Jump to content

Korta kardan.


family guy

Recommended Posts

Börjar bli dags att korta kardan, någon som har något tips vart man vänder sig i Stockholmstrakten eller angränsande län?

Tänkte höra mig för med Svea Bil i Bromma, men har ännu ingen aning om vad de debiterar.

post-1688-0-78704500-1289117124_thumb.jpgpost-1688-0-79181400-1289117150_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Svea är bra men dyra om man jämför med de som köpt fjong ny kardan i England för under halva priset vad jag gav på svea för en kortning . plus att jag väntade nära 2 månader och i England har folk fått till sveriga dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

Blev en nytillverkad axel från Northwest Propshafts för mig med. Grymt bra service och en mycket fin kardanaxel. Hade den hemma för under 2k med hävvydutty-knutar. Hade blivit lite billigare med standardknutar.

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade ut förfrågning till 3 olika kardantillverkare i GB på kvällen och morgonen efter hade jag ett detaljerat prisförslag från Northwestpropshafts.

Ca 1800:- inklusive VAT och frakt för en sprillans ny kardan med standardknutar kändes som ett så bra pris att jag inte ens övervägde att ringa någon Svensk leverantör.

Nu är det beställt och de tänker tydligen tillverka den redan idag.

De andra förfrågningarna verkar ha fallit platt till marken, har inte fått något svar från vare sig Bailey Morris eller Auto-prop UK.

Tack för alla tips!

Link to comment
Share on other sites

Ja de har bra service. De tillverkar alla kardaner upp till 100 tons fordon och industritransmissioner inom två timmar från beställningsbekräftelse. Min tog dem 46 minuter att ta emot order, tillverka, packa och dessutom hinna meddela mig att detta var gjort. Det går så fort så färgen inte hann torka helt så jag har lite bubbelplastmönster på en medbringarelaugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad ska man säga? Kan inte göra mycket annat än att stämma in i hyllningskören, Northwest propshaft har helt enkelt en servicenivå som inte är av denna världen.

I tisdags fick de längdmåttet och mitt kreditkortsnummer och i eftermiddags fick jag kardan levererad till dörren. Och detta var till råga på allt den billigare ekonomifrakten...

Kort sagt: Hatten av för Northwest propshaft!

Här sitter kardan på plats, tyvärr har jag dock glömt var jag gjorde av skruvarna till medbringaren på diffen. Har en känsla av att jag dyrt kommer att få ångra detta slarv..

post-1688-0-04797400-1289585371_thumb.jpg

Då jag fört in splines änden i växellådan får jag dra ut den igen ca 25 mm för att nå medbringaren på diffen. Så ska det väl vara antar jag, på Svea bils hemsida rekommenderade de att man skulle dra av 20 mm i fall motorn rör sig. Verkar ju lite besynnerligt att den skulle göra det i detta fall, men det påverkar väl inte funktionen hoppas jag?

post-1688-0-45634700-1289585627_thumb.jpgpost-1688-0-24965600-1289585644_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rörelsen i splinesen på en stelbakaxelbil är 20 till 25 mm normalt. Man kanske kör med samma standardmått på alla bilar även om klumpen är fast och det är bara motorn som kan röra.

Link to comment
Share on other sites

Skickade iväg frågan till Michael på Northwest propshaft. ( Skickade frågan 20:30 i går kväll och fick svar en timme senare, de upphör aldrig att slå en med häpnad...)

Så här svarade han:

"Yes we leave 25mm (1") this allows for a few things

Axel movement

Engine vibration

Long gearbox splines

Ease of installation

It looks on the picture exactly as we intend it to."

Jag kan inte annat än känna förtroende för detta, så därmed betraktar jag ärendet som stängt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

jag måste bara bumpa upp denna tråden.

Jag stämmer in i kören ovan!!

Jag mailade Michael måtten 20:00 i förrgår. Jag fick svar vid 23 tiden samma dag ( då sov jag). På morgonen (igår) valde jag alternativet med heavy duty knutar och mailar honom svaret vid 07 tiden får svar mellan 08-09 någonting skickar ganska direkt då kreditkortsuppgifter. Nu idag vid 12:40 tar tjejen emot kardanen!!!! :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy:

Finns det nå'n svensk firma som erbjuder samma sak till lika lågt pris?

edit:

Glömde att lägga till att kardanen fick stå ute i solen så att färgen kunde torka he he

:lol: :lol:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är snudd på galet. ALLA borde beställa kardan från Northwest Propshaft...bara för att gynna så trevliga och servicevänliga företag. Sen är det bara att bygga en bil runt kardanen :D

Link to comment
Share on other sites

Finns det nå'n svensk firma som erbjuder samma sak till lika lågt pris?

Som svar på din fråga....NEJ! Varken svensk eller annan...finns det lika bra företag så posta dom. Sådana skall uppmärksammas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...