Pågen Posted September 17, 2010 Posted September 17, 2010 Jag håller på att fulkoppla in el till dragkroken på min bil med can-bus, jag gjorde det på den förra (Octavia 2) jag hade och det gick bra, jag tar bara styrström från funktionen och drar den till relän, can-busen märker inte av det då det är några milliampere men i min nuvarande bil (BMW E61) ligger det en svag spänning på bromsljuset hela tiden, ungefär 3 V, när man bromsar blir det full spänning. Detta gör att relät ligger och summar hela tiden, finns det något sätt att kringgå detta? Någon sorts "säkerhetsventil" som inte släpper igenom spänningen innan den överstiger exempelvis 10 V? Och det är väl lika bra att förekomma frågan varför jag inte lämnar den till BMW direkt? Det kostar 7000 spänn och min lösning kostar 150 kr, och den fungerar så länge man inte bromsar ;-) Quote
Christer J Posted September 17, 2010 Posted September 17, 2010 Jag har gjort samma på en Jaguar, och det funkar fint. Detta kan vara ett alternativ, det finns flera som tillverkar satser. http://www.sepab.se/pdf/Trailersafe_65-1060.pdf Quote
Christer J Posted September 17, 2010 Posted September 17, 2010 Alternativt ett Mixonrelä som aktiveras först vid 13 V www.mixonelektronik.se Quote
Rikard Larsson Posted September 17, 2010 Posted September 17, 2010 En zener-diod borde lösa ditt problem. Quote
Pågen Posted September 17, 2010 Author Posted September 17, 2010 Åkte till elfabutiken och frågade efter passande del, zenerdiod eller annat som funkar, först började han i butiken att skissa upp ett par potentiometrar och gav mig instuktioner, sedan kom han på att det räcker med en transistor (tror jag att han sa) och en kondensator. Jag köpte delarna till det hutlösa priset av 2 kronor och fick med mig ett handritat kopplingsschema (med två komponenter...). Anledningen till att zenerdioden inte skulle fungera är att jag var tvungen att köpa en på högre spänning än jag hade i viloläget, 3-4 V, sedan tappar man det när den släpper igenom, dvs. det blir 12-5 = 7 V kvar. OM jag inte missuppfattat allt ;-) När stormen dragit förbi skåne ska jag gå ut och prova. Quote
Rikard Larsson Posted September 20, 2010 Posted September 20, 2010 Kan stämma. Tänkte mer att om de 3 volten du hade räckte för att reläet skulle brumma borde 7 räcka för att dra det. Men elfakillarna är oftast väldigt duktiga och din lösning fungerar säkert. Lycka till! Quote
virgata Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Det första jag tänkte på var just en transistor, den lösningen kan fungera jättebra. Hur gick det sedan? Måste påpeka att det ibland ändå kan störa canbus-systemet, då en del ligger och känner av både spänning och ström i vissa kretsar. T.ex. på handbromsen på VAG´s bilar med elektriskt styrd handbroms. Det var en bil inne på en verkstad där jag varit och arbetstränat, nu när jag var och hälsade på dem. Den bilen visade fel på bromssystemet, men när de mätte på handbromsdelen så var det rätt värde. Däremot ansåg systemet att det var fel. Jag vet inte hur det löste sig, men en tanke jag hade var ju att det kan vara en kabel som är dåligt skalad, ligger med plasten inne i anslutningsstiftet, ett stift som inte kommit ända in i kontaktdonet och bara ligger och snuddar mot motparten. Ska kolla med mekarna vad det var, lite intressant sådant där. Men en transistor är helrätt kan jag ju säga. Hoppas det gick bra. En annan lösning är ju att hämta på skroten, men det kan ju behöva "födas in i systemet" programmeras in. Men det borde ju inte vara så dyrt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.