Jump to content

orolig tomgång


Michael

Recommended Posts

Jag har tidigare haft en mycket jämn och stabil tomgång. Så är inte fallet längre. Jag har en pinto med fr32 kam större ventiler, Delorto 40 och original tändning. Felet yppar sig som så jag får ingen vettig tomgång. Jag får skruva ner tomgångsjusteringen en bra bit för att den skall gå över huvud taget. När jag sedan varvar upp motorn så går varvet upp presis som det skallmen det går ner mycket långsamt typ 3 sek för att sedan gå ner på tomgång och sedan omedelbart dö. Om jag justerar ner tomgången så går gasen ner fortare men då dör den direkt. Jag har plockat ner förgasarna allt verkaar vara som det skall, jag har bytt till fetare lågfartsmunstycke, kollat tändningen, kollat att kammen står rätt, Finns det någon som har några ideer. Jag tror men är inte säker att jag haft ok tomgång med den nya toppen tidigare hade jag en topp med standardventiler.

Tacksam för ideer

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Det låter som mager tomgångsblandning, eller tjuvluftsläckage. Glappa/otäta spjällaxlar osv Det brukar "nysa" vid gaspådrag om den för för lite på lågfarten.

Vakumdosan till tändningen ansluten?

Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Jag trode på magert men större munstycke blev närmast sämre Tjuvluft tror inte det oringarna är intakta och en ny packning monterades på insuget. men det skall jag kolla fins det något knep att kolla detta. Spjällaxlarna kollade jag i dag och de vad vad jag kan bedömma täta och helt glappfria. Vakumdosan är ansluten jag har provat utan den men skall kolla den igen.

Ut igen

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Har man ingen riktig läcksökare, typ rökmaskin, så går det med startgas. Blås på lite vid möjliga läckageställen. Motorn reagerar om du hittar ett läckage.

Annars är väl grundinställningarna värt att kolla igen, ventilspel, komp osv.

Link to comment
Share on other sites

Går den långsamt ner till tomgång som du beskrivet så är den mager. tomgångsblandninsskruvarna ska var ca 1-1,5varv utskruvade där ska den gå bäst på tomgång. får du ha mindre än 1 varv är det för stora lågfart och får du ha mer än 2 varv så är det för litet lågfartsmunstycke. är det dubbla Dellorto så kolla. 1,Flottörnivån.

2, att nålventilen verkligen är tät.

3, luftläckage, t,ex, mellan förgasare o insug o alla andra håll.

4, Har du bromsservo så kan det läcka men man brukar höra ett pys då

5, Att förgasarna är synkroniserade

6, att bränslepumpen funkar som den ska.

Börja där o återkom.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom ihåg knepet startgas men nej ingen reaktion. Magert är det nog inte för när den dör så är den sur och svårstartad.

Jag mistänker att det är nålventilerna som inte hållet tätt längre pumpen ger över 6 psi och delorto skall ha 3 psi en filterking är på väg sedan någon dag från UK

Blandskruvarna har ingen inverkan på fenomenet har provat från ett havlt varv till 5 varv. Förgasarna är synkade. Jag har inget servo.

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

har du kört med 6 psi? och inga problem tidigare? då är det mkt stor risk att de flödar och då går det inte att justera in dem utan att ha fixat det först. KG trimning är ganska billig på såna för vissa firmor i UK tar hutlöst i frakt.

Link to comment
Share on other sites

Dom hade jag glömt men jag sparar nog en femma minst :515:

Det roliga är att bilen fungerat mycket väl utan tryckrelering under massor av mil långt över 1000. Men nu har väll ventilerna börjat läcka en smula. Hoppas att detta är felet.

Tack för hjälpen

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Wow !!

Du är nog den enda jag hört som klarat 4hg i ett par Dellorto DHLA så länge !!

Har du någon speciell beläggning på nålspetsarna ?

När jag körde 2xDHLA i min amazon så spröt det bensin om dom långt tidigare.....

Link to comment
Share on other sites

Filter king nu monterad och trycket på 3 psi dvs 0,2 bar men ingen skilnad jo den går sämre den startar och går någon minut sedan minskar varvet och den dör.

Snart ger jag upp när man kollar i förgasaren så ligger det lite soppa i insugen men det har det altid gjort. Extremt svårstartad när den dött men efter några minuter startar den och går en stund igen. Tändsiften är torra och svart bruna

Några ideer

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat din flottörnivå?

Är du säker på att du inte har något läckage med tjuvluft ?

plocka av förgasare och insug och klistra packningarna med

t.ex. curil k2. Det är aldrig fel oavsett, och du är säker sedan.

Link to comment
Share on other sites

Toppen dessa beskrivningar fyller väl in de kunskapsglapp i jag haft i fråga om derloto. Tusen tack.

:banghead: Men det är inget fel på förgasarna jag fick tag på en komptestare i dag och ja ja behöver fixa toppen ingen komp på en cylinder kass på två och godtagbar på en. Jag har ingen info om den beganade toppen jag försökt använda så jag lägger den på hyllan och letar rätt på en standardtopp. Tusen tack för hjälpen med problemlösningen.

Michael Wänström :(

Link to comment
Share on other sites

kört utan blyersättning? Ska du lämna in den eller fixa själv? jag har en kamrat som sysslar med sånt om du inte löser det på nåt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...