Magoo Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 Mått för placering av lampor. Jag har en liten fråga ang placeringen av lamporna enligt måttangivelserna i SFRO boken. Antagligen har jag missat det i boken men frågan kommer iaf. måtten som står angivna för placering av lampor är de från kanten av karossen/vägen till centrum på lampan eller ytterkanten på lampan? Quote
cealm Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 VVFS 2003:22 21 kap sid 121 och framåt. VVFS 2003:22 är ju alla bilfabrikörer "våta dröm" eller i alla fall borde vara det. TSFS 2010:2 är inte lika rolig. Mer svårläst och annorlunda uppbyggdän 2003:22 som är riktigt lättsam faktiskt. --- lampor är de från kanten av karossen/vägen till centrum på lampan eller ytterkanten på lampan --- Alla bilens olika plan finns beskrivna som behövs i 21 kap också. Quote
Jay-c Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 enligt figur i min SFRO bok är det ytterkant som gäller, hittar inget som ens nämner centrum på lyktan Quote
cealm Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 (edited) SFRO boken är ett stöd och hjälp åt oss bilfabrikanter men av förklarliga skäl så kan de inte ta med allt. Det är VVFS 2003:22 som gäller. Där finns beskrivningarna. Det är lite därför jag tjatar och tjatar att vi som är bilfabrikörer måste läsa VVFS 2003:22 i första hand. Att sedan SFRO boken är en bra populärutgåva som ger ett bra stöd i det mesta råder ingen tvekan om men när man är osäker slå igen SFRO boken och gå till den "riktiga SKRIFTEN" VVFS 2003:22. Låter kanske lite bitchig här men så är det och förblir tills vi får ett mer svärläst regelverk TSFS 2010:2. Egentligen har våra bilar normalt bara ett problem med placeringa av lampor eller möjligen två. Nummer två är i så fall höjden på baklysen. Alla andra "lysande mått" är inte svåra att innehålla. Om sedan någon kollar måtten är en helt annan sak.. Nummer ett är att klara av synbarhet samt antal millimeter mot yttre begränsningsplanet i bilens längsrikning för körrikningsvisare och strålkastare. DEt kan bli väldigt tajt nästan ner på millimetrar. Och just i detta råder lite svårläsbarhet om det är räknat till körikningensvisarens centrum eller till dess yttre lysande plan. Är det centrum klarar nog alla Sevenbilar det hela är yttre lysande plan och SBP är på dåligt humör..... då kan vi få problem. En Sevenbil som inte ens är i närheten av dessa problem är CealmSeven V8 med sina ståtliga ploglampor......Ett föredöme i synbarhet.... och estetik...... Eller??? --------------------------------------- Utdrag av grunderna. Rätt tråkig text......Lysande yta för strål-kastare Vinkelräta projektionen av reflek-torns hela öppning på ett transver-salplan. Om strålkastarglaset täck-er endast en del av reflektorns öppning, beaktas endast denna del. För halvljus begränsas lysande ytan av vinkelräta projektionen på planet av ljus/mörkergränsen i glaset om reflektorn och glaset är justerbara skall medelläget med-räknas. Lysande yta för lykta Lyktans vinkelräta projektion mot ett plan vinkelrätt mot lyktans referensaxel och tangerande lyk-tans genomskinliga yttre yta. Pro-jektionen begränsas av skärmar med rätlinjiga kanter belägna i detta plan och som var och en re-ducerar lyktans ljusstyrka i lyktans referensaxel till 98 % av fullvärde. Vid bestämning av ytans horisontala och vertikala begränsningslinjer skall endast skärmar med horisontala respektive vertikala kanter nvändas. Lysande yta för reflex-anordning Den yta i ett plan vinkelrätt mot reflexanordningens referensaxel som avgränsas av skärmar parallel-la med referensaxeln och tange-rande konturen av reflexanord-ningens optiska system. Vid be-stämning av ytans horisontala och vertikala begränsningslinjer skall endast skärmar med horisontala respektive vertikala kanter använ-das. Utdrag från det jag tidigare nämnde om ytor för parkeringsljus81 § Avståndet mellan körriktningsvisares lysande yta och lysande yta på halvljus- eller dimstrålkastare skall vara minst 40 mm. Avståndet får dock vara mindre om ljusstyrkan i kör-riktningsvisarens referensaxel är minst 400 cd. 82 § Körriktningsvisares placering i sidled får vara högst 400 mm och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på körriktningsvisarna skall vara minst 600 mm. 83 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm för kategori 1 och 2 och lägst 500 mm för kategori 5 samt högst 1 500 mm för samtliga kategorier. Behövs det på grund av fordonets konstruktion, får högsta höjden ökas till 2 100 mm för körriktningsvisare av kategori 1 och 2 och till 2 300 mm för kategori 5. 84 § Körriktningsvisares (kategori 5) placering i längdled skall vara sådan att avståndet från fordonets främre begräns-ningsplan till centrumpunkten av den lysande ytan hos kör-riktningsvisare av kategori 5 inte överstiger 1 800 mm. Om kravet på geometrisk synbarhet inte kan uppfyllas får avstån-det ökas till högst 2 500 mm Edited January 15, 2011 by cealm Quote
therealpinto Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Ett enkelt svar då... ;-) Måtten är till glasets kant. När man pratar lägsta höjd, alltså till underkant på glaset. Placering i sidled så är det till kanten på glaset som längst ut. Mitten på glasen är bara aktuellt när det gäller siktvinklar. Ambitionen med SFROs bygghandbok är man att inte ska behöva läsa föreskrifterna också. Men det funkar ju bara när TS lyckats synka ihop sig så att det är rätt regler som gäller ;-) /Gustaf Quote
Magoo Posted January 15, 2011 Author Posted January 15, 2011 Man tackar för all hjälp med nuffrorna :thumbsup: :thumbsup: Tanken var att jag skulle göra "lamphållarna" idag men igår sade servopumpen på bruksbilen upp sig med omedelbar verkan. Remskiva med tillhörande axel hoppade glatt ur pumpen. Vipps så har man ingen fart på generatorn å det är ca 6 mil till garaget. Det blir till att bunkra bilbatterier för att komma fram :banghead: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.