Jump to content

Nytt batteri till vinterbilen


Jonas

Recommended Posts

Jag behöver ett nytt batteri till vinterbilen (Vauxhall Viva -65). (Startar alltid lätt men har DC generator så den laddar nog inte super bra)

Ska jag välja Harald Nyborgs 60Ah Branford batteri (549:-) eller Biltema (699:-)?

Eller ska jag välja något helt annat (vill inte lägga 1500:- på ett nytt batteri)?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har väldigt bra erfarenhet av Branford. Har det i fyra av mina bilar. Jag har en Triumph 2000 som efter att ha stått oanvänd i ett par år startade när det var ca -20*!

Jag har efterhand som mina Biltema batterier, efter kort tid, havererat bytt till Branford.

I mina ögon ett mycket bra köp!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Mitt 42 Ah Biltemabatteri drar fortfarande igång V8:an trots -13 och utan underhållsladdning. 2 år nu, peppar, peppar. Hört en del skit om dom men har haft Biltemabatterier i flera bruksbilar och det har funkat bra. Och nej, jag har inte aktier i Biltema och jag jobbar inte där heller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, jag provar ett Branford denna gången.

(Jag har använt Biltemas tidigare och jag tycker dom fungerar bra i bruksbilar men dom har lite kort livslängd när dom används i bilar som står oanvända emellanåt)

Jag har använt 55Ah tidigare men får plats med ett 60Ah, finns det någon mening med att ta det större?

Tar batteriet mer stryck av att inte laddas fullt (tänker att generatorn inte "orkar" ladda ett 60Ah fullt)?

Link to comment
Share on other sites

Som med alla batterier så är det viktigt att hålla dom laddade. Ett 60 ah som inte blir fullt kan ge sämre effekt än ett mindre som är fulladdat. Kolla så du verkligen har rätt laddspänning på polerna när motorn går också, minst 14V, ska gå upp till 14,4V för att batteriet ska kunna bli fullt. Sulfateringen av plattorna börjar redan vid halvladdat batteri, 12,4V. Så underhållsladdning när du inte använder batteriet hjälper både effekten och livslängden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...