Jump to content

Chassimaterial


Jckssn

Recommended Posts

Söndag och man har toksurfat på olika sidor och kikat på chassin.

Hittade då en del chassin som byggs i rör istället för fyrkantsprofil.

Bildexempel

20336_250440516605_692576605_3889119_6111630_n.jpg

Hemmabyggt chassi

IMGP1072.JPG

Mnr chassi

Vad är fördelarna / nackdelarna att bygga med runda rör istället?

Vilken dimension / tjocklek på rören bör man använda?

Link to comment
Share on other sites

+ Lättare, snyggare, rejsigare.

- Mer pill att foga samman.

Till en 7:a skulle jag använda 25x2 och 20x1,5 i diagonalerna, men vad SFRO rekommenderar vet jag inte, skulle gissa på 25x2

Nästa bygge blir i runda rör.

Link to comment
Share on other sites

har du en bandslip och rulle under bandet med samma radie som rören blir det rätt smidigt, fyrkantsprofil är nog att föredra om man ska nita alu-panel.. viktmässigt; hur många procent kan man räkna att man sparar på runda iställer för fyrkantiga rör?

Link to comment
Share on other sites

Enligt Solidworks så väger vanligt kolstål, 25x25x2 fyrkantsprofil 1,4352 kg per meter, 25x2 rör väger då 1,1272 kg per meter

Så röret väger ca 78,5 % av vad fyrkantsprofilen väger... :)

Mvh Thomas

har du en bandslip och rulle under bandet med samma radie som rören blir det rätt smidigt, fyrkantsprofil är nog att föredra om man ska nita alu-panel.. viktmässigt; hur många procent kan man räkna att man sparar på runda iställer för fyrkantiga rör?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte så bra koll på styvheten än så länge, men det borde dessutom bli kortare längd svets = ännu lägre vikt! :racesmile:

När jag väl får tid att sätta mej in i de delar av Solidworks med FEM analyser osv så ska jag sätta ihop ett eget chassi som bör vara hyfsat optimalt, det blir antagligen i 25x2 och 20x1,5 rör som jag får bygga en jigg för.

Men å andra sidan så ska den inte bli en renodlad kopia utav en Lotus Super Seven, utan snarare tänkt som en nedskalad och nedbantad hotrod med jäkla bra väghållning! :prop:

Mvh Thomas

Klart intressant Thomas! Det låter som att man kan spara drygt 20% av ramvikten? Vad säger Solid works om styvheten, är ett 25x2 lika styvt som 25x25x2?

Edited by abarth
Link to comment
Share on other sites

jo men man har mer material på 25x25x2 än 25x2, därav blir dom starkare i drag/tryck, i ett väl triangulerat chassie har man ju inte så mycket böj/sjkuvkrafter så skillnaden borde inte vara så stor.

Link to comment
Share on other sites

Jo tillpassning etc bökar till det lite, men inte så mycket att det skulle göra något.

En ordentlig rörnotch så ska det inte vara några problem.

Sen är det mycket roligare att tig:a rör jämfört med profiler!

Däremot lär det ju skilja en del i pris, ska kolla upp lite hur mycket det skiljer prismässigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...