1911DAX Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Köpte för en tid sedan ett påbörjat bygge som jag planerar få igång till sommaren. Något som jag har fundert på ett par dagar är kardanaxeln. Idag sitter det en svarvad förlängning på kardan axeln, gängad för M10 bult.Se till höger på bild nedan: Min fundering är att i detta fall kommer vridmomentet överföras rakt över gängorna på bulten. Är detta OK? Behöver det inte vara passbultar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Vanligtvis så är det friktionen i förbandet som överför kraften men hur som helst så är en sådan förlängning som du har benägen till att ge obalans i axeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 31, 2010 Share Posted August 31, 2010 den ger nog en belastning man inte gärna vill ha.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1911DAX Posted August 31, 2010 Author Share Posted August 31, 2010 Jag har väl istort sett bestämt mig för att låta tillverka en ny, men fick ett infall att kanske använda den ändå. Beställer en i rätt längd för att vara säker på att det blir rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 31, 2010 Share Posted August 31, 2010 (edited) Beställ kardanen här i morgon, så har du den på Torsdag.. http://www.northwestpropshafts.com/ Min kom hem 26 timmar efter beställningen och kostade med frakt ca 2300 kr. Edited August 31, 2010 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1911DAX Posted October 16, 2010 Author Share Posted October 16, 2010 (edited) Den nya kardanen hämtades i fredags. Dessvärre tänkte jag mig inte för. Den svarvade distansen var inte "bara" en distans utan också en adapter från volvo 240 kardan till volvo 140 bakaxel där medbringaren var något mindre. Kan man byta medbringaren på 140 bakaxeln till en större från 240? Edited October 16, 2010 by 1911DAX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 16, 2010 Share Posted October 16, 2010 kommer inte ihåg det. men skulle det inte gå så ta o svarva av överflödet på en 240 medbringare och operera ihop dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts