Jump to content

a-armar


urstad

Recommended Posts

"Den övre bärarmens längd bör vara ca 2/3 av den undre!"

detta gäller väl både fram och bakvagn? eller?  :o

undrar

urstad

som tum regelskall det fungera utmärkt både fram och bak.

Undre a-armen i stort sett horisontell och övre lite lutande neråt/innåt

Vill man sedan vara mera exact finns det lika många svar som personer/böcker att fråga.

rollcenter, camber comp, jacking krafter............ mumble jumble , ditt och datt och tillslut det som går fortast runt en bana alla jobbar inte med varandra om man säger så :(

Lycka till och mycket bilder på hur det går

Link to comment
Share on other sites

Har en annan fråga om a-armar. Hur har ni gjort med gängandet av den övre, där leden skall sitta? Har ni köpt en dyr gängtapp eller lämnat bort det?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har en annan fråga om a-armar. Hur har ni gjort med gängandet av den övre, där leden skall sitta? Har ni köpt en dyr gängtapp eller lämnat bort det?

mvh

he he

kom över mycket trevliga uniballs gratis men fick köpa ovanlig gäng tapp för 780 kr ............

M16 finngänngad VÄNSTER är inte helt vanlig

så tyvärr fick jag pynta

Link to comment
Share on other sites

kändes det inte dumt att betala så mycket för något du aldrig mer kommer att använda ;)  ;)

Va då aldrig använda mer än en gång :blink:

en 5 -6 par olika framvagnar måsta man väl ha ...........

ärligt talat så leta jag efter denna tapp på många mek verkstader först

men med tanke på att uni balls en var gratis (sitter på mer än bara övre punkten, push rodd mm ) så har jag kommit billigare undan i slut ändan ändå .

Sedan kan man ju alltid rama in ! modern konst

Vänster vriden M16 Fin ser man ju inte varje dag .....

Link to comment
Share on other sites

När folk ändå är inne på A-armar. Jag ska ju bygga på 5 cm höjt chassie. "Fyrhörningen" eller vad man ska kalla det kommer från McSorley 7+442 och resten från McSorley bok chassi (förutom att "H" rören är 5 cm längre). Någon som vet vart man ska göra infästningarna för A-Armarna då? De främre alltså, kör med volvo grejer så det är ju 140 som gäller i framvagnen. Vore kanon om någon kunde ge mig lite tips hur man ska räkna ut det! :)

Link to comment
Share on other sites

Volvo- och Taunus-spindeln är ganska olika så du bör titta över geometrierna.

http://www.rx7.se/ under Väghållning finns en del på svenska om hur man gör (man behöver inte använda snören det går bra med ett CAD-program oxo ;) ). http://www.rqriley.com/suspensn.html är ett annat "klassiskt" ställe att börja på.

Jag letar själv bra mått/ritningar på volvo-spindeln. Hittar du något så hör gärna av dig.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan jag göra...

egentligen vet jag ju hur man ska räkna och så, men problemet ligger i att jag är så förbaskat lat, speciellt nu när man suttit i 3 veckor och lekt konsult, 3 veckor hemma från skolan... fast 20 000:- för att skippa skolan är ju bra :D Fast på torsdag så är jag klar med det, så då kanske jag har tid att räkna lite. fast då behöver jag ju visserligen 140 spindlarnas mått och sånt... men men det ordnar sig nog :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

När vi snackar bärarmar så undrar jag om ni svaravar de inre bussningarna själva eller köper ngt färdigt kit eller så? Jag har sett att ngt företag hade kompletta bussningskit med hylsa bult och mutter samt bussning för svetsning på bärarm. Ngn som vet ngt?

Mvh Kristofer

Link to comment
Share on other sites

jag gör egna

dom flesta väljer nog någon standard gummibussning, vill man ha hårdare utan att göra dom själv så säljer tex dalhems bussningar i lite olika dimensioner bara att välja en där och sen välja ett rör som passar till bärarmen

vad menar du med svetsa fast ?

"Jag har sett att ngt företag hade kompletta bussningskit med hylsa bult och mutter samt bussning för svetsning på bärarm."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Är det någon som har en 18x1,5 gängtapp i Gbg trakten som vill hyra ut den? Eller tips på nån verkstad?

Mvh

lyfter denna! Mitt bygge står lite still pga detta.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

ska se om jag kan låna en på jobbet, så kan jag skicka den på posten men det blir först måndag eller tisdag.

maila din adress bara så.

Tackar, men jag avstår nog. Blir alltid nervös när dyra saker skall skickas med posten.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...