Antas Posted February 27, 2011 Share Posted February 27, 2011 Har tillverkat bränslerör i koppar. De är fästa med gummiklädda klammer med bestämmelseriktiga avstånd! I varje ända är anslutningarna utförda med gummislang. Rören blir ju elektriskt isolerade från chassit. Bör man jorda kopparrören till chassit? T.ex. löda fast en jordkabel på rören som fästs i chassit. Antas i Luleå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 27, 2011 Share Posted February 27, 2011 Det är väl aldrig fel. Om det gör någon nytta eller inte vet jag inte men är det jordat så är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 27, 2011 Author Share Posted February 27, 2011 (edited) På flygplan är man noga med jordningar. Nej, avser inte plötslig, oväntad och oplanerad kontakt med marken! Eftersom koppardelen är elektriskt avskild från chassit och det finns "rörliga ämnen" (bränslet) i kopparröret borde det finnas en teoretisk möjlighet att det bildas statisk elektricitet. Tank och påfyllningsrör (om det är anslutet med gummislang till tanken)bör definitivt vara jordade till chassit. Tanken slog mej att det även borde gälla "isolerade" bränslerör. Kommer ihåg skolans fysik med gnidning av kattskinn mot ebonit och glasstavar.Djäv...vad det gnistrade och sprakade! Nu är det ju inte kattskinn, ebonit och glasstavar i bränslerrör men teorin är densamma. Har tyvärr sett ett antal fordonsbränder, tom min "järnhäst" (Suzuki Intruder 1400) har baktänt i bakre cylindern och eldat upp bakre luftfiltret med box (dyrt,dyrt,dyrt!!). Kanske bäst att brandförsäkra "rörhögen" oavsett jordningar eller ej. Antas Edited February 27, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 27, 2011 Share Posted February 27, 2011 (edited) När jag skulle köpa en slangbit för att ansluta tanken till påfyllningsdelen kunde jag välja på billig silikon, dyr silikon och mittemellan dyr bränslebeständiggummislang. Mittemellandyra gummislangen var bra även vad avser statisk elektrisitet enligt Sellholm. Den passade perfekt till pris, längd och vinkel därför sitter det en sådan på bilen nu. Jag ordnade två skruvanordningar som jag skulle ha till jordfläta mellan tank och ram. Faktum är att jag inte kommer ihåg om jag anslöt någon jordfläta eller ej. Måste kollas. Skall kolla min bränsleledning också hur jag gjort där. Det kan visst bli statisk elektisitet pga bränsleflödet. Just nu är det säkert inte så lysande att löda på en koppar bit på bränsleröret för att få en bra skruvanslutning. DEt får iså fall bli någon annan metod. Din fråga kvarstår Antas: Hur har egentligen övriga drifttagna bilar med jordning av bränslesystemen? Edited February 27, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 27, 2011 Author Share Posted February 27, 2011 Jo, det skulle vara intressant att höra hur/om andra har jordat. Eftersom mitt system är torrt fortfarande kommer jag nog att löda fast en vanlig kopparkabel på resp rör som sedan jordas i en fästskruv till något klammer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Mina bromsrör sitter i varsin huvudbromscylinder som är jordade via torpendäggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 28, 2011 Author Share Posted February 28, 2011 Bränslerör är nog viktigare att jorda än bromsrör. Bromsvätskan är knappast i "rörelse" och borde därmed inte ge upphov till statisk elektricitet. Kan bromsvätska brinna? Hmm......borde kanske prova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 Om man tittar på bilar som har stålrör till bränslet, så är dom inte jordade med separat kabel. Däremot ska jag låta vara osagt huruvida de använder ledande gummislang eller klammor. För att förhindra galvaniska strömmar i karossen, så är tex dörrlister ofta ledande i bilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 28, 2011 Author Share Posted February 28, 2011 (edited) Så var jordningen av bränslerören fixade! Det visade sej att det var omöjligt att löda fast en kopparkabel mot röret. Undrar vad det är för koppar i rören? Tog den enkla vägen, fäste kablarna med klammer och skruvade fast en förbindelse till ett rörklammer i chassit. Även om det saknar betydelse så är det en så enkel åtgärd att vidta att det inte finns skäl att inte göra det. Edited January 3, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 28, 2011 Share Posted February 28, 2011 det ska funka att löda i. det har jag gjort. men putsa du av och hade tillräckligt med värme? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Kom ihåg att täta runt klämma med nått tätmedel. Annars kommer det snart bli kollision under och den förlorar sin mening. Sent from my HTC Desire using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 (edited) det ska funka att löda i. det har jag gjort. men putsa du av och hade tillräckligt med värme? Jag slipade av röret med slippapper och använde lödvätska, värmen borde vara tillräcklig eftersom jag använde gasolbrännare. Likt förb....gick det inte att få lödningen att fästa på röret, på kabeln gick det bra. Edited March 1, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 Kom ihåg att täta runt klämma med nått tätmedel. Annars kommer det snart bli kollision under och den förlorar sin mening. Sent from my HTC Desire using Tapatalk Har tänkt på det. Galv mot koppar är väl inte det bästa men eftersom det inte gick att löda så var detta det näst bästa alternativet. Såvitt jag känner till hjälper inte tätning mot galvanisk korrosion, det är ju en reaktion mellan två ämnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 hade du flussmedel? lödvatten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 Ja, men det gick inte ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Antas: Varför använder du inte koppar klämmor som man har till 10 och 15 mm "rörkrökarkopparrör" och skall hänga dessa på en vägg eller tak. Koppar mot koppar = mindre problem, dock inte helt problemfritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 Hade ingen aning om att det finns kopparklämmor! De bör alltså finnas på vanliga rörkrökerier. Rören har ytterdia 8 mm, vet du om det finns för den dia? Går ju iofs att göra ett mellanlägg av koppar. Får nog uppsöka någon rörmokare idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 (edited) . Edited March 1, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Säg att du ska ha kopparsvep hos rörmokaren, så låter du lite världsvan. ;) Verkar tillockmed som att det finns 8mm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Har tänkt på det. Galv mot koppar är väl inte det bästa men eftersom det inte gick att löda så var detta det näst bästa alternativet. Såvitt jag känner till hjälper inte tätning mot galvanisk korrosion, det är ju en reaktion mellan två ämnen. Sant. Men det blir ju inte mindre korrision när det får komma fukt imellan :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 Rättning mittåt! Anledningen till att jag misslyckades med lödningen var att jag inte hade beaktat att kopparrören spred värmen så effektivt, det blev alltså en kallödning. Gjorde om proceduren idag, demonterade de gummiklädda klammren, satte en alubit bakom röret för att skydda chassifärgen, värmde ordentligt med gasolen. Och si, nu fäste det! Tack alla ni som har bistått med råd och dåd och kommit med tips. Ni är guld värda, åtminstone lite lödtenn. Jodå jag hann jaga runt efter kopparsvep hos rörkrökerierna i Luleå. Fanns bara 10 mm, min tanke var då att klippa av öronen på ett och lägga dubbelt för att komma ner till 8 mm. Nåväl, nu behövdes inte det. Antas Lodmeister Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.