Jump to content

styrstångs material


LUPUS

Recommended Posts

Bygger om styrningen lite och när jag ändå grejar åker orginal volvo 340 19mm solida axeln med super tungt ratt lås ut,

Då alla lager mm är gjorda för ca 19mm volvo setup (eller snarare vad som är närmast i tum visade det sig banghead.gif är det enda design regeln.

Med tanke på R500 diskussionen och vad hittar man på andra "riktiga" rejs bilar ej byggda i garage i en serie av ETT vad använder de ? .

Då krafterna är okända är det relativt onödigt att räkna på vad grejerna klarar av.

Men då jag hittat solid 14 mm stång i några andra riktiga bilar borde väl en 19mm godstjocklek 2.5 eller 3 mm var helt ok i längder om 1.1 m

yttröghetsmomenten är ju i samma härad

Så vad används ?

SFRO rekomendation?

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad svaret kan vara värt, men på gamla räserbilen av Amerikanskt fabrikat var jag tvungen att korta rattstången och där var originalstången ingen stång, utan ett rör.... uppskattningsvis 25mm dia och 2mm gods..... bara som jämförelse alltså ;)

post-3582-0-54332400-1298844792_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hitta detta på woodwardsteering som tumregel

http://www.woodwardsteering.com/Cat05/Cat05%20PDF%20100-105.pdf

However, by confining the welding to the tube, potential heat

damage to the u-joint bearings is eliminated. The ST201A weld-in splined stub is

intended for 3/4 OD x .120 wall steel tubing. Tubing of this size has the minimum

torsional stiffness needed for the steering shaft on full-size race cars; using either

a thinner wall or a smaller diameter on a late model stock car can allow enough

torsional flex over the length of the shaft to cause the steering to lag.

det bli väl 19 mm och 3mm , sedan lär ju deras "full size" race cars kunna vara något större oxå

Link to comment
Share on other sites

hitta detta på woodwardsteering som tumregel

http://www.woodwards...F%20100-105.pdf

However, by confining the welding to the tube, potential heat

damage to the u-joint bearings is eliminated. The ST201A weld-in splined stub is

intended for 3/4 OD x .120 wall steel tubing. Tubing of this size has the minimum

torsional stiffness needed for the steering shaft on full-size race cars; using either

a thinner wall or a smaller diameter on a late model stock car can allow enough

torsional flex over the length of the shaft to cause the steering to lag.

det bli väl 19 mm och 3mm , sedan lär ju deras "full size" race cars kunna vara något större oxå

Kan ju säga att Dodgen som var en medium size body, utan servo var ganska tungstyrd ;)

Måtten kan säkert stämma, försökte bara uppskatta efter bilderna.... :)

Link to comment
Share on other sites

Hur ställer sig SFRO till aluminiumstänger? Solid 20mm som är fräst till 16mm dubbel D i ändarna för att vara specifik..

Christer J

Jag har Alu på mitt bygge, en Alu axel 7075 T6 svarvad till 16mm i varje ände och kilspår och stoppskruv som är gängad i både knut och axel och d va inget snack om d:) Edited by joaba
Link to comment
Share on other sites

alu är overkill och lite lurigt då jag måste svetsa på en snap off nav i ena ändan och min saab 900 krock zon i andra, men frågan är ju var ett rör är lättare än en stång ?

Kan man garantera att man i stort sett har ren vridning i röret skall det mycket till för att göra det farligt, den stora design punkten är nog när man börjar känna av svikten i röret, man är extremt känsligt i händerna på glapp och svikt.

Lutar nog åt en 3/4 med 3 mm tjocklek om det går att hitta på stållagret.

Ingen som har en bit med den dimensionen liggande ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...