Jump to content

Vevhuskomp


Lenny

Recommended Posts

har lite problem med kompression i vevhuset varpå motorn trycker olja genom oljestickan... har haft loss vevhusventilationen å kollat så den "flödar" men när jag lägger en bit papper på ventilkåpans luftuttag så blåser den bort... :( motorn är en pinto med dellortos, planad topp och vassare kam. hade inget problem med vevhuskomp innan "trimmet". Ja, toppen är efterdragen... är det bara kolvringarna kvar som kan spöka eller ?!?

INFALLSVINKLAR MOTTAGES ÖDMJUKAST !!!

Link to comment
Share on other sites

Då är det mkt troligt att det går förbi ringarna.

du kan kolla genom att fylla cylindrarna med tunn olja eller fotogen eller likn. och su hu lång tid det tar innan det rinner förbi ner i sumpen. OBS starta inte förrän du bytt olja eller töm den först o ha pluggen borta så kan du samla upp det som går förbi.

man kan också ta tryckluft via tändstiftshålet. o höra om den läcker mkt .

nya ringar eller omborrning o mya kolvar.

Link to comment
Share on other sites

Hur långt har den gått med "trimmet"? Är den precis startad eller har den gått en bit? Vad har du kört på för olja efter trimningen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en "Leakdown tester" som är kanon vid felsökning av sådana här problem.

(Hade du bott i närheten så hade du varit välkommen att låna den)

post-112-0-31284400-1305876305_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kompförlustmätaren är ju det bästa då kan man trycksätta cylinder för cylinder i ÖD först, sedan fylla lite motorolja i cylindrarna och jämföra resultatet för att se om läckaget finns i kolvringarna, eller om det inte blir skillnand, ev toppackning mellan cyl och oljekanal osv.

Link to comment
Share on other sites

Kompförlustmätaren är ju det bästa då kan man trycksätta cylinder för cylinder i ÖD först, sedan fylla lite motorolja i cylindrarna och jämföra resultatet för att se om läckaget finns i kolvringarna, eller om det inte blir skillnand, ev toppackning mellan cyl och oljekanal osv.

Lite skillnad blir det alltid då ringar aldig är 100% täta, men jag skrev om det i inlägg 2.

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar en sån leakdown tester? Kan motorn ha bra komp och ändå "läcka" för mycket för att hålla oljan inne?

Link to comment
Share on other sites

Läste om en utredning gällande blow-by gaser och på en perfekt inkörd motor som gått ca 1500 mil räknar man (volymen*varvtal *0,005) och då får man fram hur mycket gaser som passerar kolvarna (liter/minuten), med en 2 liters motor och ett maxvarv på 8000 så handlar det om ca 80 l i min.

På en motor som anses gå på sista versen skulle men räkna (volymen*varvtal *0,035) vilket då ger 560 l i min. eller 9 liter i sekunden :blink:

Link to comment
Share on other sites

kimmen: Stod det något om man tog den perfekt inkörda motorn och mätte hk och moment på vevaxeln, sedan väntar man till samma motor sjunger på sin sista vers och mäter hk och moment på vevaxeln. Är det någon skillnad då?

Att jag frågar är att min CealmSeven B230 förgararmotor från 1984 med 30k-mil garanterade på mätaren, dvs är en motor som kanske inte sjunger på sista versen men den har kommit några verser ner från nyskick. Den bromsade hos Ridderstolpe 110hk förra året och enligt Volvos spec på motortypen skall den ha 112hk. Ridderstolpe gjorde inte bara en bromsning på bilen utan flera (finns en tråd på forumet om det) och de låg på 110hk.

I mitt exempel som visserligen inte är mätning på exakt samma motor men 2hk ifrån mellan ny motor och min väl använda motor. Min motor lär tillhöra gruppen om "blow-by på 560 l/min eller mer".

Link to comment
Share on other sites

Om en 2 liters motor suger i sig ca 135 liter luft i sekunden vid 8 k och det försvinner 9 liter jämfört med ca 1,5 liter (som i toppskick) så skulle det betyda ca 5,5% i förlust mot den friska motorn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...