Antas Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Läser olika trådar om Megasquirt. För en analog hjärna är det lite svårbegripligt. Håller nu på att koppla elsystem, hel/halv-, broms och bakljus, blinkers mm är bagateller men börjar känna viss ängslan för elkopplingarna till motor och databox. Therealpinto skrev vid något tillfälle att "Megasquirt" är busenkelt. Hmm...för honom ja! Min motor är Ford V6 2,9-88. Har jag något att "vinna" på att använda ett "Megasquirt"? Om ja, eliminerar jag då originaldataboxen? Hur bygger/var köper man en "Megasquirt"? Quote
Krolleg Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Jag köpte mitt MS här http://www.diyautotune.com/ Dom har MS 1, 2 och 3 plus en massa grejer till MS å annat för motor. Ja du eliminerar orginalboxen med ett MS. du eliminerar nog enklast hela kabelhärvan till motorn också och gör ett eget. Jag köpte en kabelhärva med kontakt mot MS samt 3m kabel och alla kablar är lasermärkta så det blir rätt "enkelt". Om du har något att vinna med ett MS. förutom att kabelhärva blir troligen mindre å du enklare kan få ut mer effekt ur motorn så vinner du nog inge mer. Har du inte tänkt att trimma motorn något eller köra med annat spjällhus har jag svårt att se nån speciell vinning. Och hur man bygger ett MS ja antingen får du sitta å löda i 6-8 timmar eller så får du betala nån som gör de. Eller köpa färdigt :) Quote
therealpinto Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 På 2.9 är det enkelt att återanvända motorns egen härva, den har allt man behöver och är rätt smidig. Men på en standard 2.9 vinner man inte så mycket, en fördel kan vara att man inte behöver hastighetsgivaren som 2.9 har original (sitter i MT-75 växellådan). Å andra sidan brukar det inte märkas så mycket om den saknas heller... I dina kläder skulle jag inrikta mig på att få ihop bilen med originalsprut först. Eftersom det är så enkelt med Megasquirt till 2.9 är det inte svårt att bygga om senare, det blir i praktiken inget dubbeljobb alls. En duktig mappare (vilket man inte blir på 5 minuter) kan säkert trolla fram lite mer effekt med MS, speciellt om man gräver lite i topparna och sätter i en kamaxel värd namnet och... ;-) /Gustaf Quote
Thomas Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Jag tror inte hastighetsgivaren behövs. för på min Opel Gsi motor så hade den endast funktion att höja tomgång lite när bilen var i rullning.( Enligt Opel mekanikerna) Quote
therealpinto Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 Jag är helt säker på att den inte "behövs", dvs att motorn går utan, eftersom jag kört en Sierra med 2.9 som bruksbil i två-tre år utan hastighetsgivare ;-) Men den sitter inte där utan anledning, så motorn går ju inte exakt som Ford tänkt sig - om det har någon praktisk betydelse eller inte kan man förstås diskutera... /Gustaf Quote
Thomas Posted April 7, 2011 Posted April 7, 2011 Ja tomgångshöjning när bilen rullar. antagligen som på min Opelmotor Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.