Jump to content

Svetsning av chassi mm, hjälp!?


Gustav

Recommended Posts

Jag planerar ett Locost bygge. Har stort intresse och lust men mindre erfarenhet så hjälp härifrån är väldigt uppskattat!

Vilken eller vilka typ(er) av svetsning behöver jag kunna för bygget? Jag har förstått att det gäller att välja rätt för att inte chassit ska spricka. Vad har ni för råd och tips?

Link to comment
Share on other sites

Om du inte svetsat innan så rekommenderas några timmars träning innan du kör skarpt. Svetsa, såga isär, kontrollera.

Ställ om svetsen och börja om tills du får bra genombränning och porfria svetsar.

Det finns en bilrenoverare som ger kurser i verktygsbodens regi i Borgstena utanför Borås.

Jag har inga referenser men det kanske kan vara av värde för att komma igång

http://www.classicautorestore.se/kurser/plat-och-svets/svetsning.html

Link to comment
Share on other sites

Ja MAG svetsning är det bästa alternativet. Du har rätt många parametrar att justera. trådmatning, spänningen, svetshastighet och avståndet mellan arbetsstycket och gaskåpan. För att ställa in spänningen så får testa dig fram med lite plåt i rätt tjocklek och kolla på baksidan om du fått genombränning. den får inte vara för kraftig så då du riskerar att bränna hål. är det så att baksidan av plåten du svetsar på ska synas så går det att sänka lite till så du precis slipper genombränningen. Har du för hög trådmatning så känner du att handtaget ibland kan trycka ifrån och fogen bli bullig och flyter inte ut så bra. för lite trådmatning och det blir ett smattrande ljud. lagom är när det surrar som en geting. svetshastigheten får man prova sig fram med. för snabb ger dålig genombränning och för långsam gör att du bränner igenom. lagom avstånd för gaskåpan är ca 15 mm. man kan finjustera hur varm smältan är genom att variera avståndet för gaskåpan men det är inget för nybörjare det är till för extremt känsliga fogar med spalt som vi gjorde i skolan. lägg arbetsstycket så att du svetsar horisontellt. om du måste svetsa vertikalt så svetsa stigandes om det är en fog som ska belastas hyffsat mycket, annars går det bra att svetsa fallandes. du kan ha samma inställningar vid horisontell som fallandes svetsning men vid stigandes så måste du sänka trådmatning och spänningen. vad gäller tråden så är 0,8mm diameter en bra tråd för 2-6mm stål. inne i materhuset på svetsen så ställer man in hur hårt matarhjulen ska pressa ihop tråden. det ska vara så att du kan med fingrarna hålla emot tråden där den kommer ut ur kontaktmunstycket. annars deformeras tråden, fastnar i munstycket och det blir en hackig frammatning av tråden. vad gäller gasen så behöver du en lämpig tub motsvarande AGAs Mison 25. Det är Argon med 25% koldioxid för att kompensera för kolen som bränns bort ur stålet i fogen så du inte får en järn-fog. det finns även andra "tillverkare" men då vet jag inte va produkten heter. liknande innehåll bör det vara. vissa svetsar med ren koldioxid (vissa köper tillomed brandsläckare som de kopplar till svetsen) men det ger mer svets-sprut, inte lika slät fog och du kan inte hålla lika hög svetshastighet. till gasflaskan behöver du en gasregulator så att du inte sprutar ut 200 bar genom svethandtaget. För att få fogarna kraftiga så kan du ta och slipa ner kanterna där du ska svetsa 45 grader. vid 4kants profil så kan du slipa ner kanterna 2/3 av väggtjockleken så att du fyller ut den fåran när du svetsar. fogen blir mycket starkare och inte lika hög.

nu är det säkert mycket jag glömt skriva här men om du sätter dig vid en svets o testar en massa så får man till slut in känslan. haru frågor är det bara o skicka ett PM.

Ute i västra frölunda finns en svetsaffär (http://www.svetsteknik.se/) som har allt du behöver, om du inte tycker att julas sortiment är tillräckligt. Jula säljer ESAB OrigoMag C170 som några här på forumet använder sig av och vad jag läst så verkar den fungera utmärkt.

det finns rätt bra instruktionsfilmer på engenska om ämnet men tydligen får det inte snackas om piratkopiering och torrents på detta forumet *wink wink*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...