Krolleg Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 hur får man ut den gammla oljan enklast? Jag har bara hittat en enda plugg på sidan. ca 1/3-del upp. Antar att det är när man fyllt oljan i nivå med den pluggen det är fullt men hur får jag ut den gamla oljan för de finns ju ingen plugg längre ner vad jag hittat. Kan ju suga ut oljan med något men de kanske finns ett enklare sätt? Samt vad rekomenderar ni att man kör med för olja? Quote
Antas Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 Det finns ingen avtappningsplugg på Typ 9-lådan. Pluggen som du nämner är för nivån. Ford fyller vx-lådorna från fabrik och man uppger att inga oljebyten behövs därefter,endast nivåkontroller. Personligen känns det lite olustigt att inte byta oljan. När jag tömde min vx-låda ställde jag den på högkant och lät olja rinna ut genom bakre medbringaren. Kan ju bli lite besvärligt om du har vx-lådan monterad i bilen! Prova att suga ut oljan. Fords spec för Typ 9 är: halvsyntetisk transmissionsolja enl Ford spec ESD M2C175-A (80EP). Antas Föredrar att byta olja. Quote
Pac Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 Att inte byta olja känns som ett dåligt alternativ när man ändå har nere växellådan. Jag tog ut oljan genom samma hål som Antas. Jag kopplade ett brottargrepp på svänghjulskåpan och vände växellådan 90 grader så att oljan rann ut via utgående axel. Jag har gått på Burtons rekommendation: semisyntetisk 75W90. Quote
stigge Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 jag använder Red Line MTL om jag minns rätt. Quote
super7 Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Sista bytet körde jag med Quakerstate Synquest Fully Synthetic 75W-140 LS Fullsyntetisk transmissionsolja “Ultimate Vehicle Protection” QUAKER STATE®FULLY SYNTHETIC SAE 75W-140 GL-5 GEAR LUBRICANT är en termiskt stabil transmissionsolja utvecklad att överträffa de mest krävande kraven rörande personbilar, sportbilar och lättare transportfordons differentialer (inkl.limited slip), manuella transmissioner. Oöverträffatt slitageskydd mot mycket höga tryck. Ett plus i kanten är ju man kör med den i bakaxeln också. //Nisse Quote
Micael Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Jag brukar köra utan olja, men då håller dom bara två säsonger. :) Quote
Krolleg Posted April 25, 2011 Author Posted April 25, 2011 Då lådan redan sitter på motorn å motorn sitter i bilen så tror jag inte att jag orkar ta ur motorn igen å vinkla den å hälla ut all olja. Men någon som vet om det bara är att skruva upp skruvarna på locket på lådan å sedan suga ut med slang? Eller är det några fjädrar eller liknande som riskerar att sprätta iväg om jag öppnar locket. Eller om det är svårt att hitta en ny packning till locket (om det behövs) Quote
Antas Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Clas Olson brukar ha oljesugar. Jag köpte en där som används ibland. Stick in sugslangen i nivåhålet och pumpa (dra i handtaget). Använde den för att pumpa in transmissionsolja i mellandiffen på vår Pajero. Det var verkligen träning för hustruns armar, själv måste jag naturligtvis ligga under bilhelve...och kolla när det blev fullt (4 liter!). Grannen kom till hustruns undsättning. Oljan är mycket lättare att pumpa när den är varm. Jag tror att det enklaste sättet är att suga ut genom nivåhålet. Quote
Thomas Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 det finns små fina 12v elektriska sugar. http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=oljebytare Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.