Jocke4U Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Hej, Har ju en SAAB 9000 2.0T motor i min seven och funderar på två grejer (minst :) ). Förbättringar som görs och gör det enklare är bra... Vevhusventilation Denna leds ju original till luftintaget (mellan filter och turbo). Vet att en del har en slang till en PET-flaska istället....går sådant igenom besiktningen? Samma gäller väl ett öppet filter typ http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Filter/Vevhusfilter/ Hur har ni gjort? Avlastningsventil Även denna leds ju original till luftintaget (mellan filter och turbo) för återcirkulation. För att minska antal slangar så funderar jag på att skippa den återcirkulerande delen och istället sätta ett filter...finns ett ovanstående med rätt anslutning (25mm). Kan detta ge för mycket motstånd och på så sätt skada turbon? Nackdelen skulle ju också kunna vara om ljudet blir för högt... Hittade även ett K&N filter som nämner detta användningsområde http://www.racestuff.se/kn-filter-avlastningsventil-p-790-c-198.aspx men också lite saftigare pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Av miljöskäl ska väl vevhusventilationen vara sluten? Och om du trivs med pys och sug (o)ljudet som blir med öppen avlastningsventil så är det inget problem att ha ett sådant filter som du visar. Men jag föredrar slutet system på båda dina frågor. Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Öppen dump låter förfärligt fjantigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 23, 2011 Author Share Posted January 23, 2011 Jo, det är nog så. Skall nog tråckla dit lite slangar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Eller rör, det blir snyggare. Tycker jag i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 (edited) Vevhusventilation Denna leds ju original till luftintaget (mellan filter och turbo). Vet att en del har en slang till en PET-flaska istället....går sådant igenom ##Nu skall du inte reta min 1.4 liters champis flaska (jo just champis skall det vara då den går mycket fortare på grund av sitt klart nedstigande släktskap med champange). Men min tanke och viss erfarenhet är att när man ligger på 6500 rpm på kinekulle så kommer det ut mer olje dimma än vanligt och kanske till och med mycket om kolvringarna är lite slitna och man får blowby + att veven börjar piska oljan i svängar på rund av hemmabyggda ej perfekta grunda tråg osv ) detta + att fixa en ordentligt haveri eller indikering på haveri utan att spilla på asfalten , ja då blir det 1.4 liter. Under besiktning eller kanske egentligen alltid om det passar sätter du sedan en liten slang ifrån luftfiltret till pet flaskan, och vips du har tillverkat en oslagbar oljefälla. Tror till och med vissa racing klasser brukar kräva halva oje volymen i catchtanken innan du fyller banan med olja. Jag kör utan då olje dimma in i insuget på höga ladtryck = spikning ## Avlastningsventil Även denna leds ju original till luftintaget (mellan filter och turbo) för återcirkulation. För att minska antal slangar så funderar jag på att skippa den återcirkulerande delen och istället sätta ett filter...finns ett ovanstående med rätt anslutning (25mm). Kan detta ge för mycket motstånd och på så sätt skada turbon? Nackdelen skulle ju också kunna vara om ljudet blir för högt... ### du kan ju dra den var du vill men problemet är att ventilen vid vissa körfall mellan vakum och tryck sidan , ofta väldigt låg last, ibland drar in luft kortvarigt och då vill du ha ett filter (vilken gör att jag skall skriva upp på min att fixa lista just detta ) I det andra körfallet snabbbt släppt pedal vill du inte ha något motsånd alls. Om du kan dra den insugs sidan och spara pengarna på andra filter blir det nog bättre, Föresten har mitshubishi evo en 35mm ventil. Edit: såg inte bilden men enklare än så går ju nästan inte Edited January 23, 2011 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 (edited) Crister, du skall inte vända dumpventilen ? tar mera tryck på andra hållet , öppnar av sig själv vid ganska låga tryck på detta hållet ( eller nja ganska höga tryck för en orginal motor) tror du monterat 9000 orignal version men titta på en 9-5 så sitter den tvärtom Edited January 23, 2011 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 23, 2011 Author Share Posted January 23, 2011 Christer: Ja, håller med om att rör är snyggare men då skall ha en rörbockare :) Ser förövrigt att du har optimerat spjällhuset ytterligare och dessutom svetsat fast det. Stilrent!! Lupus: :D jo, det var din lilla nappflaska jag bl.a. syftade på men har sett andra också. Blir nog att jag kopplar det ganska original till att börja med. Första säsongen lär (troligen) inte bli så våldsam och skulle den det så får jag klämma dit en catchtank av något slag. Avlastningsventilen blir även den ansluten motsv. original men med lite längre avstånd än vad Christer har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.