Jump to content

Problem med oljetrycksgivare.


Antas

Recommended Posts

Oljetrycksgivaren kolliderar med rattstången!

Efter mycket letande har jag fått tag på en adapter med gäng 1/4"x18NPTF. Oljetryckskontakten passar i det ena uttaget och adaptern passar in i blocket men då tillstöter problemet att tryckgivaren (burken) inte ryms pga rattstången. Talade med en klient på mobilen, han trodde att det skulle gå att göra ett gängat rör som förlängning till "burken". Efter närmare inspektion tycks alla anslutningar vara koniska....hmm..hur gängar man koniskt?

Forumets briljanta hjärnor brukar komma med kreativa lösningar. Behöver hjälp med att hur förfara?

Kan jag ta ut oljetrycket på någon annan punkt på Ford 2,9 V6-88?

Mekanisk oljetrycksmätare är ju en lösning men jag hade tänkt undvika det.

Antas

Trycklös.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Oljetrycksgivaren kolliderar med rattstången!

Efter mycket letande har jag fått tag på en adapter med gäng 1/4"x18NPTF. Oljetryckskontakten passar i det ena uttaget och adaptern passar in i blocket men då tillstöter problemet att tryckgivaren (burken) inte ryms pga rattstången. Talade med en klient på mobilen, han trodde att det skulle gå att göra ett gängat rör som förlängning till "burken". Efter närmare inspektion tycks alla anslutningar vara koniska....hmm..hur gängar man koniskt?

Forumets briljanta hjärnor brukar komma med kreativa lösningar. Behöver hjälp med att hur förfara?

Kan jag ta ut oljetrycket på någon annan punkt på Ford 2,9 V6-88?

Mekanisk oljetrycksmätare är ju en lösning men jag hade tänkt undvika det.

Antas

Trycklös.

Man använder en konisk gängtapp... om du skickar mig måtten/skiss på röret så smider jag ihop en till dig.

Tony

Link to comment
Share on other sites

Ahh.....visste väl att man kunde lita på deltagarna i detta forum!

Jag ska kolla hur konstruktionen med förlängning ska se ut. Om en förlängare ändå kommer för nära rattstången borde en lösning med hydraulslang fungera som "förlängare", frågan är då- finns det nipplar 1/4"x18NPTF?

Tack för det snabba svaret.

Link to comment
Share on other sites

Ahh.....visste väl att man kunde lita på deltagarna i detta forum!

Jag ska kolla hur konstruktionen med förlängning ska se ut. Om en förlängare ändå kommer för nära rattstången borde en lösning med hydraulslang fungera som "förlängare", frågan är då- finns det nipplar 1/4"x18NPTF?

Tack för det snabba svaret.

Enklast vore nog att bara göra en adapter så du får en 45gr vinkel på det röret du har, då hänger inte grejerna för långt ut med risk för utmattnings brott eller att man "råkar" knäcka den. Personligen skulle jag inte vilja ha ett långt rör där.

Link to comment
Share on other sites

Mina tankar har också cirklat runt brottsrisken på ett förlängningsrör. Det absolut enklaste vore om tryckkontakten och "burken" bytte plats men då passar inte gänghålen. Lösningen med en hydraulslang som "förlängare"-kan det va´nåt?

Link to comment
Share on other sites

Mina tankar har också cirklat runt brottsrisken på ett förlängningsrör. Det absolut enklaste vore om tryckkontakten och "burken" bytte plats men då passar inte gänghålen. Lösningen med en hydraulslang som "förlängare"-kan det va´nåt?

Känns det inte som en nödlösning?? jag fixar en liten 3D modell så kan du se om du tror det passar...

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar vara snabb men du slår rekord!

Det fattas ett uttag för kontakten. "Burken" (1/4"x18NPTF)tror jag passar perfekt med avvinklingen och "tappen"(1/4"x18NPTF) som går in i blocket, gängen för uttaget till kontakten känner jag inte till.

Om du tittar på bilden så tror jag att det skulle gå om "burken" och kontakten byter plats.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar vara snabb men du slår rekord!

Det fattas ett uttag för kontakten. "Burken" (1/4"x18NPTF)tror jag passar perfekt med avvinklingen och "tappen"(1/4"x18NPTF) som går in i blocket, gängen för uttaget till kontakten känner jag inte till.

Om du tittar på bilden så tror jag att det skulle gå om "burken" och kontakten byter plats.

Ok, jag tänkte du kunde använda den befintliga fördelaren i denna adaptern, men varför krångla till det när man bara behöver ett hål till... (gick upp 04.25 i morse...)

Jag sätter i ett hål till innan sängen...

Link to comment
Share on other sites

Såhär kanske... du har nog lättare att se om det skulle funka... annars så får du föreslå ändringar :prop: post-4696-0-81166000-1305060133_thumb.jpg

Hmm...satt och funderade över din ritning.

Skulle det gå att göra toppen delad i två halvor (45 och 45 grader) där "burken" och kontakten sitter på var sin sida dvs vinklade 90 grader till varandra? Hoppas att det där blev begripligt!

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tänkte du kunde använda den befintliga fördelaren i denna adaptern, men varför krångla till det när man bara behöver ett hål till... (gick upp 04.25 i morse...)

Jag sätter i ett hål till innan sängen...

Smart!

Det tänkte jag inte på!!!!!

Hur fan skulle en sketen jurist klara sej utan detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Smart!

Det tänkte jag inte på!!!!!

Hur fan skulle en sketen jurist klara sej utan detta forum.

Så här kan det ju bli då...

post-4696-0-39347700-1305063121_thumb.jpg

Mitt liv hade vart klart ljusare med en sketen jurist vid min sida så misströsta inte, alla har sin plats!!

Edited by TonysGarage
Link to comment
Share on other sites

Är det inte 1/8 27nptf? som brukar vara std för sånt hära.

Jag hade en gång det som Antas har på sin första bild och det utmattades och brast p.g.a. tunga oljetryckgivaren.

Nu har jag en slang till ett förgreningsblock. så ingen belastning på nåt rör eller nåt.

Slangen pressade hos lokale slangpressaren.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte 1/8 27nptf? som brukar vara std för sånt hära.

Jag hade en gång det som Antas har på sin första bild och det utmattades och brast p.g.a. tunga oljetryckgivaren.

Nu har jag en slang till ett förgreningsblock. så ingen belastning på nåt rör eller nåt.

Slangen pressade hos lokale slangpressaren.

Ja, det kanske inte är en så dum idé iaf :prop:

Link to comment
Share on other sites

Håller med Thomas, slang ska du ha. Jag har också haft en adapter som gått av i min gamla BMW med följden att oljan höll på att ta slut. Varningslampan tändes inte eftersom givarna jordar i blocket, och det fungerar inte så bra när dom hänger i luften.

Sätter du slang så kom ihåg jord till givarna. Antingen genom att du klammar fast dom i ramen med klamma utan gummi eller med separat jordkabel, vilket jag rekommenderar för att vara lite mer säker på funktionen. Slang brukar finnas hos bildelsbutikerna.

Edit. Kom på att jag hade adapter i blocket till M10x1 och bromsslang mellan block och T korset till givarna, det funkade för mig.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tänkte försöka göra det enkelt för mej. Feltema, flåt Biltema heter det, har en mängd bromsslangar, tänker kolla om någon/-ra har 1/4x18NPTF med hane/hona i ändarna.

Nu till min fundering.

Med en bromsslang in i blocket och andra änden i adaptern kommer tryckkontakten (monterad på adaptern)inte att vara monterad direkt på blocket. Har det någon betydelse? Slangen och "burken" kommer att vara fyllda med luft vid montaget och därmed även tryckkontakten. Luft komprimeras och då borde väl indikeringen vara "inget oljetryck". Ska man blunda och bita på naglarna och hoppas att motorn ändå har oljetryck? Så småningom borde luften ha lämnat systemet och indikera "oljetryck". Ett alternativ är att försöka fylla slang, "burk" och tryckkontakten innan jag skruvar fast slangen i blocket.

Synpunkter och erfarenheter mottas med stort intresse.

Antas

Fortsatt trycklös.

Link to comment
Share on other sites

Bromsslang finns vanligtvis i M10x1,0 och 3/8 unf de är närmast ditt.

Men jag tror fortfarande att du har 1/8 npt (1/8 27 nptf) heter den egentligen. De är lika 1/4 gasgänga som jag tror du tror du har. och 3/8 unf är den lik också.

Men trycket blir detsamma om du har luft i eftersom oljepumpen pumpar hela tiden och fyller på så komprimerar den luften till samma Bar som oljan.men glöm inte jorda om det behövs

Link to comment
Share on other sites

På förpackningen till adaptern står det 1/4x18NPTF, det gäller nog gängan in i blocket och till kontakten. Den som är på "burken" är mindre, konisk och ser fingängad ut, den kan nog vara 1/8x27 NPTF.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det sitter redan en oljekyl som sandwich mellan blocket och oljefiltret annars är tanken god. Har faktiskt funderat på den lösningen som du indikerade och skippa kylen men tog beslutet att det kan vara bra med kylen eftersom den sitter monterad i original. Oljetempgivaren sitter i oljeavtappningspluggen.

Just nu lutar problemlösningen mot hydraulslang till oljetrycksgivaren.

Återkommer med hur det hela slutar till er alla som har vänligheten att bistå med råd och dåd och engagera er.

Antas

Förhoppningsvis snart trycksatt.

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen tillförlitligt att sätta oljetrycksgivare i en sandwich ?? Skall den inte sitta "högre"..? Har dock en sådan för att sätta oljetempen i.

Link to comment
Share on other sites

Just nu lutar problemlösningen mot hydraulslang till oljetrycksgivaren.

Antas

Förhoppningsvis snart trycksatt.

Ang hydraulslang kolla så den tål motorolja! Jag vet att på jobbet så är det BIG NO NO att hälla motorolja i växellådor/tankar designade för hydraulolja packningar, slangar m.m tål inte motorolja och det behövs inte stora mängder fel olja för det ska bli helt paj.

Hydraul i motorolja däremot går "bra" för dom packningarna tål hydraulolja.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Tack för varningen!!!!!

Hur är det med motorolja i bromsslang?

Kanske inte den bästa lösningen, då det finns speciella slangar med rätt gänga för ändamålet. Kan kolla i morgon vilka leverantörer som har. Jag använde bromsslang på min gamla bmw, och den satt kvar båda gångerna jag ägde bilen, så totalt satt den i 4 år innan jag sålde den för sista gången.

Link to comment
Share on other sites

De som pressar brukar ha olika slangar,och vet vilka som man kan ha

Det är ju dessutom så fint att vi :logo: medlemmar har rabatt (beyond reason) hos *Hydroscand, så varför krångla till det när man kan få skräddarsytt till loppispris.

*Jag har en kusin som pysslar med ekonomi i den firman, men som inte kan piska priserna mer. till mig...:Hmm:

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Har jagat slang idag!

Lösningen blev en bromsslang som uppges tåla motorolja. Thomas, nipplarna är som du antog 1/8x27 NPTF.

Kontakten kommer behagligt nära anslutningspunkten, återstår att tillverka en "vagga" för "burken" som fästes i chassit. Enkelt! Motorns rörelser tas nu upp av slangen och "burken" blir inte utsatt för vibrationerna, kan förhoppningsvis öka livslängd och funktion.

Stort tack till alla som bistod vid lösningen av detta olösliga problem.

Antas

Numera trycksatt.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det är ju dessutom så fint att vi :logo: medlemmar har rabatt (beyond reason) hos *Hydroscand, så varför krångla till det när man kan få skräddarsytt till loppispris.

Nu vet jag inte vad loppispris men frågar därför ;)

Köpte på Hydroscan 1 st stålomspunnen bromsslang L=930 mm men en pressad koppling i varje ände. Det tog dom 5-10 min att pressa. Priset 608 kr exkl moms...-50% rabatt så fick jag betala 381 kr inkl. moms. Är detta rimligt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kusin som pysslar med ekonomi i den firman, men som inte kan piska priserna mer. till mig...:Hmm:

Vem är din kusin *nyfiken* :)

Nu vet jag inte vad loppispris men frågar därför ;)

Köpte på Hydroscan 1 st stålomspunnen bromsslang L=930 mm men en pressad koppling i varje ände. Det tog dom 5-10 min att pressa. Priset 608 kr exkl moms...-50% rabatt så fick jag betala 381 kr inkl. moms. Är detta rimligt?

Bromsslangen och kopplingar kommer från en extern leverantör. Därför har vi svårare att få bra priser på dessa ut till kund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...