Jump to content

Oljebyte Typ-9 låda


Krolleg

Recommended Posts

hur får man ut den gammla oljan enklast?

Jag har bara hittat en enda plugg på sidan. ca 1/3-del upp.

Antar att det är när man fyllt oljan i nivå med den pluggen det är fullt men hur får jag ut den gamla oljan för de finns ju ingen plugg längre ner vad jag hittat.

Kan ju suga ut oljan med något men de kanske finns ett enklare sätt?

Samt vad rekomenderar ni att man kör med för olja?

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen avtappningsplugg på Typ 9-lådan. Pluggen som du nämner är för nivån.

Ford fyller vx-lådorna från fabrik och man uppger att inga oljebyten behövs därefter,endast nivåkontroller.

Personligen känns det lite olustigt att inte byta oljan. När jag tömde min vx-låda ställde jag den på högkant och lät olja rinna ut genom bakre medbringaren. Kan ju bli lite besvärligt om du har vx-lådan monterad i bilen! Prova att suga ut oljan.

Fords spec för Typ 9 är: halvsyntetisk transmissionsolja enl Ford spec ESD M2C175-A (80EP).

Antas

Föredrar att byta olja.

Link to comment
Share on other sites

Att inte byta olja känns som ett dåligt alternativ när man ändå har nere växellådan. Jag tog ut oljan genom samma hål som Antas. Jag kopplade ett brottargrepp på svänghjulskåpan och vände växellådan 90 grader så att oljan rann ut via utgående axel.

Jag har gått på Burtons rekommendation: semisyntetisk 75W90.

Link to comment
Share on other sites

Sista bytet körde jag med

Quakerstate Synquest Fully Synthetic 75W-140 LS

Fullsyntetisk transmissionsolja “Ultimate Vehicle Protection”

QUAKER STATE®FULLY SYNTHETIC SAE 75W-140 GL-5 GEAR LUBRICANT är en termiskt stabil transmissionsolja utvecklad att överträffa de mest krävande kraven rörande personbilar, sportbilar och lättare transportfordons differentialer (inkl.limited slip), manuella transmissioner. Oöverträffatt slitageskydd mot mycket höga tryck.

Ett plus i kanten är ju man kör med den i bakaxeln också.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Då lådan redan sitter på motorn å motorn sitter i bilen så tror jag inte att jag orkar ta ur motorn igen å vinkla den å hälla ut all olja.

Men någon som vet om det bara är att skruva upp skruvarna på locket på lådan å sedan suga ut med slang? Eller är det några fjädrar eller liknande som riskerar att sprätta iväg om jag öppnar locket. Eller om det är svårt att hitta en ny packning till locket (om det behövs)

Link to comment
Share on other sites

Clas Olson brukar ha oljesugar. Jag köpte en där som används ibland. Stick in sugslangen i nivåhålet och pumpa (dra i handtaget). Använde den för att pumpa in transmissionsolja i mellandiffen på vår Pajero. Det var verkligen träning för hustruns armar, själv måste jag naturligtvis ligga under bilhelve...och kolla när det blev fullt (4 liter!). Grannen kom till hustruns undsättning. Oljan är mycket lättare att pumpa när den är varm.

Jag tror att det enklaste sättet är att suga ut genom nivåhålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...