BerraCvh Posted May 21, 2004 Share Posted May 21, 2004 Idag utfördes den andra SFRO besiktningen ,ett år efter den första. Resultatet : 3 enkla anmärkningar. Buller prov och Bilprovningen kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 21, 2004 Share Posted May 21, 2004 Grattis grattis... Snart är det bara ut och köra då:) Vad var det för anmärkningar då¨? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 21, 2004 Share Posted May 21, 2004 Grattis! Behöver väl knappast säga att jag är avundsjuk? :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 21, 2004 Share Posted May 21, 2004 Grattis ! :thumbup: Säger som Friberg... Lite avundsjuk är man... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted May 21, 2004 Share Posted May 21, 2004 Grattis! :thumbup: Börjar närma sig för min andra besiktning snart :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted May 21, 2004 Share Posted May 21, 2004 grattis :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerraCvh Posted May 21, 2004 Author Share Posted May 21, 2004 Anmärkning *Klammring av bromsrör på bakaxel undermålig. *Bränslerör i kardantunnel ligger an mot ramrör. *Reflexer bak felmonterade (41 cm från kant max 40) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted May 21, 2004 Share Posted May 21, 2004 får inte bränslerören ligga fastskruvad imot ramen? måste man ha reflex bak? räcker det inte med "reflexen" i bromsljusen ect.. eller måste man ha nån extra :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 22, 2004 Share Posted May 22, 2004 :thumbup: Grattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted May 22, 2004 Share Posted May 22, 2004 Grattis! Blev det bra med en CVH? Det är mitt motorval också så jag är lite nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerraCvh Posted May 22, 2004 Author Share Posted May 22, 2004 Joho Jag fick sätta reflexer för de baklampor jag köpt hade inte reflex.(klantigt) När det gäller bränslerörets skav mot ramen är det lite svårt att förklara . Mellan 2 fästpunkter ovanpå nedre röret har jag böjt röret förbi ett av rören till trianguleringen av kardantunneln. Och det röret ligger det emot (bra anmärkning tycker jag). Någon som fattar beskrivningen.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 23, 2004 Share Posted May 23, 2004 Tror jag förstår iaf:) Om det är så som jag tror så verkar det vettigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7 Anton Posted May 25, 2004 Share Posted May 25, 2004 Tänk på vissa småsaker som jag fick anmärkning på: 1. Bilen måste vara utrustad med någon typ av stöldskydd, antingen styrlås/lås på transmission eller någon som förhindrar start av motor. alltså man måste ha ett nyckellås någonstands! 2. Bilprovningen i Halmstad underkände mitt chassinummer som satt på en plåt som var påsvetsad på ramen. deras motivering: Svetsning e inte permanent fastsättning!! 3. Och i verkligeheten så underkänner dom mc blinkers fram även om Bilprovningens kundtjänst säger att det e samma Blinkers på alla fordom fram nyare än -84 4. Justerbar bromsregleringsventil är ej godkänt. den måste vara fast! (vad dom nu menar med det om man bara ska ta bort ratten/spaken på den) Nu e det bara att fixa det + några smågrejer till sene det bara att besiktiga igen (Gislaved 8/6) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 25, 2004 Share Posted May 25, 2004 Hmm.. 1 kan jag förstå. 2 har svetsad plåt på min viket uppenbarligen godkänndes på min 3 ring kundtjänst å fråga igen och förklara vad du fick anmärkningen på 4 vad jag förstått skall det inte att gå att ändra under färd... så sitter den inte nära förarplatsen skall det inte vara något problem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted May 25, 2004 Share Posted May 25, 2004 Vad gäller chassinumret, så har jag för mig att therealpinto förespråkar en svetsad plåt. Det är lättare att banka in siffrorna riktigt djupt eftersom man kan lägga plåten på ett städ eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 25, 2004 Share Posted May 25, 2004 Vad gäller chassinumret, så har jag för mig att therealpinto förespråkar en svetsad plåt. Det är lättare att banka in siffrorna riktigt djupt eftersom man kan lägga plåten på ett städ eller liknande. Det skulle vara kul och höra vad gustav har att säga om detta... Jag skall snart "dunka" in mina nummer! En plåt på ett städ måste vara det bästa... eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted May 25, 2004 Share Posted May 25, 2004 Här har vi en gammal tråd i ämnet: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...hl=chassinummer Jag citerar Errors utdrag ur regelboken: "Ur VVFS 2003:22 Kap 4. 5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning. Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut. Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordo-nets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut. Identifieringsmärkning skall vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av eftermonterade utrustningsdetaljer. 6 § Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna. Höjden på bokstäver och siffror i primär identifieringsmärkning skall vara minst 7 mm. Denna höjd får dock minskas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell. Höjden på bokstäver och siffror i sekundär identifieringsmärkning skall vara minst 4 mm. 7 § Inom en tioårsperiod får två eller flera fordon av sam-ma fabrikat eller märke inte ha samma identifieringsmärk-ning." Jag tycker nog att en svetsad plåt blir svår att avlägsna "utan svårighet". Men det är ju en bedömningsfråga som den aktuella besiktningsmannen gör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 26, 2004 Share Posted May 26, 2004 Hej Jag har nog skrivit att jag anser att en svetsad plåt ska vara okej men att det går att tolka föreskrifterna på olika sätt. Bilprovningen har tolkningsföreträde, det man kan göra är att driva frågan "uppåt" (be att Besiktningsmannen kollar med huvudkontoret). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 26, 2004 Share Posted May 26, 2004 Lättast att få dit siffrorna är om man lägger plåten på en träbit som ligger på stumt material... Men slå bara en gång hårt för det är lätt att den flyttar sig och det kan bli lite konstiga tecken då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning... Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning. Om jag tolkar det där rätt, eftersom vi inte har självbärande kaross, behövs bara en märkning? Dvs jag behöver inte stansa in det på två ställen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 Hej Japp, det räcker med en märkning (men av olika skäl kan det vara klokt att märka ramen på fler ställen). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted May 28, 2004 Share Posted May 28, 2004 :thumbup: grattis! Startade min motor för första gången igår kväll! Jubel förståss och buller! Kunde nämligen inte vänta på att avgassytemet blir klart. Efter att ha klippt, klippt och klippt ner ett Sierra-elsystem med insprutning (-88) så vägrade den först. Fann då att ett relä hade direktkoppling i boxen till säkring och då saknades en styrström. Trångt i tunneln har jag också och bränsleledningen får kringla sig fram här också. Ännu en gång , GRATTIS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted June 4, 2004 Share Posted June 4, 2004 Tänk på vissa småsaker som jag fick anmärkning på:1. Bilen måste vara utrustad med någon typ av stöldskydd, antingen styrlås/lås på transmission eller någon som förhindrar start av motor. alltså man måste ha ett nyckellås någonstands! 2. Bilprovningen i Halmstad underkände mitt chassinummer som satt på en plåt som var påsvetsad på ramen. deras motivering: Svetsning e inte permanent fastsättning!! 3. Och i verkligeheten så underkänner dom mc blinkers fram även om Bilprovningens kundtjänst säger att det e samma Blinkers på alla fordom fram nyare än -84 4. Justerbar bromsregleringsventil är ej godkänt. den måste vara fast! (vad dom nu menar med det om man bara ska ta bort ratten/spaken på den) Nu e det bara att fixa det + några smågrejer till sene det bara att besiktiga igen (Gislaved 8/6) Det närmar sig besiktningar för mig, och undrar nu: Om man får anmärkningar som måste åtgärdas vid reg.besiktningen hos SBP, har man en månad på sig och kan köra med bilen så länge, eller är det bara att åka hem, ställa in bilen i garaget och vänta på en ny tid? Det är ju inte direkt gott om tider för reg, besiktning så här års...... Ha det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.