprightsen har blivit över. Kanske skall använda dom till annat bygge. Mycket lätta och fina i alu. Eftersom lederna dras fast i speciella stålbussningar så kan man lätt svarva nya som passar vilka leder som helst. Men jag kan rekomendera att ta undre leden från Miata. Man bör oxo vara medveten om att OM man använder orginal skivor och ok så är detta är stora grejjer som väger en hel del och kräver rejäla fälgar (minst 16-17" skulle jag tro). Kanske inte direkt optimalt i en sjua men det finns ju lättare eftermarknads ok/skivor i mängder till BMW. Men det är förvånande att inte fler upptäck denna uprightsen. Jag återkommer med info Quote
Pac Posted May 21, 2011 Author Posted May 21, 2011 Underbart Ronny!! :D Jag kan hjälpa till med info då jag har uprights liggandes. Jag baserar ju mitt bygge (roxgt.se) på bromsar och nav från e39 men uprightsen har blivit över. Kanske skall använda dom till annat bygge. Mycket lätta och fina i alu. Eftersom lederna dras fast i speciella stålbussningar så kan man lätt svarva nya som passar vilka leder som helst. Men jag kan rekomendera att ta undre leden från Miata. Man bör oxo vara medveten om att OM man använder orginal skivor och ok så är detta är stora grejjer som väger en hel del och kräver rejäla fälgar (minst 16-17" skulle jag tro). Kanske inte direkt optimalt i en sjua men det finns ju lättare eftermarknads ok/skivor i mängder till BMW. Men det är förvånande att inte fler upptäck denna uprightsen. Jag återkommer med info Skivorna är alldeles för grova gör en sjua. Ca 30cm i diameter är åtminstone 6cm för mycket. Skivorna är också för tjocka. Det är helt enkelt alldeles för stort för sjuans lilla massa, men det går nog att anpassa för att klämma över mindre saker om man funderar lite. :) Det vore helt underbart att få mått på oket, uprightsen och kaliprarna. Jag ser att du caddat dina front uprights, du kanske har avståndet mellan monteringshålen för bromsskölden enkelt åtkomligt? Quote
AlfaRonny Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Här kommer några bilder, vikt på denna är 2,66kg. Du kan väl skissa i bilderna vad du skulle vilja ha för mått. Du kan oxo få en mycket förenklad cadmodell om det kan vara till hjälp. Bak oken på E39 i alu och väger 1,9 utan belägg. Skulle nog gå att klämma dit fram med en adapterplåt :). Framoken gick inte att väga med min trekilos våg. Dom är väääldigt tunga. Quote
Micke333 Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Jag har letat och letat men går bet på att hitta info och bra byggtrådar på locost/seven/Cobra med BMWs uprights/bromsar/... i framvagnen. Det jag framför allt är intresserad av är E39. Jag är intresserad av geometrin i den uprighten, vilka (ovre-, undre-, styr-)leder man bäst använder till den samt vikter på bromsok/upright/. Men som sagt, det verkar väldigt sparsmakat med locostbyggen som använder E39-delar? Eller jag kanske misstar mig? Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig? Hej. Kanske inte så mycket när det gäller E39. http://www.gkdsportscars.com/index.html http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=148735 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46310 Men det finns ju en del som bygger med BMW. (är själv intresserad av just BMW för framtida projekt ;-) Quote
Thomas Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Trevliga spindlar. hur stora är beläggen bak och bromskolven? obs kolv brukar vara nån mm mindre utanför dammskydd Quote
Pac Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 Idag var jag hemma hos min kompis med kobra bygget och kollade på BMW-delarna. Jag hade vågen med mig. :) En komplett spindel(spindel, lager, skiva bromssköld och ok) väger - E39: lite drygt 17 kilo - E36: nästan 16 kilo Exakt samma delar från Sierra väger 12,9 kg. 1/3 av vikten på E39 delarna utgjordes av bromsskivan. E39 spindeln har två nedre leder så det är inte självklart hur man skulle anpassa den till en vanlig enpunktsupphängning i nederkant.. Quote
AlfaRonny Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 (edited) Enkelt, använd inte den främre led-fästet. Men man skulle kunna sammanbinda stålbussningarna i fästena med lite 5mm plåt så att man sprider krafterna till bägge fästena i spindeln om du förstår vad jag menar. Men egentligen tror jag inte att det behövs i så lätt bil. Edited May 23, 2011 by AlfaRonny Quote
Christer J Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Trevliga spindlar. hur stora är beläggen bak och bromskolven? obs kolv brukar vara nån mm mindre utanför dammskydd 540 E39 har 42mm kolv bak. Beläggen är 123,1 mm breda, 44,9 höga och 17,3 tjocka Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.