Jump to content

Skruva ihop pinton


_coffe_

Recommended Posts

Hejsan!

Det var verkligen toklänge sen jag var inloggad på forat! Men, jag har så mycket kli i fingrarna att få mecka med något och tänkte då äntligen börja skuva ihop pinto-motorn. Just nu ligger den i så många delar det går att få av den motorn, där är nya kolvar, kolvringar, vev- och ramlager. En ny modifierad topp finns där även till den.

Min fråga är om det är något speciellt jag ska tänka på när jag skruvar ihop den, något jag lika gärna kan göra när jag ändå har den i småbitar?!

Jag ska köra ett MegaSquirt på den senare, är där något som behöver modifieras när jag ändå håller på??

Link to comment
Share on other sites

Pinton är ju lättskruvad, det finns inga egentliga fällor eller risker. Följ en mekhandbok så brukar det gå bra. Det som är lite knepigt är att pressa kolvpbultarna i stakarna om man byter kolvar, det skulle jag ta hjälp med från en motorfirma. Ny oljepump är klokt också.

Man behöver inte modifiera motorn för att köra MS, mer än att kanske välja fördelare etc. efter vilken tändning etc. man ska ha.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jodå, kolvarna fick jag hjälp med. Jag fick loss dom utan problem, la dom bara på lite värmning så gick dom hyffsat lätt att få ut. Men att få dit dom igen var tätt på omöjligt, så det hjälpte en motorfirma mig med mot några kanelbullar i betalning :)

Jag kommer inte ihåg vilken version av MS det var jag valde, det var som sagt ett tag sen. Måste sätta mig och läsa lite vad det var jag hade tänkt mig.

Annars var det väl mest om det var något som jag ändå kunde passa på att göra med motorn nu när ändå allt är itu, förutom att tvätta och måla alltihop i någon snygg, passande färg.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl lite småtrix man kan göra men har man fräscha saker rätt igenom och en fixad fräsch topp är det mest småsaker. Jag brukar dra i 4-6 pinnskruvar i gängorna till oljetråget (enklare att sätta dit om man tar bort det med motorn i bilen någon gång).

För massor av effekt rekommenderas att man låser frostpluggarna med skruv men det har inte ens jag behövt ;-)

Välj rätt termostat (88 grader om du har lite klent kylsystem kanske), se till att den har avluftningshål och att det är vänt uppåt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

var uppmärksam så du inte glömmer att montera sexkantspinnen som driver oljepumpen från strömfördelaren. Den kan ramla ur och försvinna när man roterar blocket i motorstödet.

Fråga mig inte hur jag vet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Några frågor...

Motordelarna har stått i morsans varmgarage i 4 år nu och är mer eller mindre rostiga...

Toppen skulle behöva en rostbekämpning, hur gör jag det lättast för att inte riskera något?

Jag skulle behöva rensa cylinderloppen, finns där någon risk med att köpa honingsverktyög på biltema och köra ett varv själv? Är det lätt att man får det fel, eller det är inte "lika noga" med lutningsgraden på honingsspåren på en vardagspinto?

Link to comment
Share on other sites

Toppen kan man köra av med roterande stålborste, är den helt tom (utan lager) och ska planas skulle ett citronsyrabad säkert funka bra.

Jag har ruggat upp loppen med typ Biltemas honingsverktyg. Det "fungerar" i min motor i alla fall :-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Toppen är så när som tom, förutom att ventilerna sitter kvar där.. Kammen har jag ute för att byta lager i... Har aldrig testat att ta bort ventilerna förut, men det kan ju vara en bra idé inför rengöringen av toppen... Är det svårt eller något jag ska tänka på?

Toppen är portad och planad sedan tidigare, den behöver bara fräschas upp...

Jag ska testa att köra det honingsverktyget från biltema, det är mest bara så att cylinderloppen blir fräscha och snygga igen, så det ska inte direkt hårdköras...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...