Jump to content

2-kretssystem och bromsbegränsare bak


Antas

Recommended Posts

I tidernas begynnelse fick jag svägerskans SAAB 900 helt gratis.

Plockade ur det jag tyckte hade något värde för bilbygget bl.a. huvudbromscylindern.

SAAB har diagonaldelat bromssystem (vä fram+hö bak samt hö fram+vä bak).

Detta innebär såvitt jag förstår att jag måste ha dubbla bromsbegränsare för bakbromsarna, en för vardera kretsen.

Alternativet är att dela bromssystemet i en främre (båda frambromsarna)och bakre (båda bakbromsarna) krets varvid det sannolikt behövs endast en bromsbegränsare i bakre kretsen.

Går det att ändra ursprungskretsarna (diagonala) och istället göra fram-bakkretsar?

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag kommer att tänka på som skulle kunna vara ett problem är att om bromscylindern har för liten volym för att mata 2 framok, för jag antar att dessa är större och därmed kräver mer bromsvätska.

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver hjälp i tänkandet!

Diametrar på bromskolvar:

-främre: Scorpio 59 mm, SAAB 54 mm

-bakre: Scorpio 40 mm, SAAB 30 mm

Mina funderingar.

Eftersom SAAB´s system är diagonaldelat borde huvudcylindern pumpa ut lika mycket vätska till båda kretsarna. Om jag delar upp systemet i en fram- och bakaxelkrets borde, som Jay-c indikerar, inte vätskan "räcka till" i främre kretsen för att få acceptabelt tryck.

Fram- och bakkrets.

Eftersom huvudcylinderns båda kolvar har samma volym (pga av diagonaldelningen) så borde det vid t.ex. max tryck i bakre kretsen (huvudcylinderns ena kolv) stoppa ytterligare pedalrörelse, eller när bromskraftsbegränsaren bak "slår till", varvid trycket inte "räcker till" för främre kretsen (huvudcylinderns andra kolv). Båda kolvarna i huvudcylindern har ju samma rörelselängd (sitter på samma axel).

Med detta resonemang återstår att montera diagonalt system med dubbla bromskraftsbegränsare. Dessutom kvarstår frågan: räcker SAAB´s huvudcylinder till för att "mata" Scorpions större bromskolvar? Bromsvätskevolymen för varje kolv handlar inte bara om diameter utan även om rörelselängd och såvitt jag förstår borde rörelselängden vara ung. lika.

Tacksam för alla synpunkter.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Om det funkar som du tror Anders så skulle du få samma bromsverkan som påp 30-40 talet när man hade mekaniska bromsar. Även om allt är injusterat och t.ex. frambeläggen skulle slitas nåt mer då skulle framkretsen bli utan broms.?

Nej det ligger 2 kolvar i huvudc. varav den bakre går till pedalen och den främre ligger "lös" med hjälp av returfjäder så de kan ändra sig i avstånd till varandra beroende på vätskeåtgång i de båda kretsarna.

Link to comment
Share on other sites

Kollade verkstadshandboken för SAAB (Haynes avd. 9:15 bild 10:16)och det förefaller som om kolven är i ett stycke. Ska kolla mera noggrant i morgon

Jag hoppas och tror av hela mitt hjärta att du har rätt, det skulle göra det hela betydligt lättare eller åtminstone mera lättbromsat.

Skrivet av en lätt fredagsvinberusad Antas.

Link to comment
Share on other sites

Det är inga problem Antas, Thomas har rätt....

Det du kanske ser är en "pick" på den kolv som är närmst på pedalen och är tänkt att skjuta på

den främsta kolven ifall bromsledningen till den första kammaren brister och oljan försvinner ur kammaren.

I ett sådant fall blir det "picken" och inte oljan som driver den andra kolven och du slipper ett totalt

bromsbortfall.

Link to comment
Share on other sites

Tack för klargörandena.

Mot nya bromsade mål!

Just nu väger det över på att jag gör en fram- och bakkrets (med en bromskraftsbegränsare bak).

Synpunkter på storleksskillnader på kolvarna i oken mellan Scorpion och SAABén?

Link to comment
Share on other sites

KG Dalhems Trendab mm många har. jag köpte min via USA för halva priset men kolla i UK.

Merlin motorsport Rally Design CBS och Ebay

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=brake+bias+valve&_sacat=0&_dmpt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&_odkw=brake+wilwood&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...