Antas Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 (edited) Eftersom "rörhögen" är avklädd så har jag passat på att dra kablar till dimbakljus och backlampa, tveksamt om de behövs här uppe i norr eftersom vi sällan har dimma och mörker. Osäkert om jag monterar dylika men kablarna finns framdragna om jag skulle drabbas av något infall av monteringsinspiration. Kan ju vara bra att ha om man besöker de oländiga regionerna söder om Dalälven. Nåja, kablarna är nu dragna. Knappen för dimbakljuset kommer från donatorn och har inbyggd belysning (gul) vid påslag. Får indikeringslampan visa gult sken eller måste den visa rött sken? Har sökt i SFRO boken men inte hittat någon information i denna fråga. Antas Upplyst? Edited May 6, 2011 by Antas Quote
Christer J Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 De flesta bilar jag kollat har gul eller orange markering för dimljus. Kör på det. Christer. Quote
Rayman Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 den får nog visa vad som helst. i min volvo är den grön för fram och blå för bak. Quote
cealm Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 (edited) Föreslår att intresserade läser sidan 149 §132 i, just det gissa vad för skrift, VVFS 2003:22. Där definieras vilken färg som är tillåtet för dimbaklyktornas kontrollampa. Boken eller snarare regelverket är lösningen!! Edited May 6, 2011 by cealm Quote
Antas Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Kan du citera vad som står på sidan 149 §132 i denna förnämliga skrift. Quote
Antas Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Enkelt, gjorde en sökning på nätet på VVS 2003:22 §132 (sid 149) och där står: "Det skall finnas en från förarplatsen väl synlig kontroll-lampa som visar fast orangegult ljus när dimbaklyktan är tillkopplad." Tack Cealm för ditt kunnande och observandum. Antas Numera obetydlig lagvrängare. Quote
Antas Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 den får nog visa vad som helst. i min volvo är den grön för fram och blå för bak. Hmmm...blå är väl för helljus? Quote
Rayman Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 (edited) Hmmm...blå är väl för helljus? ja den e blå den med. Edited May 7, 2011 by Rayman Quote
Recommended Posts