LUPUS Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 (edited) Bygger om styrningen lite och när jag ändå grejar åker orginal volvo 340 19mm solida axeln med super tungt ratt lås ut, Då alla lager mm är gjorda för ca 19mm volvo setup (eller snarare vad som är närmast i tum visade det sig är det enda design regeln. Med tanke på R500 diskussionen och vad hittar man på andra "riktiga" rejs bilar ej byggda i garage i en serie av ETT vad använder de ? . Då krafterna är okända är det relativt onödigt att räkna på vad grejerna klarar av. Men då jag hittat solid 14 mm stång i några andra riktiga bilar borde väl en 19mm godstjocklek 2.5 eller 3 mm var helt ok i längder om 1.1 m yttröghetsmomenten är ju i samma härad Så vad används ? SFRO rekomendation? Edited February 27, 2011 by LUPUS Quote
Baging Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 Vet inte vad svaret kan vara värt, men på gamla räserbilen av Amerikanskt fabrikat var jag tvungen att korta rattstången och där var originalstången ingen stång, utan ett rör.... uppskattningsvis 25mm dia och 2mm gods..... bara som jämförelse alltså ;) Quote
LUPUS Posted February 27, 2011 Author Posted February 27, 2011 hitta detta på woodwardsteering som tumregel http://www.woodwardsteering.com/Cat05/Cat05%20PDF%20100-105.pdf However, by confining the welding to the tube, potential heat damage to the u-joint bearings is eliminated. The ST201A weld-in splined stub is intended for 3/4 OD x .120 wall steel tubing. Tubing of this size has the minimum torsional stiffness needed for the steering shaft on full-size race cars; using either a thinner wall or a smaller diameter on a late model stock car can allow enough torsional flex over the length of the shaft to cause the steering to lag. det bli väl 19 mm och 3mm , sedan lär ju deras "full size" race cars kunna vara något större oxå Quote
Baging Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 hitta detta på woodwardsteering som tumregel http://www.woodwards...F%20100-105.pdf However, by confining the welding to the tube, potential heat damage to the u-joint bearings is eliminated. The ST201A weld-in splined stub is intended for 3/4 OD x .120 wall steel tubing. Tubing of this size has the minimum torsional stiffness needed for the steering shaft on full-size race cars; using either a thinner wall or a smaller diameter on a late model stock car can allow enough torsional flex over the length of the shaft to cause the steering to lag. det bli väl 19 mm och 3mm , sedan lär ju deras "full size" race cars kunna vara något större oxå Kan ju säga att Dodgen som var en medium size body, utan servo var ganska tungstyrd ;) Måtten kan säkert stämma, försökte bara uppskatta efter bilderna.... :) Quote
Christer J Posted February 28, 2011 Posted February 28, 2011 Hur ställer sig SFRO till aluminiumstänger? Solid 20mm som är fräst till 16mm dubbel D i ändarna för att vara specifik.. Christer J Quote
joaba Posted February 28, 2011 Posted February 28, 2011 (edited) Hur ställer sig SFRO till aluminiumstänger? Solid 20mm som är fräst till 16mm dubbel D i ändarna för att vara specifik.. Christer J Jag har Alu på mitt bygge, en Alu axel 7075 T6 svarvad till 16mm i varje ände och kilspår och stoppskruv som är gängad i både knut och axel och d va inget snack om d:) Edited March 14, 2011 by joaba Quote
LUPUS Posted February 28, 2011 Author Posted February 28, 2011 alu är overkill och lite lurigt då jag måste svetsa på en snap off nav i ena ändan och min saab 900 krock zon i andra, men frågan är ju var ett rör är lättare än en stång ? Kan man garantera att man i stort sett har ren vridning i röret skall det mycket till för att göra det farligt, den stora design punkten är nog när man börjar känna av svikten i röret, man är extremt känsligt i händerna på glapp och svikt. Lutar nog åt en 3/4 med 3 mm tjocklek om det går att hitta på stållagret. Ingen som har en bit med den dimensionen liggande ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.