Jump to content

MNR RT


Hising

Recommended Posts

Tar tillfället i akt att lägga upp den tredje MNR tråden på 2 dagar. Ledstjärnan är citatet "Don't get fancy" för att inte låta fantasin dra iväg mot projekt som jag inte kan hantera eller som får mig att inte fullfölja. Tanken är att hålla en konservativ linje med beprövade lösningar.

Chassit är ett MNR RT CEC som inte är förberedd med motorfästen med Sierraspindlar, bussningar istället för sedvanliga balljoints och utan inboardfjädring. Initial plan R1-motor men för "fancy" att svetsa fästen, ha delad kardan, fixa backväxel, vikta ner osv så planen är istället Zetec 2,0 Blacktop. Innebär att R1 motorn ska säljas.

Compomotive CRX 15x7" ET 35, Wilwood Powerlite fram, nya Sierraok bak, 3,62 LSD är införskaffat. Undviker begagnade delar där det går och inte innebär allt för stor prisskillnad. Går inte att motivera att renovera sierraspindlar när fabriksnya kostade £95. Däremot blir det begagnad växellåda och bakvagn.

Chassit lyftes in i garaget 101225 och håller mest på med att ser över vad jag har och inte har samt fundera ut vad jag behöver härnäst och i vilken ordning saker ska göras. Slowstarter som vanligt :-)

Att chassit köpts av Peter Lilja, som dessutom är en god vän, samt att jag är granne med PeÅ här på forumet var det som tippade över till att börja. Med sådana kompisar ser jag inga problem på vägen som inte kan lösas!

Och ja, bilder kommer.

/Hising

Link to comment
Share on other sites

Tjena Hising!

Nu går det undan märker jag. I och med att du lägger upp en byggtråd finns det inte längre någon återvändo, men det förstår du väl.Do or die.Eftersom vi bygger på samma koncept kan vi säkert finna gemensamma lösningar som spar tid. Vi har väl fortfarande de enda MNR:ena med bilmotor i landet (tror jag).Så, ta och natta barnen nu, och sen ut i garaget.

Ha de` // Peter

Link to comment
Share on other sites

Har lite skruvbrist. Får se till så att du får lite 7/16" av mig och jag lite 1/2" av dig. Dessutom behöver ju du Camberjusteringsmuttrarna eller vad det nu är. Vi får försöka träffas nån gång. Lämnade över en låda till Per-Åke igår med bakvagnsdelar som får följa med hans chassi på blästring och lack. Det jag borde göra är att beställa motor och kolla över vad jag behöver från MNR. Tror jag gör det nu faktiskt. Och det är bra att ha press men samtidigt så känns det lugnt, det har ju inte varit snabba puckar hittills om man säger så :-)

/Hising

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan,

kul att du lägger upp en tråd. Nu är det bara att bygga på, sommaren är snart här.

- Men du, det där du skrev " Tanken är att hålla en konservativ linje med beprövade lösningar." Är det verlkigen nödvändigt?

Vänd tillbaka till R1:an, tänk bara på motorsången.

Kör hårt, o lycka till.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan,

kul att du lägger upp en tråd. Nu är det bara att bygga på, sommaren är snart här.

- Men du, det där du skrev " Tanken är att hålla en konservativ linje med beprövade lösningar." Är det verlkigen nödvändigt?

Vänd tillbaka till R1:an, tänk bara på motorsången.

Kör hårt, o lycka till.

// Peter

Hehe. Nödvändigt är det väl inte men vill inte krångla till det. Hade chassit varit MNRs BEC hade jag inte tvekat. Håller det enkelt för att komma framåt och inte fastna. Hur mycket verkstadsmekaniker jag än var en gång så har jag dåligt med tillgång den typen av verktyg och vanan är inte heller på topp. Svetsa? Jag var en mikrometerkille på V-mek och använder hellre bågfil än vinkelkap för att det stänker och låter illa :-) Nästa bygge får bli vildare i så fall. Dessutom har jag en Rickmankawa ifall jag vill höra Motorsång :wub:

/Hising

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag blev det lite skruvat i garaget. Inget vettigt utan provmonterade roliga delar lite för tidigt. Dessutom fick jag med mig 6-åriga dottern ut i garaget och hon var exalterad över att kunna dra muttrar med spärrskaft, hon kunde inte sluta prata om det när vi kom in. Tips, skaffa Hello Kitty gardiner om ni vill ha damer i garaget.

post-2527-0-88454800-1296251135_thumb.jpg

post-2527-0-54127400-1296251363_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tips, skaffa Hello Kitty gardiner om ni vill ha damer i garaget.

:D

Oj, oj, mycket godis på "fälg-bilden": Wilwood 4-kolvsok och lätta fina bromsskivor, Compomotive CXR och aluminium hjulmuttrar. Det blir en lätt och fin hjulupphängning. :)

Link to comment
Share on other sites

:D

Oj, oj, mycket godis på "fälg-bilden": Wilwood 4-kolvsok och lätta fina bromsskivor, Compomotive CXR och aluminium hjulmuttrar. Det blir en lätt och fin hjulupphängning. :)

Och så sitter allt på Sierraspindlar som väger lika mycket som en halv gris. Man är inte alltid helt logisk :-)

Link to comment
Share on other sites

Och så sitter allt på Sierraspindlar som väger lika mycket som en halv gris. Man är inte alltid helt logisk :-)

Nej, jag vet. Jag har samma problem på min Tiger supercat. Men, det är ju en hobby så varför skall det alltid vara logiskt? :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det känns som att jag fortfarande går om kring i garaget och försöker få en helhetsbild och en struktur över bygget. Har gått över över vad jag behöver i skruv och fått hem det mesta. mycket finns kvar på hyllan hos Ford som exempelvis torxskruven till drivknutar och insexskruven till difflock. Vill inte ha enbart standard 6-kantskalle, ser inte bra ut. Begagnad skruv är no no. har man gått verkstadsteknisk linje i skruv och mutterorten Hallstahammar så kanske det blir lite väl mycket fokus på skruvarna.

Drar ut på tiden med motorleverans från England, just nu står det still för att de inte får fram ett fraktpris. Hur svårt kan det vara? Hur lång tid kan det ta?

Väntar på bakvagnens delar som är på blästring och lack. Enligt uppgift så ska det vara klart 28/1. jag var lite optimistisk och trodde att lackeraren menade 2011. Finns det någon som någon gång fått tillbaks saker från lack på utlovad dag?

I ett utslag av generositet köptes slalomutrustning till Hustrun för pengar som skulle gå till bygget. Hmm, hur tänkte jag då? Försöker sälja R1-motorn men den verkar iskall.

/Hising

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte en fabriksny Zetec Blacktop 2,0 på E-bay för 645£. Utan "VAT och sånt skit" blev det 532£. Känns som ett bra pris. Ingen annan än jag bjöd så jag kanske har missat nåt om motorpriser. Fälgarna är förvrigt också E-bayfynd, fabriksnya Compomotive CXR 7x15" ET 38 direkt från Compomotive för 150£ för 4 fälgar. Ingen bjöd förutom jag där heller. jag gillar E-bay.

Annars händer det inte mycket på byggfronten...

Edited by Hising
Link to comment
Share on other sites

Vad blir frakten på motorn? köppriset var ju sanslöst billigt. ibland ska man ha tur.

Runt 1000 kronor+moms genom ett företag som skickar ungefär 1 container i månaden till sverige från England.

Säljaren är Ian Rowley som sålde Great Britain Sportscar(Robin Hood) i Mars 2010. Säljer nu på nätet via Kitpartsdirect.com och E-Bay. Lägger ut en motor då och då som auktion men säljer annars till fast pris på E-bay. Standardpriset är 790£ inkl VAT. Tycker att det är ganska bra pris det med. för 840£ får du RS-injektorer till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...