Jump to content

Vikt på ramen


Lager

Recommended Posts

Har kommit fram till i stort sett färdig ritning på mitt nya seven bygge, men tycker ramen blir för tung, Vad väger era ramar?

Vad väger en westfieldram?

Om man skall följa sfros krav på att ha 25x25x2 i grundstommen så blir det nog svårt att komma under 65kg.

/Lager

Link to comment
Share on other sites

Kanske ett dåligt exempel men V8 ramen vägde utan bärarmar cirka 300 kg ur den synvinkeln är 65 kg troligen mindre än vad bara mina 5mm golvplåtar och tunnelplåtar väger.

Det är bara ett dåligt exempel så glöm de två raderna ovan. Men vore kul att få läsa specen mm på din kommande bil.

Link to comment
Share on other sites

.......................... Hmpf, sorry men jag har precis kämpat mig upp från golvet efter en rejäl skrattsalva och en smärre hjärtattack!

Snälla Calle, kan du inte radera dom två raderna, folk kan ju få för sig att det här är ett traktor-forum.prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan jag men Vill inte. Du skall trimmas Drake. Intressant resonemang om ramvikten Lager men jag skall inte sno din tråd.

Är det möjligt att du kan plocka in en bild på hur din ram ser ut nu i ritningsfasen?

Link to comment
Share on other sites

I Ron Champions bok så lyfter han en nästan färdig ram som väger 35LB står det.

Men jag vill hellre ha en stabil ram och en bil som inte ålar sig och om det då väger några fjuttiga kilo mer kan kvitta. det vore bättre att man själv gick ner i vikt.

Link to comment
Share on other sites

I Ron Champions bok så lyfter han en nästan färdig ram som väger 35LB står det.

Men jag vill hellre ha en stabil ram och en bil som inte ålar sig och om det då väger några fjuttiga kilo mer kan kvitta. det vore bättre att man själv gick ner i vikt.

är inte den bilden på en alu ram ? inte en chans man lyfter en komplett ram som han gör

Link to comment
Share on other sites

I Ron Champions bok så lyfter han en nästan färdig ram som väger 35LB står det.

Men jag vill hellre ha en stabil ram och en bil som inte ålar sig och om det då väger några fjuttiga kilo mer kan kvitta. det vore bättre att man själv gick ner i vikt.

35LB = 15,8kg skulle vilja se en sevenram i stål som väger 16kg, den skulle nog knappt stå själv.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för målvikt för bygget? Vilken drivlina tänker du sätta i din ram?

Skall använda Honda S2000 drivlina inklusive bakdiff, har tänkt använda geometrin till bakvagnen från Hondan.

Spindlar och bromsar från samma bil. Använder man spindlarna fram med orginal hjul så är tex scrub nästan noll.

Målvikten är ca 650kg tom.

Link to comment
Share on other sites

En mk ram bär du själv om du inte är jättesvag. Köper du en färdig ram från MK helst deras nya ram så är den relativt stumm och lätt. dEN ÄR SVETSAD I 1,6 MM MK byggde en bil med en stark v8 och de förstärkte ramen med några bitar plattjärn runt difffästet.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

70 kg för en bokram stämmer rätt bra. Jag tog fram min Champion-bok och i den hade jag en utskrift av ett arbete som någon gjort: "An analysis of car chassis". Där står att bokramen väger 158 lbs med 16 gauge plåtar. Den har då en vridstyvhet på 1187 ftlbs per grad. Med några ändringar så kommer man upp i 2449 ftlbs per grad och en vikt på 148 lbs. Då var antalet rör i chassit tre mindre än i bokramen, så mer behöver inte alltid vara bättre. :)

Hittade pappret här: http://kit-car.org/Files/Chassis/kitcaranalysis.doc

Peter, har du gjort någon analys på ditt chassi?

Link to comment
Share on other sites

70 kg för en bokram stämmer rätt bra. Jag tog fram min Champion-bok och i den hade jag en utskrift av ett arbete som någon gjort: "An analysis of car chassis". Där står att bokramen väger 158 lbs med 16 gauge plåtar. Den har då en vridstyvhet på 1187 ftlbs per grad. Med några ändringar så kommer man upp i 2449 ftlbs per grad och en vikt på 148 lbs. Då var antalet rör i chassit tre mindre än i bokramen, så mer behöver inte alltid vara bättre. :)

Hittade pappret här: http://kit-car.org/Files/Chassis/kitcaranalysis.doc

Peter, har du gjort någon analys på ditt chassi?

Nej ingen analys gjord.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...