Jonas Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Jag behöver ett nytt batteri till vinterbilen (Vauxhall Viva -65). (Startar alltid lätt men har DC generator så den laddar nog inte super bra) Ska jag välja Harald Nyborgs 60Ah Branford batteri (549:-) eller Biltema (699:-)? Eller ska jag välja något helt annat (vill inte lägga 1500:- på ett nytt batteri)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Hej! Jag har väldigt bra erfarenhet av Branford. Har det i fyra av mina bilar. Jag har en Triumph 2000 som efter att ha stått oanvänd i ett par år startade när det var ca -20*! Jag har efterhand som mina Biltema batterier, efter kort tid, havererat bytt till Branford. I mina ögon ett mycket bra köp! // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Mitt 42 Ah Biltemabatteri drar fortfarande igång V8:an trots -13 och utan underhållsladdning. 2 år nu, peppar, peppar. Hört en del skit om dom men har haft Biltemabatterier i flera bruksbilar och det har funkat bra. Och nej, jag har inte aktier i Biltema och jag jobbar inte där heller. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted December 1, 2010 Author Share Posted December 1, 2010 Tack för svaren, jag provar ett Branford denna gången. (Jag har använt Biltemas tidigare och jag tycker dom fungerar bra i bruksbilar men dom har lite kort livslängd när dom används i bilar som står oanvända emellanåt) Jag har använt 55Ah tidigare men får plats med ett 60Ah, finns det någon mening med att ta det större? Tar batteriet mer stryck av att inte laddas fullt (tänker att generatorn inte "orkar" ladda ett 60Ah fullt)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 1, 2010 Share Posted December 1, 2010 Som med alla batterier så är det viktigt att hålla dom laddade. Ett 60 ah som inte blir fullt kan ge sämre effekt än ett mindre som är fulladdat. Kolla så du verkligen har rätt laddspänning på polerna när motorn går också, minst 14V, ska gå upp till 14,4V för att batteriet ska kunna bli fullt. Sulfateringen av plattorna börjar redan vid halvladdat batteri, 12,4V. Så underhållsladdning när du inte använder batteriet hjälper både effekten och livslängden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.