Jump to content

Cooper Killen

Forumdeltagare
  • Posts

    20
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Övrigt
  1. Jo jag bygger koja med mittmotor från Saab. KEM projekt super mini
  2. Nu skall jag börja bygga framvagnen i mitt bygge och då är frågan vilka leder ni använder? Jag använder spindlar från en bakhjulsdriven kadett och de ser ut som de till volvo 142. Jag behöver såldeles övre och nedre led med utv gänga. Ngn som vet ngt bilmärke som har utv gänga som går att använda? Mvh Kristofer
  3. När vi snackar bärarmar så undrar jag om ni svaravar de inre bussningarna själva eller köper ngt färdigt kit eller så? Jag har sett att ngt företag hade kompletta bussningskit med hylsa bult och mutter samt bussning för svetsning på bärarm. Ngn som vet ngt? Mvh Kristofer
  4. Till mitt bygge så kommer jag bygga fram resp bakvagn med dubbla A-armar och jag har kollat på flera olika alternativ till bussningar. Alt 1 va uniballs men det blir för dyrt, alt 2 va ngn sorts glidlager men det va inte lätt att hitta som är lämpliga för ändamålet, helst ska de vara helt underhållsfria. Senaste idéen är att skaffa polyuretan bussningar ist och då är frågan. Vart hittar jag dessa med en hög kvalité. Jag såg att kenson har sånna på ultiman så det kan ju inte va helt dåligt iaf. Däremot så blir det uniballs vid spindlarna så hela chassiet går att ställa både bak och fram, så bussningarna blir till de tot 16st inre fästpunkterna för bärarmarna mot chassiet. tack och bock!!
  5. ok låter bra! Delar av buren är nya medan vissa delar redan satt på plats därav min fråga om jag då skulle behöva göra buren plåtren, och givetvis är inga svetsar slipade. Vad gäller chassienummer så får du gärna specifera lite närmare vad som gäller. Mvh Kristofer
  6. Om man nu ändå diskuterar ramen osv så kanske Gustav a.k.a therealpinto eller ngn annan kan svara på dessa frågor. Min super mini bygger ju på en befintlig kaross mini 1000 -70 och har en fram resp bakvagn som är nybyggd, bilen har även bur som till viss del sitter skruvad i fram resp bakvagn. Måste även buren va plåtren vid bes? skall jag rent av göra hela bilen plåtren för att förstärkningar etc skall synas bra? vad exakt måste sitta på plats vid första ram besiktningen? dvs skall bromsar, motor, vxl-låda, tank, styrning va på plats? Måste ngt speciellt va fungerande eller räcker det med att styrning och hjulupphängning är på plats? Tack på förhand mvh kristofer
  7. Men får man galva eller zinka ramen före rambesiktning är vad jag undrade.
  8. Jag har lite funderingar vad gällande hjulupphängningen, en idé är att bygga allt med uniballs men det blir för dyrt så jag tänkte bygga de inre lederna med nylonbussningar eller om ngn provat att använda ngn annan form av bussning typ nållager eller ett glidlager. Ngn som vet ngt alternativ eller har förslag på hur man kan göra. mvh Kristofer
  9. Vad jag funderar lite på är vad man får göra med ramen innan första besiktningen. Det jag menar är att man får ju inte måla ramen så svetsarna riskerar att inte synas men får man zinka ramen eller galva den före rambesiktning? Det är ju inte kul nämligen att få ytrost på alla delar eftersom de ej har ngt som helst rostskydd, så att det första man får göra är att blästra sedan före lack ;) Mvh Kristofer
  10. Jag har ngr problem dock! En hel framvagn är för tung samt att jag inte har så mycket plats att leka med. Så det blir ny bakvagn och framvagn. Visst kan man använda saabens framvagnsdelar och bygga om till dubbla a-armar men det är enklare att hitta ngt färdigare att utgå ifrån, som det ser ut så blir det nog spindlar bak från MK Engineering eller Plyshe, samt ombyggda drivaxlar med sierraknutarna. Fram så får jag se vad som jag dyker på först spindlar från Opel (Kadett, Ascona, record) Ford(Taunus, ecort, cortina, granada) Volvo( 142, Amazon ?) min ide är att ha 2st bultmönster både 4x100 samt 4x4" eftersom jag har fälgar liggandes som passar bägge.
  11. Vad är det för spindlar/Uprights du har i bak?
  12. En fråga! När jag regbesiktigar/sfro bes bilen kan den då godkännas med midjebälte? dvs 2-p. Då kan man ju nämligen ta bort resten av mitt 6-p bälte vid bes och bara låta midjebältet va kvar :unsure: Sedan så viker / tar man bara bort så man har 2-p midjebälte vid besiktningsdax. Mvh Kristofer
  13. Tjena vad e det för märke på dina unibolts? Har du ngr riktpriser? Jag funderar på att köpa spindlarna av dig så då kanske man kan deala till sig bra pris på "unisar" till spindlarna ;)
  14. Jag har 4st fina framdäck från Formel Ford dvs Avon ACB10, de är i bra skick med ca 3-4mm kvar, hör av dig via pm om du är intresserad?
  15. Det kan jag väl :D Från början så tänkte jag bygga en super 7 som nästa projekt, det som då skulle varit givet för min del va att bygga eget chassie och konstruera det mesta själv, dock så är jag som så att jag inte tycker det är kul att ha ngr mängdbilar som hobbybil och då det byggs många super 7 ute i vårt avlånga land så tänkte jag om lite. Resultatet blir ett bygge baserat på en kaross från en Mini Cooper -70 som är lättad och försedd med bur och glasfiberfront, vidare så resonerade jag att framhjulsdrift inte var ett alternativ så motorn skulle driva bakhjulen. Pga många faktorer så blev drivkällan en Saab 9000 T16 motor som blir mittmonterad i en egen bakvagn, samt nybyggd framvagn. Denna motor har ganska stora utvecklingsmöjligheter och bra vrid. Målet är att bilen ska väga under 600kg vilket inte bör va ngt problem då karossen tom utan fram och bakvagn samt inredning väger ca 140kg! Bilen kommer att SFRO besiktigas och gatreggas, sedan trimmas till första steget som är ca 300hk. Jag har lite funderingar på att byta ut turbon mot en kompressor men inget e klart på den fronten ännu. På rejsa.nu hittar ni en byggdagbok följ länken B) Ha det bra!! http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6037
×
×
  • Create New...