Antas Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Fords original topplocksbultar är dyra! Eftersom det är en V6 går det åt ett antal. Läste någonstans att det även går att använda "vanliga" bultar, dvs icke sträckbultar, om de dras med samma moment. Någon som har kunskap, synpunkter och erfarenheter? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Jag har hört att sträckbultar kan användas flera ggr. men det är bara vad jag har hört. Teorin bakom är just att det är sträckbultar och att dom kommer att sträcka sig lite till gång efter annan, tills dom går av. Men det skall bli lika bra som med nya så länge dom är hela. Nån annan som kanske kan verifiera eller avfärda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Har du 2,8 el 2,9? Jag har 2,9ans bultar liggande. 500 för en sats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Torxbultarna ska enl handboken bytas, medan 12 kantbult kan användas igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 27, 2010 Author Share Posted July 27, 2010 Har du 2,8 el 2,9? Jag har 2,9ans bultar liggande. 500 för en sats. Jag har 2,9-88. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 (edited) Grunden med alla bultar är att när du momentdrar så gör du detta för att bulten skall sträckas ut lite lagomt för att pressa ihop de material som den ska hålla ihop. Drar man för hårt (förutsatt att gängerna håller) så kommer du först att uppnå bultens sträckgräns. Detta är den gräns då bulten inte längre kan bli längre utan att gå tillbaka till sitt ursprung. T.ex. jämnför med en fjäder. En fjäder kan man dra ut och den går tillbaka till sitt ursprung. Drar man ut den för mycket så kommer den att bli längre hela tiden. Efter att man dragit förbi sträck gränsen så kommer man så småningom till brottgränsen. Det är den gräns som de låter då bulten går av. Alla bultar drar man alltså under dess sträck gräns. För när man väl uppnått sträck gränsen så förlorar bulten sin "spänst" och då är det samma som att dra den för löst. Summa sumarum är att man som tidigare talare sagt använda bultarna igen bara dom ser hela ut. Vill man vara extra noga kan man mäta längden på en ny bult och mäta längden på dom gammla och se om dom gammla blivit utsträckta eller inte. Detta är så jag lärt mig i materailäran. Tar dock inte på mig något ansvar om det mot förmodan är något mycekt speciellt med just dessa bultar :) Men om ja jämnför mot liknande fall på jobbet på vissa bärande bultar där så är ofta rekomendationen i manualer att antingen besikta dom med ögonen och använda dom igen eller byta dom efter 5ggr. Det är faktiskt sällan som man enl manualen byter bultar varje gång. Edited July 27, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 sträckbultar använder man 1 gång, inte mer.de blir inte bra av att sträckas flera ggr. men ersätt dem gärna med icke sträckbult typ 12,9 11,9 10,9. dessa brukar ha billiga o bra motorgrejor http://www.trechii.com/ hittade inga till scorpan där men meila så kanske de kan anskaffa för de brukar ha FAI :s grejer och de har säkert eller vet du längd o gänga så hittar du kanske från annan motor ah M12x87mm och säkert fingängat men 487:- och ev rabatt på meca är väl överkomligt. det kostar mer om man är 20 mil hemifrån o packningen går för man snålat och får göra om hela proceduren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.