Jump to content

Måste man ha torkare + spolare när man har riktig ruta?


Krolleg

Recommended Posts

Som sagt måste man ha torkare + spolare när man har en sjua med "riktig" ruta?

Känns ju som att det är sådär nödvändigt för dom få gånger jag kommer köra min sjua i regn är det lika bra att ha en burk med "rain off" medel i bilen och kleta på istället :)

Även cupe fläkt är intressant å veta om det är ett måste.

Link to comment
Share on other sites

Inte nog med det du måste ha defroster också. Det är beroende på rutan höjd. Någon typ av riktvärde är väl 12-13 cm då är chansen att slippa allt god men 15 cm och över då får du räkna med hela kitet.

Kupéfläkt för "personlig värme" är inget krav men nog så trevligt mot första advent....

Edit: Tillägg: Oj det var en hel del om sikthjälpmedel och defroster som jag inte läst så noga om förut. Det är 31 och 32 kap i VVFS 2003:22. Mina eventuella rutor kommer av samma skäl inte vara högre än 12-13 cm........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är luftmotstånd i den också

På Discovery byggde de en 7:a med en original ford motor ´, jag tror det var svinto f-låt Pinto

och den toppade ca 170 km/hv utan ruta och sjönk närmre 10 km/h med ruta.

Link to comment
Share on other sites

man måste inte ha defroster när man har riktig ruta när man har öppen bil, gäller än så länge bara täckta bilar.

Det står faktiskt i TS regelverk för amatörbyggda bilar, Cealm kan nog hitta detta, dock så kommer det även gälla öppna bilar när dom nya reglerna kan börja gälla.

Ser man igenom och inte över så är det torkare som gäller.

Har kört 200mil nu på 3.5 veckor med min nyreggade 7:a med riktig ruta och det är helt underbart med rutan, kan åka i 130km med keps utan att den fösvinner fortare än bränslet i tanken sitter tom och småpratar med kompisen utan att skrika sig hes.

Har åkt med en del 7 utan rutor och det är en stor skillnad som gör åkturn myket trevligare.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jo att rutan påverkar toppfarten är jag medveten om. Men den går ju att ta bort på 10 min på bandagar :)

Ang defroster finns det någon liten smidig elektrisk sak? Inte för det är svårt att koppla ihop den med kylsystemet mest bara nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

tror S-V-C eller Car Buildesr Solutions säljer någon form av elektrisk defroster.

Men det är förjävla skönt att ha ett riktigt värmepaket i bilen, jag lovar. Det höjer komforten både vår och höst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...