Krolleg Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Som sagt måste man ha torkare + spolare när man har en sjua med "riktig" ruta? Känns ju som att det är sådär nödvändigt för dom få gånger jag kommer köra min sjua i regn är det lika bra att ha en burk med "rain off" medel i bilen och kleta på istället :) Även cupe fläkt är intressant å veta om det är ett måste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 (edited) Inte nog med det du måste ha defroster också. Det är beroende på rutan höjd. Någon typ av riktvärde är väl 12-13 cm då är chansen att slippa allt god men 15 cm och över då får du räkna med hela kitet. Kupéfläkt för "personlig värme" är inget krav men nog så trevligt mot första advent.... Edit: Tillägg: Oj det var en hel del om sikthjälpmedel och defroster som jag inte läst så noga om förut. Det är 31 och 32 kap i VVFS 2003:22. Mina eventuella rutor kommer av samma skäl inte vara högre än 12-13 cm........ Edited August 30, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Ser du igenom "rutan" så är det ruta. ser du över så är det vindavvisare och kan då göras i annat än transparent material. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted August 30, 2010 Author Share Posted August 30, 2010 Då var det som jag anade. Börjar förstå varför man ser så få sjuor med riktig ruta :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Det är luftmotstånd i den också På Discovery byggde de en 7:a med en original ford motor ´, jag tror det var svinto f-låt Pinto och den toppade ca 170 km/hv utan ruta och sjönk närmre 10 km/h med ruta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 man måste inte ha defroster när man har riktig ruta när man har öppen bil, gäller än så länge bara täckta bilar. Det står faktiskt i TS regelverk för amatörbyggda bilar, Cealm kan nog hitta detta, dock så kommer det även gälla öppna bilar när dom nya reglerna kan börja gälla. Ser man igenom och inte över så är det torkare som gäller. Har kört 200mil nu på 3.5 veckor med min nyreggade 7:a med riktig ruta och det är helt underbart med rutan, kan åka i 130km med keps utan att den fösvinner fortare än bränslet i tanken sitter tom och småpratar med kompisen utan att skrika sig hes. Har åkt med en del 7 utan rutor och det är en stor skillnad som gör åkturn myket trevligare. jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted August 31, 2010 Author Share Posted August 31, 2010 Jo att rutan påverkar toppfarten är jag medveten om. Men den går ju att ta bort på 10 min på bandagar :) Ang defroster finns det någon liten smidig elektrisk sak? Inte för det är svårt att koppla ihop den med kylsystemet mest bara nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted September 1, 2010 Share Posted September 1, 2010 tror S-V-C eller Car Buildesr Solutions säljer någon form av elektrisk defroster. Men det är förjävla skönt att ha ett riktigt värmepaket i bilen, jag lovar. Det höjer komforten både vår och höst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.