Antas Posted November 10, 2010 Share Posted November 10, 2010 I tidernas begynnelse fick jag svägerskans SAAB 900 helt gratis. Plockade ur det jag tyckte hade något värde för bilbygget bl.a. huvudbromscylindern. SAAB har diagonaldelat bromssystem (vä fram+hö bak samt hö fram+vä bak). Detta innebär såvitt jag förstår att jag måste ha dubbla bromsbegränsare för bakbromsarna, en för vardera kretsen. Alternativet är att dela bromssystemet i en främre (båda frambromsarna)och bakre (båda bakbromsarna) krets varvid det sannolikt behövs endast en bromsbegränsare i bakre kretsen. Går det att ändra ursprungskretsarna (diagonala) och istället göra fram-bakkretsar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 10, 2010 Share Posted November 10, 2010 jag ser inte varför det inte skulle gå.så kör jag men har inte SAAB huvudcyl. men de är lika varandra alla huvudcyl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted November 10, 2010 Share Posted November 10, 2010 Det enda jag kommer att tänka på som skulle kunna vara ett problem är att om bromscylindern har för liten volym för att mata 2 framok, för jag antar att dessa är större och därmed kräver mer bromsvätska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 10, 2010 Share Posted November 10, 2010 (edited) bägge kolvarna i huvudcylindern är lika stora så det funkar Edited November 10, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 12, 2010 Author Share Posted November 12, 2010 (edited) Jag behöver hjälp i tänkandet! Diametrar på bromskolvar: -främre: Scorpio 59 mm, SAAB 54 mm -bakre: Scorpio 40 mm, SAAB 30 mm Mina funderingar. Eftersom SAAB´s system är diagonaldelat borde huvudcylindern pumpa ut lika mycket vätska till båda kretsarna. Om jag delar upp systemet i en fram- och bakaxelkrets borde, som Jay-c indikerar, inte vätskan "räcka till" i främre kretsen för att få acceptabelt tryck. Fram- och bakkrets. Eftersom huvudcylinderns båda kolvar har samma volym (pga av diagonaldelningen) så borde det vid t.ex. max tryck i bakre kretsen (huvudcylinderns ena kolv) stoppa ytterligare pedalrörelse, eller när bromskraftsbegränsaren bak "slår till", varvid trycket inte "räcker till" för främre kretsen (huvudcylinderns andra kolv). Båda kolvarna i huvudcylindern har ju samma rörelselängd (sitter på samma axel). Med detta resonemang återstår att montera diagonalt system med dubbla bromskraftsbegränsare. Dessutom kvarstår frågan: räcker SAAB´s huvudcylinder till för att "mata" Scorpions större bromskolvar? Bromsvätskevolymen för varje kolv handlar inte bara om diameter utan även om rörelselängd och såvitt jag förstår borde rörelselängden vara ung. lika. Tacksam för alla synpunkter. Edited November 12, 2010 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Om det funkar som du tror Anders så skulle du få samma bromsverkan som påp 30-40 talet när man hade mekaniska bromsar. Även om allt är injusterat och t.ex. frambeläggen skulle slitas nåt mer då skulle framkretsen bli utan broms.? Nej det ligger 2 kolvar i huvudc. varav den bakre går till pedalen och den främre ligger "lös" med hjälp av returfjäder så de kan ändra sig i avstånd till varandra beroende på vätskeåtgång i de båda kretsarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 12, 2010 Author Share Posted November 12, 2010 Kollade verkstadshandboken för SAAB (Haynes avd. 9:15 bild 10:16)och det förefaller som om kolven är i ett stycke. Ska kolla mera noggrant i morgon Jag hoppas och tror av hela mitt hjärta att du har rätt, det skulle göra det hela betydligt lättare eller åtminstone mera lättbromsat. Skrivet av en lätt fredagsvinberusad Antas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Det är inga problem Antas, Thomas har rätt.... Det du kanske ser är en "pick" på den kolv som är närmst på pedalen och är tänkt att skjuta på den främsta kolven ifall bromsledningen till den första kammaren brister och oljan försvinner ur kammaren. I ett sådant fall blir det "picken" och inte oljan som driver den andra kolven och du slipper ett totalt bromsbortfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 12, 2010 Author Share Posted November 12, 2010 Tack för klargörandena. Mot nya bromsade mål! Just nu väger det över på att jag gör en fram- och bakkrets (med en bromskraftsbegränsare bak). Synpunkter på storleksskillnader på kolvarna i oken mellan Scorpion och SAABén? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 det bör funka om du har ställbar bromsreducering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 12, 2010 Author Share Posted November 12, 2010 Har räknat med det. Förslag på bromskraftsreducerare och inköpsställe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 KG Dalhems Trendab mm många har. jag köpte min via USA för halva priset men kolla i UK. Merlin motorsport Rally Design CBS och Ebay http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=brake+bias+valve&_sacat=0&_dmpt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&_odkw=brake+wilwood&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.