Lager Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Har kommit fram till i stort sett färdig ritning på mitt nya seven bygge, men tycker ramen blir för tung, Vad väger era ramar? Vad väger en westfieldram? Om man skall följa sfros krav på att ha 25x25x2 i grundstommen så blir det nog svårt att komma under 65kg. /Lager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Här ser du specen på Westfield ram http://www.roadster.se/Bilder/Westmats.pdf (~50 kg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Vad har du för målvikt för bygget? Vilken drivlina tänker du sätta i din ram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Kanske ett dåligt exempel men V8 ramen vägde utan bärarmar cirka 300 kg ur den synvinkeln är 65 kg troligen mindre än vad bara mina 5mm golvplåtar och tunnelplåtar väger. Det är bara ett dåligt exempel så glöm de två raderna ovan. Men vore kul att få läsa specen mm på din kommande bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 .......................... Hmpf, sorry men jag har precis kämpat mig upp från golvet efter en rejäl skrattsalva och en smärre hjärtattack! Snälla Calle, kan du inte radera dom två raderna, folk kan ju få för sig att det här är ett traktor-forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Jo det kan jag men Vill inte. Du skall trimmas Drake. Intressant resonemang om ramvikten Lager men jag skall inte sno din tråd. Är det möjligt att du kan plocka in en bild på hur din ram ser ut nu i ritningsfasen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 I Ron Champions bok så lyfter han en nästan färdig ram som väger 35LB står det. Men jag vill hellre ha en stabil ram och en bil som inte ålar sig och om det då väger några fjuttiga kilo mer kan kvitta. det vore bättre att man själv gick ner i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 I Ron Champions bok så lyfter han en nästan färdig ram som väger 35LB står det. Men jag vill hellre ha en stabil ram och en bil som inte ålar sig och om det då väger några fjuttiga kilo mer kan kvitta. det vore bättre att man själv gick ner i vikt. är inte den bilden på en alu ram ? inte en chans man lyfter en komplett ram som han gör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 I Ron Champions bok så lyfter han en nästan färdig ram som väger 35LB står det. Men jag vill hellre ha en stabil ram och en bil som inte ålar sig och om det då väger några fjuttiga kilo mer kan kvitta. det vore bättre att man själv gick ner i vikt. 35LB = 15,8kg skulle vilja se en sevenram i stål som väger 16kg, den skulle nog knappt stå själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 (edited) Jag med men så illa står det. runt 70 kilo är vad de brukar väga. Edited August 21, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lager Posted August 21, 2010 Author Share Posted August 21, 2010 Vad har du för målvikt för bygget? Vilken drivlina tänker du sätta i din ram? Skall använda Honda S2000 drivlina inklusive bakdiff, har tänkt använda geometrin till bakvagnen från Hondan. Spindlar och bromsar från samma bil. Använder man spindlarna fram med orginal hjul så är tex scrub nästan noll. Målvikten är ca 650kg tom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 En mk ram bär du själv om du inte är jättesvag. Köper du en färdig ram från MK helst deras nya ram så är den relativt stumm och lätt. dEN ÄR SVETSAD I 1,6 MM MK byggde en bil med en stark v8 och de förstärkte ramen med några bitar plattjärn runt difffästet. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 22, 2010 Share Posted August 22, 2010 70 kg för en bokram stämmer rätt bra. Jag tog fram min Champion-bok och i den hade jag en utskrift av ett arbete som någon gjort: "An analysis of car chassis". Där står att bokramen väger 158 lbs med 16 gauge plåtar. Den har då en vridstyvhet på 1187 ftlbs per grad. Med några ändringar så kommer man upp i 2449 ftlbs per grad och en vikt på 148 lbs. Då var antalet rör i chassit tre mindre än i bokramen, så mer behöver inte alltid vara bättre. :) Hittade pappret här: http://kit-car.org/Files/Chassis/kitcaranalysis.doc Peter, har du gjort någon analys på ditt chassi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lager Posted August 23, 2010 Author Share Posted August 23, 2010 70 kg för en bokram stämmer rätt bra. Jag tog fram min Champion-bok och i den hade jag en utskrift av ett arbete som någon gjort: "An analysis of car chassis". Där står att bokramen väger 158 lbs med 16 gauge plåtar. Den har då en vridstyvhet på 1187 ftlbs per grad. Med några ändringar så kommer man upp i 2449 ftlbs per grad och en vikt på 148 lbs. Då var antalet rör i chassit tre mindre än i bokramen, så mer behöver inte alltid vara bättre. :) Hittade pappret här: http://kit-car.org/Files/Chassis/kitcaranalysis.doc Peter, har du gjort någon analys på ditt chassi? Nej ingen analys gjord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.