Tomas Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Kanske dum fråga men på vilken sida ska den höger- respektive vänstergängade drivaxeltappen sitta? Quote
cealm Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 På en Sierra? På den Sierra jag skrotade var vänster bakhjuls (i bilens färdriktning)drivaxel vänstergängad. Quote
Krolleg Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Tänk såhär. Rulla bilen frammåt och ta tag i muttern. Då skall muttern dras ÅT. Quote
Jonas Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Vänstergängat på vänster sida och högergängat på högersidan. Så jag vill nog säga att om bilen rullar och du tar tag i muttern så lossnar den! Quote
cealm Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Länk till min sierra skrotning i 20 graders kyla, Brrrrrrrrrr För att vara extra tydlig. Jag lossade vänster drivaxelbult genom att trycka förlängningsröret nedåt = vänstergänga Quote
Krolleg Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Vänstergängat på vänster sida och högergängat på högersidan. Så jag vill nog säga att om bilen rullar och du tar tag i muttern så lossnar den! Stämmer (stämmer enligt haynes boken) dock stämmer det inte i mitt huvud för ja tycker de ska vara tvärt om. Men jag har ju haft fel förr. Kanske får vända på mina axlar för jag tror jag har dom åt "fel" håll :) Quote
Thomas Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Det är nog för att de ska sitta vid en tvärbromsning. :racesmile: Quote
cealm Posted March 11, 2011 Posted March 11, 2011 Gamla Scania lastbilar tex Scania 76, 110 mfl = 1960 talet hade alltid vänstergängat på vänster sida och högergänga på höger sida. Hade inget med tvärbromsning att göra utan det var så enkelt att det skulle skruva upp sig i helt vanlig körning, efter 1 mil eller efter 10000 mil. För att inte åka runt och tappa hjul till höger och vänster så var konstruktionen så här. Det var till en del chaufföres förtret om man glömde bort sig. Skall väl påpeka att det jag refererar till för Scanias del var hjulmuttrar inte drivaxeln men "tendensen att skruva upp sig" är likadan. Hur det ser ut på lastbilar idag vet jag inte. Quote
Tomas Posted March 11, 2011 Author Posted March 11, 2011 Tackar för alla svaren! Var inne på samma tankebanor som Krolleg men blev osäker när jag tittade på andras byggbilder Quote
Thomas Posted March 11, 2011 Posted March 11, 2011 jänken körde en del bilar likadant som t.ex. International Ambulans Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Ni har ju redan löst ut saken men trots det kan jag bekräfta att det är vänster som är vänstergängad. Det var den sidan jag vred sönder. Läser man verkstadshandboken efteråt blir det fel. Som kontrast har jag även haft loss drivaxlarna på min Saab 9-5 och där var det högergänga på bägge sidor. Quote
Christer J Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Det brukar ju alltid vara några gängvarv utanför muttrarna, så det går att kolla om man är osäker. Jag hade en kund som gick bet på en navmutter och bad om hjälp. Trots att han som han sa: "Jag har haft två meter rör på mina spärrskaft, och alla tre gick sönder utan att muttern lossnade" Bra exempel på hur verktyg kan användas på fel sätt.. Quote
Krolleg Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Jag har kollat min bil å jag har satt fel. Tycker ni jag skall ändra? Ja menar de finns ju många bilar som har högergäng på båda sidor. Quote
cealm Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Krolleg: Bilen är inte klar än så och risken är att du kommer att fundera i evighet om det är bra eller dåligt nu när du vet om det. Kort version: Byt! Quote
Drake Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Jag har skiftat plats på mina isticksaxlar, blev tvungen när jag kortade dem för att det skulle passa. Muttrarna går alltså åt fel håll numera.Hjulen sitter kvar ännu. Tror intre det är nån risk att dom lossnar, det är ju nylocks. Ta lite locktite så kan du nog sova gott. Quote
Jonas Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 (edited) Måste ju finnas någon anledning till vänstergängat på vänstersidan. Tror inte att en jätte som Ford lägger pengar på något som är helt onödigt. (Nu tänker jag kanske fel, men blir inte "felet" dubbelt så stort med vänster gängat på högersidan, jämfört med högergängat på vänstersidan som många andra bilar har?) Kanske lite överanalyserat :prop: Jag hade bytt för att kunna sova gott. Edited March 14, 2011 by Jonas Quote
Arrowsmith Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Du drake som ska köra 0-100 på ingen tid alls, du bör tänka till en extra gång på vilken sida du sätter drivaxlarna. Stora pojkar som kör med arga motorer och bra fäste byter aldrig sida på sina drivaxlar med tanke på hur axeln tar torsionsvridningen. Kör dom 50 repor med en axel i höger-rotation och byter sida så den får vänsterrotation så kommer den inte gå 50 resor till innan den går av.... Quote
Thomas Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Drakes är väl svetsade vill jag minnas, så han har vridit av dem. (troligen inte av effekten då) Host. :hypocrite: Quote
Drake Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Tror inte att min gamla donator gjort så många repor precis så det spelar nån större roll. Var tvungen att byta plats på dom för att kunna korta dom tillräckligt, dom har ju en "midja" som gör att det inte går att korta dom hur som helst. 4 eller 12 cm funkar men inte 8 på varje sida. Nu var det ju inte heller axeln som gick utan knuten, och inte av effekten som Thomas så riktigt säger utan av vridet. En 5-liters v8:a ger trots allt en hel del vrid, även i vedbod-trimmad upplaga. Skit samma, nu blir det sviktstålsaxlar och ny rova. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.