JonasJonson Posted January 10, 2011 Share Posted January 10, 2011 Efter en tids vila när det gäller mitt BEC MK indy bygge pga min gård tagit förmycket tid så är jag på "G" igen :-) Känner en viss hjärn släpp och behöver lite hjälp och råd. :banghead: Motorn är en hayabusa. :wub: Fråga nr 1: hur stor behöver "catch tanken" vara? Fråga nr 2: Sen är det själva bränslefrågan.. ska jag köpa MK egna tank.. vilket jag tror är utan bränsle sump. Behöver jag då en bränsle potta med en extra lågtrycksbränslepump? Fråga nr 3: Bör jag termostatstyra kylarfläkten eller ska man köra ren "over cooling" dvs går hela tiden? :icon_blink: Tacksam för hjälp och en spark i r.ven :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 10, 2011 Share Posted January 10, 2011 termostat styr fläkten tycker jag. catchtank. min är på 1,2 liter och det räcker långt. jag kör ju även returen i den så den behöver ju bara fylla på förbrukat bränsle men har som sagt 1,2 liter att förbruka också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasJonson Posted January 13, 2011 Author Share Posted January 13, 2011 termostat styr fläkten tycker jag. catchtank. min är på 1,2 liter och det räcker långt. jag kör ju även returen i den så den behöver ju bara fylla på förbrukat bränsle men har som sagt 1,2 liter att förbruka också. Okej då räknar jag in temostat prylarna oxå.. fundera på att välja en termostat som slår till vid 95C istället för 107C? känns det rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 Javisst. Jag har sänkt på min Opelmotor av den anledningen att skulle man av någon anledning inte ha max tryck i kylarvattnet så kokar det ju över 100 grader c. och då får man hotspot och aluminiumet sjunker i gropar och toppen kan bli otät. men startar fläkten tidigare så klarar man det kritiska. Det är för att få renare avgaser och mindre bränsleåtgång som man har högre temperaturer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Min catch är ca 1 liter, tyvärr är returen på ovansidan och skumfylld tank..... I kurvor/rondeller kan man inte gasa med mindre än 7 liter kvar i tanken som rymmer ca 27 liter full :( Bekymmret skall åtgärdas så småningom men lite krångel blir det nog... Storleken på catch är m.a.o. ointressant, det är konstruktionen som helhet som bör vara genomtänkt och ännu hellre prövad av någon annan ;) Kolla hur andra (England) gjort med samma tank och motor, KOPIERA! http://www.locostbuilders.co.uk/forum/21/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Tjaba Jag har själv byggt en MK med R1 motor och orginal Mk tank. Monterade pumpen i ett rör med små hål i sidorna intill botten mitt under. Sedan skum i tanken. Körde Roadsport med bilen utan problem. Radical har en krage invändigt med hål sidorna i samt skum i tanken. anslutningarna sitter mitt under. Dessa båda alternativ funkar utmärkt. Ang kyla - i Radical kör vi busa motorerna på 85c helst. Man varm kör till ca 65grader innan start för att få upp de sista graderna på ut varvet. Du tappar otroligt med effekt på varm motor - då avser jag vatten. En busa motor klarar inte av 110 grader i bil - då trycker du packningen och motorn börjar ta vatten. OBS detta är under race. Oljan vill vi helst köra på min 115grader Mvh Atorp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasJonson Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Tjaba Jag har själv byggt en MK med R1 motor och orginal Mk tank. Monterade pumpen i ett rör med små hål i sidorna intill botten mitt under. Sedan skum i tanken. Körde Roadsport med bilen utan problem. Radical har en krage invändigt med hål sidorna i samt skum i tanken. anslutningarna sitter mitt under. Dessa båda alternativ funkar utmärkt. Ang kyla - i Radical kör vi busa motorerna på 85c helst. Man varm kör till ca 65grader innan start för att få upp de sista graderna på ut varvet. Du tappar otroligt med effekt på varm motor - då avser jag vatten. En busa motor klarar inte av 110 grader i bil - då trycker du packningen och motorn börjar ta vatten. OBS detta är under race. Oljan vill vi helst köra på min 115grader Mvh Atorp ´ Hej! Sitter det någon termostat till fläkten överhuvdtaget på radical? Eller det kanske är manuellt styrt? Jag har köpt en tank nu med skvalp och rejäl catch under utav en här på forumet, är det inte lättare att ha bränslepumpen i motorutrymmet? Eller man kanske får bättre sug om man placera den närmre tanken? Hur stor pump bör man köpa för att gardera sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas H Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 På 2010 Års Hayabusa sitter 82 graders termostat orginal, styr fläkten via orginal givare via CDI-boxen. Använd bränslefiltern direkt efter tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 (edited) På 2010 Års Hayabusa sitter 82 graders termostat orginal, styr fläkten via orginal givare via CDI-boxen. Använd bränslefiltern direkt efter tanken. desto närmare tanken du kan ha bränslepumpen desto bättre - pumparna har dålig sugförmåga (om de överhuvudtaget har någon sugfunktion), det skall vara så litet motstånd som möjligt från tank till bränslepump och de skall placeras under bränsletanknivå däremot har de desto bättre tryck kenneth Edited February 4, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.