Jckssn Posted October 24, 2010 Share Posted October 24, 2010 Söndag och man har toksurfat på olika sidor och kikat på chassin. Hittade då en del chassin som byggs i rör istället för fyrkantsprofil. Bildexempel Hemmabyggt chassi Mnr chassi Vad är fördelarna / nackdelarna att bygga med runda rör istället? Vilken dimension / tjocklek på rören bör man använda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 24, 2010 Share Posted October 24, 2010 + Lättare, snyggare, rejsigare. - Mer pill att foga samman. Till en 7:a skulle jag använda 25x2 och 20x1,5 i diagonalerna, men vad SFRO rekommenderar vet jag inte, skulle gissa på 25x2 Nästa bygge blir i runda rör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted October 24, 2010 Share Posted October 24, 2010 har du en bandslip och rulle under bandet med samma radie som rören blir det rätt smidigt, fyrkantsprofil är nog att föredra om man ska nita alu-panel.. viktmässigt; hur många procent kan man räkna att man sparar på runda iställer för fyrkantiga rör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abarth Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Enligt Solidworks så väger vanligt kolstål, 25x25x2 fyrkantsprofil 1,4352 kg per meter, 25x2 rör väger då 1,1272 kg per meter Så röret väger ca 78,5 % av vad fyrkantsprofilen väger... :) Mvh Thomas har du en bandslip och rulle under bandet med samma radie som rören blir det rätt smidigt, fyrkantsprofil är nog att föredra om man ska nita alu-panel.. viktmässigt; hur många procent kan man räkna att man sparar på runda iställer för fyrkantiga rör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Klart intressant Thomas! Det låter som att man kan spara drygt 20% av ramvikten? Vad säger Solid works om styvheten, är ett 25x2 lika styvt som 25x25x2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abarth Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 (edited) Jag har inte så bra koll på styvheten än så länge, men det borde dessutom bli kortare längd svets = ännu lägre vikt! :racesmile: När jag väl får tid att sätta mej in i de delar av Solidworks med FEM analyser osv så ska jag sätta ihop ett eget chassi som bör vara hyfsat optimalt, det blir antagligen i 25x2 och 20x1,5 rör som jag får bygga en jigg för. Men å andra sidan så ska den inte bli en renodlad kopia utav en Lotus Super Seven, utan snarare tänkt som en nedskalad och nedbantad hotrod med jäkla bra väghållning! :prop: Mvh Thomas Klart intressant Thomas! Det låter som att man kan spara drygt 20% av ramvikten? Vad säger Solid works om styvheten, är ett 25x2 lika styvt som 25x25x2? Edited October 25, 2010 by abarth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 jo men man har mer material på 25x25x2 än 25x2, därav blir dom starkare i drag/tryck, i ett väl triangulerat chassie har man ju inte så mycket böj/sjkuvkrafter så skillnaden borde inte vara så stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jckssn Posted October 26, 2010 Author Share Posted October 26, 2010 Jo tillpassning etc bökar till det lite, men inte så mycket att det skulle göra något. En ordentlig rörnotch så ska det inte vara några problem. Sen är det mycket roligare att tig:a rör jämfört med profiler! Däremot lär det ju skilja en del i pris, ska kolla upp lite hur mycket det skiljer prismässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.